Obrázek dokáže říct více než tisíc slov. Skvělá fotka na sociálních sítích zase přivést tisíce lidí na váš web. Až 83 procent mobilních uživatelů sociálních sítí totiž při nákupu ovlivní fotografie produktu. Teprve pak následuje copy, vlastnosti produktu nebo třeba recenze.

Jak ji ale pořídit, když nemáte přístup k velké produkci a neoplýváte nekonečnou zásobou peněz? Připravili jsme pro vás pár tipů na focení v “domácích” podmínkách.

1. Pohádky nejsou jen pro děti

Než vůbec začnete chystat fotoaparát a vybírat propriety, je důležité si rozmyslet, jaké je vaše sdělení. Podle studií dokáží fotografie v člověku vyvolat emoce, které si pak asociuje i se zobrazovaným brandem. A to bez toho, aniž by si to vůbec uvědomoval.

Nejlepší fotoaparát je ten, co máte po ruce.

Přemýšlejte proto nejdřív o tom, jakou emoci chcete ve svých fanoušcích vyvolat, a až poté nad samotným focením. Prodáváte karty a vaši cílovkou jsou převážně muži? Vyfoťte je ve stylu casina. Děláte ručně vyrobené šperky ze zlata? Nechte své fanoušky snít a pošlete je fotografií na královský bál – stačí na fotku přidat rtěnku, večerní šaty a křišťálový pohár.

2. Jak fotit mobilem? Nepřeceňujte ani nepodceňujte jeho schopnosti

Nejlepší fotoaparát je ten, co máte po ruce. Třeba na smartphonu. Nezapomeňte však, že styl budete muset přizpůsobit tomu, co všechno dokáže.

Pokud například neumí udělat hezky rozmazané pozadí, aby vynikl produkt na fotce ze strany, raději jej naaranžujte do flatlaye.

Flatlay Horalek.

Spousta současných mobilních foťáků ale už umí simulovat např. bokeh efekt, pracovat s pokročilými filtry a podobně.

3. Pod svícnem nic nevyfotíte. Ani na sociální sítě

Světlo je základ. Obzvlášť při použití mobilu je potřeba mít na mysli, že v šeru vyfocená fotografie bude bez použití stativu zrnitá. Nedoporučujeme fotit ani na přímém sluníčku. Nejenže na displeji fotoaparátu pravděpodobně neuvidíte, co fotíte, ale navíc získáte i nevzhledné ostré stíny.

Raději si postavte stůl blízko k oknu během zataženého dne a foťte podél stěny. Tím si zajistíte příjemné osvětlení a měkké stíny, které fotce přidají hloubku.

Zajímá vás kromě focení i práce s daty nebo jak budovat značku v online prostředí? To všechno a spoustu dalších užitečných informací najdete na našem blogu.

4. Přemýšlejte out of the box. I o tom, co máte v krabicích

V domácích podmínkách můžete použít cokoliv, najdete. Zkuste na to jít kreativně. Máte například sukni s krásným vzorem? Použijte ji jako pozadí. Leží vám v šuplíku síťovka? Vyplňte jí roh fotografie s mořskými plody, čímž vznikne minipříběh. 

Důležité je, abyste si použití propriet uměli odůvodnit. Šroubováky se k hipsterské kávě zrovna nehodí. To už radši starý foťák po babičce a rodinné fotoalbum.

5. Neprodávejte mouku, když pečete rohlíky

Co se týče kompozice, vždy si nejdříve rozmyslete, jaký předmět je pro vás nejdůležitější. V případě jídla to může být třeba hotový pokrm nebo hlavní ingredience. Od toho se odvíjí aranžmá. 

Řiďte se pravidlem zlatého řezu – rozdělte si fotografii na třetiny horizontálně i vertikálně a váš nejdůležitější předmět umístěte na některý průsečík těchto třetin. Většina fotoaparátů má pro tento účel tzv. grid, který se vám zobrazí na displeji a rozdělí vám scénu na části.

Zbytek fotografie doplňte proprietami tak, aby působila vyváženě. Nikdy nehromaďte všechny předměty jen na jedné straně, využijte celého prostoru fotky.

6. Vizuální identita značky není vtip

Když už máte fotografii hotovou, je nutné dát jí kabátek vašeho brandu. Tím může být specifický filtr, logo či jiný vizuální znak. 

K editaci na mobilu doporučujeme dvě aplikace: Lightroom a VSCO. Umožní vám provádět klasické úpravy (doladění expozice či ořez) i přidávat filtry. Ty se hodí pro sjednocení vzhledu fotografií. Uživatel pak bude mít pocit, že vidí něco důvěrně známého, což posiluje jeho vztah ke značce.