Svět okolo nás je nyní plný katastrofických a negativních zpráv. Je to logické, lidi více zajímá to, co je může ohrozit. My jsme se rozhodli jít opačným směrem a ukázat vám pozitivní příklady. Jak na naší práci pro klienty, tak i na několika příkladech mimo agenturu.

Obrat e-shopů většinou roste

Dle čerstvého výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mají e-shopy stejné nebo rostoucí prodeje než před dobou, kdy do Česka vtrhl koronavirus. Některé z nich jsou vytížené stejně jako před Vánoci. Obrat Alzy v Česku a na Slovensku roste dokonce o 70 procent, v Maďarsku o více než 100 procent a v Rakousku přes 300 procent a můžeme ho tak přirovnat k hlavní sezóně v listopadu a prosinci.  

Největší meziroční nárůsty prodejů zaznamenala Alza v kategorii drogistického zboží a potřebách pro psy a kočky. Minulý týden byl historicky nejsilnější i v sortimentu dětských plen a dětské výživy, ve sportovním vybavení (elektrokola, koloběžky, běžecké pásy, cyklistické trenažéry), nebo v kategorii her a herních konzolí, stavebnic a deskových her. 

Podobný trend vidíme na portfoliu klientů MarketUP. Data z 9 největších e-shopů, pro které zastřešujeme kampaně v Česku, Slovensku, Polsku, Německu a Rakousku, ukazují, že investice do online médií stouply během minulého týdně na 214 procent, obrat na 162,9 procenta a počet transakcí dokonce na 268,5 procenta!

Zvyšují podíl nákladů na obratu

Co dělat, když máte kamenné prodejny zavřené a prodáváte jen přes online, kde prodeje stagnují? S některými klienty jsme se již domluvili nejen na neomezené rozpočty v online marketingu při dodržení stanoveného tzv. PNO neboli podílu nákladů na obratu, ale také na jeho zvýšení. Sice si tak klienti lehce “ukrojí” ze své marže, ale odměnou jim má být ztenčení skladových zásob a příležitost penetrovat trh. Koronavirus jim otevřel nečekané možnosti.

Poptávku je někdy třeba také rozproudit pomocí mimořádné kampaně, která dá potenciálním zákazníkům na vědomí, že jste jim stále k dispozici a mohou u vás nakupovat online.  

Posilují community management a monitorují zmínky o značce 

Nařízení vlády se minulý týden měnilo ze dne na den, proto některé preventivní komunikace nepomohly a celá řada zákazníků byla logicky zmatena novými pravidly. Své otázky pokládali našim klientům především na sociálních sítích. Okamžitě jsme zareagovali a navýšili kapacity community management týmu. 

Několika klientům jsme aktivovali monitoring zmínek o značce v social media management nástroji Zoomsphere, který sleduje nejen sociální sítě, ale také zpravodajské weby, online magazíny, diskuze pod články a diskuzní fóra. Celkem bezmála 3 500 zdrojů

Sociální sítě plní autentickým obsahem a příběhy 

V souladu s našimi doporučeními naši klienti přistoupili ke komunikaci na sociálních sítích. Mnohdy jsme odsunuli plánovaný a dopředu připravený obsah a nahradili ho bleskově novým. 

Hygiena na prodejně je pro nás klíčová! 🙏Dezinfikujeme nejen pokladní pásy, ale i scannery, odkládací pokladní plochy,…

Zveřejnil(a) Billa CZ dne Pondělí 23. března 2020

V mnoha případech tento připravený obsah podpořili angažovaní zaměstnanci našich klientů a doplnili ho o svůj autentický příběh. 

Pomalejší distribuce a zúžený sortiment nyní standardem

Zákazníci našich e-commerce klientů si zvykají na pomalejší distribuci. Stejně jako si uživatelé zvykli na vstup do potravinových e-shopů prostřednictvím fronty, ve které čekají někdy i desítky minut, dodání objednávky z e-shopů nyní trvá několik dní. 

Na online potravinových supermarketech mají lidé nyní na výběr pouze základní potraviny na úkor velkého výběru. I naši klienti, kterým se nabídka sortimentu zužuje, nabízí alternativu těm zákazníkům, jejichž oblíbený produkt na čas zmizel z nabídky. Ať už jinou značkou, nebo jiným řešením. 

Doručují zboží až domů a bezkontaktně

Zákazníci chtějí doručovat zboží bezkontaktně, nikdo nechce koronavirus chytit při nakupování. Podle doručovatelských firem stoupl počet balíků tento týden o více než 20 procent. Třeba Česká pošta v tomto týdnu doručuje denně kolem 195 tisíc balíků, což je o 35 tisíc více než na konci února.

Výrazně větší zájem o doručování domů než na výdejní místa zaznamenali i v Mall Group. Kurýři se tedy domlouvají se zákazníky, kde jim zásilku nechají, a následně jim zasílají SMS, že je na místě. V Alze stoupl zájem o doručování domů za poslední týden téměř o 60 procent.

Publikují na svých webech FAQ

Na základě dotazů z e-mailu, telefonátu nebo sociálních sítích připravují naši klienti speciální stránky o koronaviru nebo sepsané stručné odpovědi do tzv. FAQ (Frequently Asked Questions). Pomocí jedné stránky se tak vyvarují odpovědím stále na stejné otázky týkající se termínu dodání, návštěvám seniorů na prodejně a podobně, a díky tomu se mohou soustředit na svůj byznys. 

Podívejte se například na stránku s aktuálními informacemi od obchodního řetězce BILLA

Shání lidi a realizují náborové kampaně

Česko i letos v lednu zůstalo zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v EU. Nezaměstnanost první měsíc roku 2020 sice stoupla z prosincových 2,9 na 3,1 procenta, přesto se jedná o nejnižší lednovou hodnotu od roku 1997. Nezaměstnaných bylo 230 022, ale zaměstnavatelé nabízeli 341 391 volných pracovních míst. Na jedno volné místo připadalo v průměru jen 0,67 člověka. 

Propouštění některých firem je pro druhé jedinečnou příležitostí. I my jsme toto vyhodnotili jako šanci pro ty klienty, kteří dlouho nemohli naplnit své stavy, nebo ty, kteří v aktuální situaci se stávajícím personálem nestíhají expedici. Právě pro ně připravujeme a spouštíme náborové kampaně.

Není nač otálet, dle aktuálních odhadů dopadů koronavirové krize na českou ekonomiku hlavního ekonoma poradenské společnosti Deloitte Davida Marka, se má tento rok nezaměstnanost udržet do 3,5 %. 

Připravme se na back to office, až koronavirus opadne

Na tak rychlý nástup krize jste asi připraveni nebyli. Neudělejte tu samou chybu při navracení světa do “normálu” a připravte se. 

Návrat zpět do kanceláří nebude úplně standardní. Nepochybně bude znamenat nadále roušky, měření teploty a další restrikce. Koronavirus s námi ještě nějakou dobu zůstane. Ale budou mít lidé „absťák“ po kultuře, kavárnách, restauracích a nakupování v obchodních centrech? Pojďme se společně připravit na back to office a sledovat trhy, které se začínají zotavovat, počínaje Čínou!