Úspěch online marketingových kampaní se většinou měří počtem provedených konverzí. Jak ale měřit kampaně, které jsou cílené na budování povědomí o značce? Jde to. Odpovědí je Brand Lift. A shodou okolností právě naše kampaně v nich doslova excelují. Podívejte se sami, čísla mluví za vše.
YouTube přebírá vládu
Budoucnost reklamy je ve videu. YouTube videa postupně přebírají štafetu a televizní reklamy nechávají daleko za sebou. To bylo tématem i loňského Google Partner Summitu. Videa zhlédnutá na mobilu totiž získávají o 82 % více pozornosti než videa v televizi. Pro budování značky je tedy online formát rozhodně efektivnější. A dokonce i v míře sledovanosti zažívají online videa enormní nárůst, zatímco televize postupně upadá, což ilustruje i následující graf. YouTube navíc spouští novou sociální síť a dokonce i vlastní televizi. Dá se tedy očekávat, že ve velmi blízké době si YouTube klasickou televizi strčí do kapsy.
YouTube videa navíc mají další nezanedbatelnou přednost. Jsou levná. I s poměrně malým rozpočtem můžete připravit kampaň, která osloví široké publikum a efektivním způsobem tak buduje povědomí o značce. Skutečný dopad takové kampaně pak měří průzkum Brand Lift.
Co je to vlastně Brand Lift?
Google umožňuje firmám provést speciální Brandliftový výzkum, jehož cílem je změřit přesný dopad YouTube kampaně na cílové publikum. Vypadá to asi takto: Google definuje dvě skupiny respondentů, přičemž jedné z nich videokampaň zobrazí a té druhé ne. Následně se pak uživatelů přímo v YouTube prostředí anonymně zeptá, zdali reklamu zaznamenali či nikoli. Takto se dá zjistit, do jaké míry se šíří nejen povědomí o značce, ale také zapamatování reklamy, zájem o značku nebo dokonce o nákup. Lze tedy relativně snadno vyhodnotit, jak byla kampaň úspěšná.
Naše kampaně skórují v Best in Class
Námi připravované videokampaně patří mezi nejúspěšnější. Vyplynulo to z porovnání výsledků našich YouTube kampaní, na které byl nasazen Brand Lift. Většina z nich skóruje v “Best in Class” kategorii nebo ve vyšším průměru. Průměrný AdRecall našich bezmála 20 videokampaní v roce 2016 byl na úrovni 51 %, zatímco průměr v ČR byl 32 % a ve světě 21 %. Nárůst Brand Awareness u našich kampaní dosáhl v průměru 25 % ve srovnání s českým průměrem 9 % a celosvětovým 12 %. Výsledky pro naše klienty jsou tak až 3x lepší, než jsou české resp. světové benchmarky, což ilustruje např. naše kampaň pro Bonavitu nebo pro Pneumatiky.cz.
A jak jsme takových výsledků dosáhli?
Díky mnoha desítkám videokampaní, které realizujeme od roku 2014, jsme se stali experty na úpravy TV spotů pro YouTube a od loňského roku již zajišťujeme videoprodukci i samostatně. Videokampaně v YouTube kombinujeme s videokampaněmi na Facebooku, displejovými a retargetovými kampaněmi v obsahových sítích Google a Seznamu, na Facebooku a Instagramu, programmatickým nákupem, placeným vyhledáváním i obsahem na sociálních sítích. Díky využívání storytellingu a uvedených kombinací dosahujeme v mnoha kanálech masivního zásahu i frekvence oslovení. Na kampaních spolupracujeme s týmy Google a Creative Hub od Facebooku, což nám pomáhá dosáhnout toho nejlepšího výkonu. Máme přístup k hloubkovým analýzám Googlu pro různá odvětví a v důsledku toho i přehled, jak se vyvíjí zákaznické chování. Doufáme, že na sebe další úspěchy nenechají dlouho čekat. Aktuálně s dosavadními výsledky soutěžíme v globální soutěži Google Premier Awards.
