Radim Petlach
22. 8. 2023
Přečíst článek
Z korporátu k vlastní agentuře: Rozhovor se zakladateli Marketupu
17. 1. 2024
Zakladatelé fullservisové agentury Marketup Miroslav Král a Tomáš Ševčík jsou ve svém oboru spíše raritou. Oba ve svých 40 letech přerušili slibně rozjetou kariéru v nadnárodních společnostech a vrhli se do neprobádané podnikatelské oblasti – založením úzce profilované výkonnostní agentury. Dnes, o téměř 14 let později, je Marketup prosperující full-service agenturou s více než 70členným týmem a obratem přesahujícím 300 milionů korun.
Mirku a Tomáši, přibližíte nám svou kariérní cestu před Marketupem?
Miroslav Král (MK): Moje předchozí kariéra byla pestrá. Na počátku devadesátých let, hned po vysoké škole, jsem se vrhl na podnikání a během pěti let vyzkoušel řadu oborů od importu, obchodního zastoupení, retailu, burzovních obchodů až po gastronomii. V roce 1995 jsem se přesunul do nadnárodních společností. Řídil jsem prodej a distribuci v Eurotelu, kde jsem se poprvé potkal s Tomášem a úzce jsme spolupracovali jako kolegové. Poté jsem vedl pobočku Security Products v Honeywellu v Česku a na Slovensku a později rozvíjel business development divize Honeywell Building Solutions v regionu CEE a Skandinávie. Před založením Marketupu jsem vedl prodejní oddělení pro SME, partnerskou síť, ERP/CRM produkty a Antipiracy v české pobočce Microsoftu. Práce v mezinárodních korporacích byla velmi dobrá škola a získal jsem zkušenosti s řízením lokálního a mezinárodního byznysu v technologických firmách včetně maloobchodní a B2B prodejních kanálů. Přínosem pro mé další podnikání bylo nesporně i absolvování Executive MBA při Thunderbird Global Management School ve Phoenixu v USA v letech 2007–2008.
Tomáš Ševčík (TŠ): Já jsem se pohyboval od poloviny devadesátých let do založení Marketupu v mobilních telekomunikacích na různých manažerských pozicích v prodeji, marketingu a péči o zákazníky. Konkrétně se jednalo o firmy Eurotel, O2 CZ a O2 SK. V O2 na Slovensku jsem byl součástí týmu, který zakládal mobilního operátora „na zelené louce“. Byl to docela adrenalin, ale moc rád na to vzpomínám. Ve rámci této „první“ kariéry jsem se neskutečně mnoho naučil a poznal řadu skvělých kolegů, z nichž někteří jsou i našimi současnými klienty.
Jaká byla vaše motivace k založení digitální agentury Marketup v roce 2010?
MK: Po 15 let v korporacích jsem se chtěl vrátit k podnikání a větší svobodě v životě, kterou vám zaměstnanecký poměr nemůže poskytnout. Hledal jsem vhodnou příležitost, zvažoval získání master-franchisové licence pro CEE od tehdy úspěšné technologické firmy se sídlem v Kanadě. Byla jednou z prvních firem věnující se globálně internetovému marketingu, který byl na počátku vývoje. Tehdy jsem se po letech potkal s Tomášem, který opouštěl O2 na Slovensku, a rozhodli jsme se, že opět spojíme naše cesty a rozjedeme vlastní firmu v tomto oboru.
TŠ: Bylo mi tenkrát 40 let a myslím, že to byla jedna z posledních možností, jak odstartovat „druhou“ pracovní éru v jiném oboru. Zároveň jsem chtěl vystoupit ze stereotypu korporátních firem, kde velkou část svého pracovního času trávíte administrativou, reportingem a vnitrofiremní politikou. A samozřejmě i fakt, že začnete pracovat na něčem vlastním, kde můžete využít své znalosti a vybudovat nějakou vlastní hodnotu, byl také velmi vzrušující. Je to trochu jako když volíte mezi bydlením v pronájmu a hypotékou na vlastní bydlení – hypotéka spolu s údržbou domu je asi dražší a psychicky náročnější cesta, ale na konci máte něco, co má nějakou hodnotu.
Jaké byly hlavní výzvy, se kterými jste se setkali v počátečních fázích fungování vaší agentury?
MK: Start byl relativně hladký, vedle agentury jsme zpočátku rozvíjeli i další projekty v jiných oblastech. Bylo dobré, jak se říká, mít více vajíček v košíku. Agentura se nakonec ukázala jako nejlépe fungující projekt s velkým potenciálem, tak jsme nasměrovali naše úsilí tímto směrem.
