Co je to User Generated Content (UGC) a jaké jsou jeho výhody?

Valerie Sasková 2. 3. 2023
Marketup
Marketup

Už jste se setkali s pojmem User Generated Content? Pokud ne, určitě nejste jediní, ovšem teď je ten správný čas dozvědět se o jeho výhodách. Ukazuje se totiž, že UGC je jednou z nejefektivnějších cest, jak získat důvěru sledujících, zvýšit engagement a povědomí nebo rozproudit diskuse. A to znamená win-win situaci pro značky i zákazníky.

Co znamená UGC

Pod zkratkou UGC se skrývá pojem User Generated Content (nebo také Consumer Generated Content), což je obsah tvořený spotřebiteli značky nebo produktu. Obvykle značky objevují tento typ obsahu organicky přes své stávající zákazníky, kteří o značce či produktu již mluví v online prostředí. Jakmile uvidíte značku repostovat (přesdílet) obsah tvůrců jako reels, fotky nebo tweety, jedná se právě o UGC.

Pokud značka staví svůj obsah na organické komunikaci ze strany svých fanoušků, ve většině případů pouze označí profil tvůrce a tím mu dá kredit za jeho tvorbu. V poslední době začínají značky vyhrazovat část svých marketingových rozpočtů právě na UGC, díky kterému se jejich obsah stává mnohem autentičtějším a proto jsou za něj ochotní svým vybraným fanouškům zaplatit.

Z pohledu značky je UGC cenný, protože lidé jsou v dnešní době spíše ochotni věřit dalším lidem (i když je neznají) než značkám. Sdílení obsahu, který je tvořen opravdovými spotřebiteli a ne marketingovým týmem, dodává značce a jejím produktům důvěryhodnost. Díky tomu má zákazníky, kteří nejen že mají rádi produkt, ale vyhovuje jim tak moc, že o něm chtějí mluvit na internetu.

Jak již bylo zmíněno, značky tento typ obsahu nejen přesdílejí, ale využívají ho také jako placenou reklamu na sociálních sítích – z toho důvodu, že UGC generuje pětkrát větší míru prokliku.

Co se týká kvality obsahu, nemusí vypadat jako od profesionálů. Díky na první pohled „neprofesionálnímu“ provedení je dokonce efektivnější, protože nevypadá jako reklama a působí více osobně. Nic to ale nemění na tom, že by obsah měl být ze strany tvůrce  kvalitní. A pro zajímavost, 31 % spotřebitelů uvedlo, že UGC reklamy jsou zapamatovatelnější než klasické reklamy.

Kdo jsou tvůrci UGC a jak je najít?

Tvůrcem UGC může být víceméně kdokoliv – stačí mít jen kvalitní telefon nebo foťák. Výhodou této pozice je, že na rozdíl od influencerů nepotřebujete mít větší počet sledujících, vystačíte si s kreativitou a hezkými výstupy.

V Marketupu si už několik let vytváříme interní seznam všech zajímavých profilů a tvůrců, abychom měli vlastní zdroje. Creatora lze také najít pomocí hashtagů na Instagramu či TikToku. Také se můžete podívat do označených příspěvků vaší značky, jestli někdo v minulosti nějaký zajímavý obsah spojený s vámi už nevytvořil.

UGC v MUP 

V naší agentuře využíváme UGC obsah hned u několika klientů. Inspiraci pro komunikaci značky hledáme v komentářích nebo využíváme již zmíněné označené příspěvky fanoušků. Například u klienta Horalky Sedita využíváme UGC primárně pro komunikaci na Instagramu. Většinu obsahu tvoří právě zaslané fotky od fanoušků.

Tvůrce UGC využíváme často a rádi – především v posledních měsících, kdy začaly sociální sítě upřednostňovat video obsah. Má to mnoho výhod, už proto, že v našich silách není tvorba veškerého obsah in-house, UGC je levnější a obsah kvalitnější. 

Creatory, se kterými spolupracujeme, dělíme pomyslně na influencery a tvůrce. Influencer má základnu sledujících, ale lze ho využít jen jako tvůrce obsahu pro účely sociálních sítí našich klientů. Cena pouze za obsah je nižší než za klasický post na profilu influencera. Tvůrce naopak může být opravdu kdokoliv, kdo tvoří zajímavý obsah a vidíme v něm potenciál.

Čísla, která vypovídají o síle UGC:

  • 64 % spotřebitelů souhlasí, že když jejich oblíbená značka lajkne a přesdílí obsah od zákazníků, je větší šance, že sami sdílí obsah o dané značce či produktu

  • 76 % spotřebitelů si zakoupilo produkt na základě doporučení někoho jiného

  • 72 % spotřebitelů věří, že recenze od zákazníků jsou věrohodnější, než když sama značka mluví o svém produktu

  • 62 % spotřebitelů uvádí, že spíše kliknou na reklamu, která obsahuje fotku od zákazníka než na fotku od značky

  • 72 % spotřebitelů by souhlasilo, kdyby je značka požádala o možnost použít jejich fotku/video (to znamená, že jsou lidé nadšení, když chce značka využít jejich obsah)

Marketup Marketup

Autentický obsah a jeho aktuální trend

Důležitost cílení na generaci Z jsme rozebírali v našem článku o Gen Z. Tato generace si na nic nehraje a ráda si stojí za svým pohledem na svět. V návaznosti na oblibu autentického obsahu se v roce 2022 stala populární (nejen mezi mladými) aplikace BeReal

Aplikace vám jednou za den pošle upozornění a následně máte dvě minuty na to vyfotit, co právě děláte – vždy na přední i zadní objektiv. Když v daném čase nestihnete fotku pořídit, neuvidíte obsah svých přátel do té doby, než přidáte vlastní příspěvek. Samozřejmě se najdou jedinci, kteří nejsou pokaždé „real“, ale účelem aplikace je motivovat uživatele k postování autentického obsahu, který momentálně Gen Z velice baví.

Marketup

Na trend autentičnosti můžeme narazit už i na Instagramu, který byl v posledních několika letech velice uhlazenou sociální sítí, kam uživatelé nahrávají pouze „perfektní“ momenty ze svého života (narozdíl od TikToku, kde je většina obsahu naopak velice autentická a neuhlazená).

V posledních měsících se ale na Instagramu rozjel trend „photo dumps“, což je carousel náhodných fotek ze života. Nejčastěji ho uživatelé přidávají jako souhrn událostí za týden či měsíc, aby ukázali střípky ze svého života i mimo stories.

Příklady značek využívajících UGC

Mezi nejznámější značky, které aktivně využívají UGC, patří například Calvin Klein, BMW, CCC, případně z českého trhu GymBeam nebo Not so funny Any beauty.

Marketup Marketup

Odebírat novinky

Přihlašte se k odběru novinek a nic vám neuteče

Váš e-mail

Kliknutím na tlačítko ODESLAT souhlasíte se zpracováním osobních údajů .