Poslední dobou se nám daří stále více zákazníků přesvědčit, aby část svých rozpočtů na televizní spoty a offline kampaně převedli do online videí. Naši klienti z řad TV inzerentů postupně zvýšili své investice do digitálních kampaní z jednotek procent na 20-35 % celkového rozpočtu na marketingovou komunikaci během pouhých 3 let. A výsledky Brand Liftu se již promítají i do prodejních výsledků. Například u Hamé naše YouTube kampaně doplnily TV spoty a významně přispěly k meziročnímu 28% navýšení prodeje kečupu Otma, který je nyní leadrem ve své kategorii.
Naše cesta k úspěchu
S Googlem úzce spolupracujeme na video kampaních od roku 2014. Díky tomu jsme hned v únoru 2015 byli mezi prvními agenturami, které se do průzkumu Brand Liftu pustili. Stejného roku jsme na CEE Google Partner Agency Day prezentovali vynikající výsledky videokampaně na Easycup pro Hamé, jejíž AdRecall přesáhl celosvětový benchmark Google pro FMCG. Dalších velkých úspěchů jsme dosáhli i o rok později v soutěži partnerů Googlu Game On.
Dosud jsme realizovali přes 60 videokampaní a nasadili Brandlift ve více než polovině případů. Pro celou řadu z nich, jmenovitě třeba pro Horalky, Sephoru, Hamé, Pneumatiky.cz nebo Vitanu, jsme navíc použili speciálního YouTube formátu Masthead. „Výsledky z YouTube kampaní jsou podle výsledku Brand Liftů lepší než u televizních kampaní,“ okomentovala naše výsledky Pavlína Barker z Vitany. Velký úspěch zaznamenaly také kampaně připravované z původních televizních spotů. A chceme se posunout dále.
Povedené kampaně
Na podzim 2016 jsme pro našeho klienta Bonavita připravili ve spolupráci s YouTubery spot „Nepřeskakuj snídani“. Reklama běžela na YouTube s na vybraných kanálech YouTuberů, v displejové síti a na Faceboku. Video posléze získalo v rámci Brand Liftu ocenění „Best in class“ v AdRecall na celorepublikové úrovni. Video však bodovalo také v celosvětovém srovnání v nárůstu pozitivního hodnocení značky. Úspěch byl o to větší, že video skórovalo několikanásobně lépe, než televizní spoty od mezinárodních agentur, do kterých byly investovány řádově vyšší částky.
Spolupráce s YouTubery se nám později vyplatila i v kampani České basketbalové federace a existuje mnoho dalších způsobů, jak ji v reklamě využít.
Za zmínku stojí také naše animované video “Přezujte letos jinak” pro klienta Pneumatiky.cz. Kampaň zahrnující in-stream video a Masthead, displejovou reklamu a branding zpravodajských webů běžela na podzim 2016 po dobu čtyř týdnů. A výsledek? Kampaň velmi dobře bodovala u cílové skupiny, získala 5x vyšší nárůst povědomí o značce než jiné YouTube kampaně a zařadila se tak do Best in Class. Kampaň splnila účel AdRecallu dokonce i u uživatelů, kteří video nezhlédli celé a po 5 sekundách video přeskočili. Získali jsme tak dalších 70 % oslovených uživatelů zcela zdarma. Kampaň významně přispěla meziročnímu nárůstu prodeje klienta o 30 %. Níže si můžete prohlédnout jarní spot, kterým úspěšná kampaň pokračovala i v letošním roce.
Co nás čeká dál?
Nedávno odstartovala na YouTube náborová kampaň na kosmetické poradkyně pro našeho klienta Oriflame.
Další série spotů, které jsme produkovali, jsou na Jahodovou sezónu pro klienta Vitana. Na těch se již podílela naše kreativní ředitelka Hana Gemrotová.
A co bude dál? Hana vidí velký potenciál pro klienty a televizní inzerenty právě v digitálních videokampaních. Zaujalo vás to? Neváhejte dlouho, aby vás konkurence nepředběhla. :)