Marketup
15. 10. 2024
Přečíst článek
Jak vypadá ideální náborový proces?
17. 10. 2024
Uvědomuji si důležitost hiringu v tom, že jako HR jste první kontakt kandidáta s firmou. Kandidáta, který může být také jednou váš zákazník nebo klient.
Jak ses dostala k oboru HR?
Na VŠ jsem si vybrala obor lidské zdroje, protože mě bavilo právo a psychologie. Co všechno HR obsahuje jsem se ale dozvěděla až z praxe, ta pro mě začala ve Slevomatu v rámci stáže a byla to ta možná nejlepší volba na začátek. Po stáži si mě tam už rozhodli nechat. :) Po necelých 3 letech mě oslovil CEO Aktinu, zda nechci nastoupit k nim, tam jsem strávila další necelé 3 roky. A teď už půl roku jsem tady, v Marketupu, a to na pozici Talent Acquisition Specialist. Marketup si mě jednoznačně získal svou firemní kulturou a tím, co jsem o jeho fungování slyšela v rámci hiringu.
Jaký je tvůj přístup k náboru?
Nábor vnímám jako velmi komplexní proces a uvědomuji si jeho důležitost v tom, že jste první kontakt kandidáta s firmou. Kandidáta, který může být jednou i váš zákazník nebo klient. Snažím se chovat tak, jak bych si přála, aby HR přistupovalo ke mně, kdybych byla v roli kandidáta. Vyhýbám se všemu, co by mi jako kandidátce při náboru vadilo, a naopak se zaměřuji na to, aby byl celý proces pro kandidáty co nejpříjemnější a transparentní.
Co je pro tebe důležité, aby kandidát splňoval?
Do tohohle se patrně odráží celý můj přístup. Mou "green flag" je upřímnost a přímost kandidáta. Oceňuji, když člověk nechodí kolem horké kaše a je konkrétní. Zároveň je vždycky pozitivní, když se kandidát ptá nazpět.
Naopak "red flag" pro mě je, když kandidát není konkrétní a vyhýbá se odpovědím. Další varovný signál je, když většinu rozhovoru tráví stěžováním si na bývalého zaměstnavatele – je v pořádku zmínit problémy, ale když to zabere 18 minut z 20, tak zaprvé neodcházím s pozitivním pocitem a za druhé jsem se vlastně nedozvěděla to, co bylo cílem rozhovoru.
Jaký je průběh náboru v Marketup?
Věříme, že hiring proces není jen o tom, že my si vybíráme kandidáta, ale kandidát si vybírá nás a k tomu je potřeba více, než jen jedno setkání, proto je náš proces pečlivý, ale efektivní, a o to víc si jsme oboustranně svojí volbou jistí. Nic není samozřejmě tesáno do kamene a dokážeme proces přizpůsobit dané pozici a nebo danému kandidátovi, ale zpravidla to u nás vypadá takto:
Call se mnou– Trvá přibližně 20 minut a zaměřuje se na základní hard skills/soft skills, zda tam je culture fit, nejen do týmu, ale také do firmy. Pak samozřejmě klasické organizační věci (nástup, finance).
Osobní setkání s manažerem týmu – Toto setkání je především o manažerovi a kandidátovi. Jde se více do hloubky ohledně předešlých zkušeností a hard skillu, předpokladů pro danou pozici a také detailnější představení pozice a zda tam je match i po lidské stránce s manažerem a týmem.
Case study – Case study jde už hodně hluboko do hard skills dané role a je postavená tak, aby v ní byly tasky, které by kandidát reálně řešil na své pozici. Chceme, aby kandidát zažil a vyzkoušel si práci, kterou by u nás vykonával a tím pádem si mohl vyhodnotit zda je pro něj role relevantní a bavila by ho. Case study se zadává na doma a je důležitou částí procesu.
Vyhodnocení case study – Kandidát prezentuje svou case study a ukazuje, jak umí reagovat na otázky. Součástí je i chemistry check s týmem.
Setkání se zakladateli Mirkem a Tomášem – A jsme u konce. Kandidát prochází posledním "checkem" z hlediska firemních hodnot, culture fitu a celkového dojmu, jak po pracovní, tak lidské stránce.
Do agenturního prostředí jsem se původně vracet nechtěla, ale Nikčin přístup mě zásadně ovlivnil. Už během prvního telefonátu jsem cítila, že se o mě upřímně zajímá a přirozeně jsem jí důvěřovala. Tento pocit důvěry a sympatie jsem bohužel u jiných náborových zkušeností neměla. Nábor je první kontakt, který kandidát s firmou má, a měl by být perfektní. Pokud ne perfektní, tak alespoň profesionální a transparentní. Bohužel, tohle není na trhu samozřejmostí, ale u Nikči jsem to pocítila okamžitě. Díky tomu mi výrazně pomohla i v mém finálním rozhodování.” Gabriela Martinčeková, Marketing a PR Manager.
Je ti celkový průběh sympatický? Podívej se na naše aktuální otevřené pozice.
Vnímáš nějaké změny v požadavcích kandidátů, například v souvislosti s generačními rozdíly?
Pro mladší generace je to určitě flexibilita a možnost růstu. Pro tu starší naopak stabilita, ať už dané role nebo firmy a mají často realističtější očekávání ohledně práce a financí.
Výhodou je, že naše kancelář je pet-friendly a podporujeme home office, což nám umožňuje flexibilně reagovat na individuální požadavky kandidátů, samozřejmě v rámci toho, co dává smysl pro danou roli.
Co je v rámci trhu menší raritou je rodinná atmosféra v Marketup, která je opravdu výjimečná a velmi lidská. Například otázka práce během rodičovské dovolené je u nás otevřená. Máme skvělý příklad kolegyně Nicoly, která se po pár měsících mateřství znovu zapojuje do práce, a její malý syn Ládík je vítaným členem officu.
Na co kandidáti nejvíce "slyší"?
Kandidáty dnes nejvíce oslovuje flexibilita, možnost růstu a vzdělávání. U nás se tomuto tématu věnuje Sára, která má na starosti vzdělávání a koučink přímo během pracovní doby, a mít při 70 zaměstnancích přímo jednoho dedikovaného čistě na vzdělávání, je skvělé.
Klasické benefity jako Multisport karta, káva, ovoce nebo pět týdnů dovolené už dnes příliš nezaujmou, protože se staly tržním standardem. Co však standardem není, jsou naše nanuky! :)
Podívej se koho zrovna hledáme.