Nemyslet na vlastní byznys, ale být nápomocný celé společnosti je důležité pro 75 procent dotazovaných respondentů nového průzkumu Barometr společnosti Kantar. Pouze 8 procent by zastavilo reklamu úplně.
Výzkum hodnotil globálně spotřebitelský sentiment vztahující se k pandemii koronaviru a jeho výsledky jsou jasné: Komunikace a reklama by měly běžet nadále, jen s jiným obsahem.
Komunikace za časů pandemie
77 procent dotázaných očekává přizpůsobení komunikace značek “novému každodennímu způsobu života”. Mnoho značek přistupuje k úspoře nákladů zmražením rozpočtu do reklamy. Z dlouhodobého hlediska je tento přístup neefektivní. Společnost Kantar uvádí, že například při šestiměsíční nepřítomnosti v televizi dojde k celkovému snížení povědomí o značce o 39 procent. Tím se oddálí i potencionální zotavení z krize.
V době pandemie je důležité komunikaci správně uchopit, má totiž několik úskalí. Zneužití krize k vlastní propagaci negativně vnímá 75 procent dotázaných, 40 procent by se vyhnulo vtipkování a 70 procent by volilo “uklidňující” tón reklamy.
Ze středeční zprávy vyplývá, že by společnosti měly více informovat o tom, jak budou proti nastalým komplikacím bojovat a jak se s celou situací vypořádají. Spotřebitelé totiž dávají přednost značkám, pro které jsou zaměstnanci prioritou.
Kde bude váš byznys, až krize skončí?
Současná globální pandemie je krizí, která překračuje vše, co svět v poslední době zažil. Jen málo lidí už pamatuje uzavření hranic, nákupní horečky, hromadné uzavírání obchodů nebo vynucené sociální distancování. Společnosti v některých kategoriích čelí existenciální hrozbě. Proto je důležité budovat vzájemnou důvěru a pochopení mezi nimi a jejich spotřebiteli.
Když si vezmeme ponaučení z Číny, víme, že některá odvětví budou zasažena více a některá méně. Ale po pandemické krizi přijde obrovský potenciál k oživení.
Situace během pandemie. Zasaženy jsou oblasti jako pohostinství nebo venkovní volnočasové aktivity. Zdroj: KantarPo pandemii je situace zcela opačná. Lidé si začínají ve zvýšené míře dopřávat to, co si dlouho museli odpírat. Zdroj: Kantar
Buďte vidět na internetu
Další změnou, ke které došlo, je způsob nakupování. Transakce v obchodech klesly, ale záměr nakupovat online roste. Dvě desítky procent dotázaných nakupují méně v kamenných prodejnách, 9 procent nakupuje více online a 32 procent uvažuje, že začne nakupovat online více než běžně. Tomu se muselo přizpůsobit velké množství společností po celém světě.
Průzkum dále odhalil změny v konzumaci médií. Návštěvnost webových stránek vzrostla o 70 procent, sledování televize o 63 procent a konzumace sociálních sítí o 61 procent oproti normálu.
Lidé tak značkám vysílají jasnou zprávu: Jsme na internetu, a co vy? Na blogu MarketUP jsme pro vás na téma koronavirus a marketing připravili celou sérii článků . Přečíst si můžete třeba článek o tom, jak v krizi komunikují lídři nebo jak vyjít z celé situace ještě silnější než dřív.
Největší nárůst konzumace a tudíž i zisků byl zaznamenán u aplikace WhatsApp (vlastní Facebook) a to o celých 40 procent. Komunikace prostřednictvím této aplikace roste s mírou mezilidské izolace – v rané fázi pandemie vzrostla její konzumace o 27 procent, ve střední fázi o 41 procent a v poslední fázi o 51 procent.
Celkové užívání Facebook Networks pak vzrostlo o 37 procent. Čína dále zaznamenala nárůst v používání sociálních sítí WeChat a Weibo, o 58 procent. Největšími konzumenty jsou uživatelé z věkové množiny 18 až 34 let.
Zprávy o pandemické krizi uživatelé z 58 procent konzumují prostřednictvím tradičních celonárodních zpravodajských kanálů (televize, tisk), oproti tomu 48 procent spoléhá na webové stránky vládních institucí.
Výzkum byl proveden na 30 trzích a dotázáno bylo více jak 25 tisíc respondentů. Na tomto odkazu ho najdete kompletní.