Průzkum: Spotřebitelé teď od firem očekávají především užitečnost

Sandra Foltýnová 30. 3. 2020
Marketup
Marketup

Nemyslet na vlastní byznys, ale být nápomocný celé společnosti je důležité pro 75 procent dotazovaných respondentů nového průzkumu Barometr společnosti Kantar. Pouze 8 procent by zastavilo reklamu úplně.

Výzkum hodnotil globálně spotřebitelský sentiment vztahující se k pandemii koronaviru a jeho výsledky jsou jasné: Komunikace a reklama by měly běžet nadále, jen s jiným obsahem.

Komunikace za časů pandemie

77 procent dotázaných očekává přizpůsobení komunikace značek “novému každodennímu způsobu života”. Mnoho značek přistupuje k úspoře nákladů zmražením rozpočtu do reklamy. Z dlouhodobého hlediska je tento přístup neefektivní. Společnost Kantar uvádí, že například při šestiměsíční nepřítomnosti v televizi dojde k celkovému snížení povědomí o značce o 39 procent. Tím se oddálí i potencionální zotavení z krize.

V době pandemie je důležité komunikaci správně uchopit, má totiž několik úskalí. Zneužití krize k vlastní propagaci negativně vnímá 75 procent dotázaných, 40 procent by se vyhnulo vtipkování a 70 procent by volilo “uklidňující” tón reklamy.

Ze středeční zprávy vyplývá, že by společnosti měly více informovat o tom, jak budou proti nastalým komplikacím bojovat a jak se s celou situací vypořádají. Spotřebitelé totiž dávají přednost značkám, pro které jsou zaměstnanci prioritou. 

Kde bude váš byznys, až krize skončí?

Současná globální pandemie je krizí, která překračuje vše, co svět v poslední době zažil. Jen málo lidí už pamatuje uzavření hranic, nákupní horečky, hromadné uzavírání obchodů nebo vynucené sociální distancování. Společnosti v některých kategoriích čelí existenciální hrozbě. Proto je důležité budovat vzájemnou důvěru a pochopení mezi nimi a jejich spotřebiteli.

Když si vezmeme ponaučení z Číny, víme, že některá odvětví budou zasažena více a některá méně. Ale po pandemické krizi přijde obrovský potenciál k oživení.

Marketup

Situace během pandemie. Zasaženy jsou oblasti jako pohostinství nebo venkovní volnočasové aktivity. Zdroj: KantarPo pandemii je situace zcela opačná. Lidé si začínají ve zvýšené míře dopřávat to, co si dlouho museli odpírat. Zdroj: Kantar

Marketup

Buďte vidět na internetu

Další změnou, ke které došlo, je způsob nakupování. Transakce v obchodech klesly, ale záměr nakupovat online roste. Dvě desítky procent dotázaných nakupují méně v kamenných prodejnách, 9 procent nakupuje více online a 32 procent uvažuje, že začne nakupovat online více než běžně. Tomu se muselo přizpůsobit velké množství společností po celém světě.

Průzkum dále odhalil změny v konzumaci médií. Návštěvnost webových stránek vzrostla o 70 procent, sledování televize o 63 procent a konzumace sociálních sítí o 61 procent oproti normálu. 

Lidé tak značkám vysílají jasnou zprávu: Jsme na internetu, a co vy? Na blogu MarketUP jsme pro vás na téma koronavirus a marketing připravili celou sérii článků . Přečíst si můžete třeba článek o tom, jak v krizi komunikují lídři nebo jak vyjít z celé situace ještě silnější než dřív.

Největší nárůst konzumace a tudíž i zisků byl zaznamenán u aplikace WhatsApp (vlastní Facebook) a to o celých 40 procent. Komunikace prostřednictvím této aplikace roste s mírou mezilidské izolace – v rané fázi pandemie vzrostla její konzumace o 27 procent, ve střední fázi o 41 procent a v poslední fázi o 51 procent. 

Celkové užívání Facebook Networks pak vzrostlo o 37 procent. Čína dále zaznamenala nárůst v používání sociálních sítí WeChat a Weibo, o 58 procent. Největšími konzumenty jsou uživatelé z věkové množiny 18 až 34 let.

Zprávy o pandemické krizi uživatelé z 58 procent konzumují prostřednictvím tradičních celonárodních zpravodajských kanálů (televize, tisk), oproti tomu 48 procent spoléhá na webové stránky vládních institucí. 

Výzkum byl proveden na 30 trzích a dotázáno bylo více jak 25 tisíc respondentů. Na tomto odkazu ho najdete kompletní.

Odebírat novinky

Přihlašte se k odběru novinek a nic vám neuteče

Váš e-mail

Kliknutím na tlačítko ODESLAT souhlasíte se zpracováním osobních údajů .