TŠ: Nejprve jsem si myslel, že nás nejvíce zaměstnají věci technického charakteru, které máte v korporaci zajištěné – IT podpora, právníci, účetnictví, HR. Ale to se nakonec vyřešili buď konkrétními online službami a aplikacemi, nebo jsme využili některý z našich kontaktů. Vzpomínám si, že jsme řešili způsob získávání klientů, tvorbu produktu, cenotvorbu, ale asi ne nějaké zásadní problémy. Od nějakého třetího roku, kdy nás už bylo kolem 20, jsme řešili (a dodnes řešíme) správný balanc mezi kapacitami našeho týmu a množstvím práce.
Jakými metodami jste oslovili a získali své první klienty?
MK: Jako startup klienty získávat potřebujete, nejste však známý brand, nemáte reference, renomé ani dlouholeté zkušenosti v oboru. Učíte se za pochodu. Proto byli našimi úplně prvními zákazníky naši příbuzní, respektive jejich firmy. V prvních dvou letech jsme se zaměřili na malé a střední firmy s obratem do 150 milionů korun, pro které měl internetový marketing velký přínos. Sjednával jsem si schůzky s jednateli prostřednictvím telemarketingu, každý týden jsem jich absolvoval pět až osm. V té době nám výborně fungovala edukace o možnostech online marketingu, konkurenční oborová analýza a odhad konkrétního přínosu pro daného klienta. Úspěšnost navázání spolupráce se pohybovala mezi 10–20 %, což byl velmi slušný výsledek.
Dokážete vyjmenovat pár milníků, které přispěly k tomu, aby Marketup vyrostl do dnešní velikosti?
MK: Jedním z prvních, myslím, že to bylo v roce 2013, se stalo zaměření na větší hráče na poli reklamy, zejména TV inzerenty a lokální výrobce FMCG, dále retailové řetězce a mezinárodní korporace. Postupně jsme získali důvěru značek jako Hamé, Vitana, Bonavita, Sedita, Sephora, Sconto nábytek, FANUC nebo A3 Sport. V roce 2016 jsme rozšířili záběr i o technologie, TelCo, energetické firmy a finanční instituce. Naše portfolio se rozrostlo o klienty jako Jablotron, ABB, T-Mobile, Nordic Telecom, Billa, Decathlon, XXXLutz a řadu dalších.
Zároveň jsem přesvědčený, že základem našeho úspěchu je mise, která se za celých 13 let nezměnila. Tou je pomoci klientům získat pozici marketingového lídra v oboru – ve známosti značky, v prodeji, v tržním podílu. Tedy být partnerem, který je na špici ve znalostech, kreativě, exekuci i v marketingových technologiích a zároveň je spolehlivý, empatický, inspirativní a má široký rozhled v oboru. Vždy jsme měli vysoké ambice a nároky na kvalitu našich služeb. Podařilo se nám dát dohromady tým mladých lidí, kteří měli podobné ambice a dokázali rychle získávat potřebné zkušenosti a růst spolu s firmou.
TŠ: Milníkem byli určitě první větší klienti z oblastí FMCG, retailu a telekomunikací. Zásadní také bylo, že jsme se brzy dostali do úzkého partnerství s významnými mediálními partnery jako Google, Seznam, Adform, Facebook a dalšími. Zvláště Google se svým partnerským programem udělal (a stále dělá) pro rozvoj digitálních agentur v České republice opravdu hodně. Na rozdíl od ostatních digitálních agentur jsme začali brzy pracovat kromě výkonnostního marketingu i s podporou brandu – především prostřednictvím videokampaní na YouTube, ale i jiných brandových formátů. V neposlední řadě vnímám velký příspěvek k současnému a hlavně budoucímu růstu firmy v investici do datově technologiclkého oddělení, které jsme začali budovat asi před pěti lety.
Máte nějaké vzory z marketingového světa, které vás inspirují nebo z jejichž učení vycházíte?
MK: Při naší práci využíváme poznatky evidence based marketingu. Osobnosti, které jej reprezentují, jsou Byron Sharp a Jenni Romaniuk z australského institutu pro marketingovou vědu Ehrenberg-Bass, a dále Les Binet a Peter Field z adam&eve DDB ve Spojeném království. Velkým popularizátorem tohoto přístupu je i Mark Ritson, který jej vyučuje i v rámci svého Mini-MBA kurzu v marketingu. Všichni uvedení vydali řadu globálních marketingových bestsellerů založených na výzkumech, na základě čeho značky rostou a jaké marketingové přístupy a kampaně mají největší dopad na známost značky a tržní podíl. Tyto závěry nabourávají řadu marketingových mýtů včetně těch, které dříve reprezentoval marketing podle Philipa Kotlera.
V současné době však existuje stále mnoho marketérů, kteří zastaralým mýtům věří a řídí podle nich marketing, značky a firmy na našem trhu nevyjímaje. Proto jsme od roku 2018 finančně podpořili řadu lokálních a mezinárodních marketingových konferencí, kde výše uvedení marketingoví guru vystoupili a edukovali naši komunitu. Letos je naše agentura hlavním partnerem marketingové konference Brand Management, která se koná v říjnu v Praze za účasti 500 marketérů. Hlavními hosty jsou Les Binet a Jenni Romaniuk, pro které je to jejich první osobní setkání na pódiu. Moc se těším, až se s nimi opět uvidím. Po jejich keynote mám tu čest vést panelovou diskuzi na téma marketingových mýtů s představiteli některých největších světových a lokálních značek. Věřím, že opět trochu posuneme úroveň marketingu u nás.
Marketup je nyní na trhu přes 13 let. Jak se za tu dobu agentura vyprofilovala?
MK: Dnes jsme schopní pro klienta fungovat jako takzvaný one stop shop, tedy poskytovatel služeb v téměř všech oblastech marketingu, včetně vytříbené kreativy, která se objevuje i na televizních obrazovkách a získává ocenění v soutěžích. S naším téměř 70členným týmem disponujeme experty na marketingový výzkum, strategii, kreativu, produkci, mediální plánování, online i tradiční média, tvorbu a správu obsahu na sociálních sítích, influencer marketing, SEO, UX, datovou a webovou analytiku či AdTech nástroje.
TŠ: V Marketupu se nám podařilo agregovat obrovské know-how, které zasahuje do všech oblastí marketingu. I když o sobě spousta agentur říká, že jsou full servisové, my takoví skutečně jsme. Naši klienti nás hodnotí v pravidelných průzkumech NPS velmi vysoko a máme i nadprůměrné eNPS, což je parametr pro hodnocení spokojenosti zaměstnanců. A kdo nedá na čísla, ať se podívá třeba na Atmoskop.cz. Vzhledem k tomu, že od počátku stavíme Marketup jako větší firmu, máme velmi robustní infrastrukturu s vlastním systémem na mediální plánování, sofistikovaný a automatizovaný firemní reporting a forecasting.
Oba stále aktivně působíte ve vedení firmy. Jak máte své role a odpovědnosti rozdělené?
MK: Rozdělení rolí jsme si s Tomášem v průběhu času přizpůsobili schopnostem a preferencím každého z nás. Já mám kromě vedení agentury v roli CEO na starosti oddělení Client Servisu včetně strategie, kreativu a produkci, social media a influencer marketing, dále HR oddělení, Business Development a marketing s PR. Každé z těchto oddělení má v čele schopného šéfa či šéfku, kteří jej vedou samostatně. Vedle toho zastupuju agenturu navenek a v rámci oborových asociací.
TŠ: Já se zabývám spíše vnitrofiremními záležitostmi – aby vše ve firmě fungovalo. Řeším především finance, právní oblast, IT a bezpečnost a jsem formálně odpovědný i za oddělení, která realizují mediální kampaně. Ta jsou ale řízena schopnými manažery a já do jejich běhu příliš nezasahuju.
Jaké máte další plány ohledně růstu agentury?
MK: Dnes patříme mezi největší nezávislé marketingové agentury na českém trhu, nechceme dále růst za každou cenu. Naší prioritou je dlouhodobě udržet spokojenost klientů a našich lidí na vysoké úrovni. Plánujeme proto v příštích letech růst nižší než v letech uplynulých, a to zhruba na úrovni 15–20 % ročně. V dalších letech plánujeme dále rozšiřovat naše aktivity na zahraničních trzích, především v Evropě. Zároveň chceme zvyšovat kvalitativní úroveň všech našich služeb, abychom byli vnímáni jako preferovaný marketingový partner.
Pokud zrovna nepracujete, jak rádi trávíte svůj volný čas?
MK: Nejraději s rodinou, mám dva již dospělé syny. Pravidelně chodím do fitness, v létě hraju golf, jezdím na kole, v zimě lyžuju, doma se starám o zahradu. S manželkou rádi vyrazíme na prodloužený víkend, ochutnávku vín či operu, třeba do Itálie, Rakouska nebo jinam po Evropě. S kamarády pravidelně vyrážím na motovýlety či na golf u nás i v zahraničí. Mám už mnoho let kapitánské zkoušky, takže když jsme u moře, obvykle si půjčíme motorovou loď.
TŠ: Vždy si nevíce odpočinu s rodinou. Mám tři syny a i když už jsou docela velcí, rád s nimi trávím čas a sleduju, jak se jim daří. Jsem také celoživotní sportovec, takže v létě mě potkáte na horském kole, windsurfingu nebo třeba kanoi. Vedu pingpongový klub, hraju pravidelně tenis a příležitostně badminton. V zimě jsou to zase lyže, běžky, snowboard. Chodím také rád do divadla a v posledních letech k mým zájmům naprosto nečekaně přibyly práce v mé dílně a starost o zahradu – obojí má oproti rozvoji firmy jednu výhodu: velmi rychle vidíte výsledek své činnosti.