5 jednoduchých triků pro postprodukci produktových fotek

Petra Macháčková 11. 5. 2023
Marketup
Marketup

Čeho se držet při retuších snímku, aby výsledek po zveřejnění na sociálních sítích vypadal nadčasově? Trendy se mění každý rok, proto postprodukce, která je letos in, nemusí být příští rok v kurzu. Je několik zásad, které byste měli dodržovat a lichotit tak svému produktu, ať už přes snímek rádi používáte sto filtrů, nebo zkrátka nevíte, čím začít.

1. Vyvažte bílou

Hlídejte si tón přirozeného denního světla, ať už na něm fotíte, nebo se musíte spokojit se žárovkami. Jednou z prvních úprav na fotce bude použití kapátka. Ve photoshopu otevřete Filtr Camera Raw a v základním nastavení zvolte „vlastní“. Kapátkem najeďte na světlý bod na fotce. Pokud potřebujete trochu jiný odstín, dolaďte barvy pomocí posuvníku u Teploty a Odstínu.

Marketup

Dalším skvělým způsobem je vyvážení barev, které můžete použít i ve finálních úpravách snímku. Tato funkce se vám bude hodit také v případě, kdy děláte složitější úpravy, například si hrajete s více presety, a barevný odstín se vám celkově změní do nežádoucích barev.

Marketup

Barva světla je skutečně důležitá a s fotkou dokáže udělat divy. Záleží pak na vás, zda máte raději teplejší, nebo studenější odstíny. Vždy nejprve vyvažte bílou, abyste pak mohli pokračovat v celkovém ladění.

Marketup

2. Nepřepalte černou

Neutopte strukturu tmavých prvků, byla by škoda přijít o lehkost snímku. Stačí vytáhnout levou část křivky trochu nahoru, případně posunout doprava stíny a černou v aplikaci, kterou používáte.

Při samotném focení si můžete u tmavých míst pomoct např. světlem z mobilu či jiným přisvícením, díky kterému také při následných úpravách ve Photoshopu předejdete nadměrnému zrnění při vytahování stínů.

Marketup

3. Držte pravé barvy produktu

Vždy hlídejte, abyste kvůli postprodukci nezměnili bary na produktu a na logu. Určitě chcete zákazníkům ukázat, jak výrobek vypadá ve skutečnosti a nechcete je klamat, pokud si zboží koupí právě na základě vaší fotky. Neřiďte se fotkou před úpravou, ale produktem, který mějte během retušování po ruce. 

Barva se totiž velmi lehce změní při používání presetů a místo čistě modré najednou získáte pistáciovou. V takovém případě opět pracujte ve Filtr Camera Raw ve Photoshopu a použijte směšovač barev. Pokud pracujete v Lightroomu, stejnou funkci najdete v Color – Mix. Odchylku se pokuste vyrovnat.

Marketup Marketup

4. Pozor na mechanické nedokonalosti 

Před focením nezapomeňte produkt zkontrolovat. Pokud nejste moc zdatní v postprodukci nebo nechcete retušovat donekonečna, pohlídejte si otisky prstů, pomačkanou látku, přichycené vlasy, prach nebo obouchané rohy. Zkrátka odstraňte vše, co na produkt nepatří.

Největším problémem bývá lesklý obal. Pohlídejte si, aby se focená plocha příliš neodrážela – pomoct si můžete papírovou čtvrtkou na přistínění nebo změnou úhlu produktu. Dalším nešvarem jsou otisky jídla na obalech a nádobách, ve kterých produkt obvykle fotíte. Často pomůže, když použijete dva stejné produkty, aby byla forma plná právě k okraji, nebo dospodu použijete jinou „vycpávku“, která focený obsah posune výš.

Marketup

Do jednoho obalu můžete dát dva stejné produkty, takže se vyhnete neestetickým otiskům a prázdnému místu pod víčkem.

5. Nejvíc pozornosti směřujte na produkt

Nejsvětlejší by měl být vždy produkt, čehož dosáhnete ztmavením všeho okolo. Pomoct si můžete již během focení, kdy na dominantní předmět namíříte odrazovou desku. Pokud ji nemáte, stačí jemné prasátko zrcadla či alobal. 

Světlo způsobí, že ostatní předměty na fotce nebudou od našeho produktu zbytečně odvádět pozornost a trochu se schovají. Se ztmavením to na druhou stranu příliš nepřehánějte, vše s citem.

Marketup

Na závěr ještě menší ukázka fotek před a po postprodukci:

Marketup Marketup Marketup

Odebírat novinky

Přihlašte se k odběru novinek a nic vám neuteče

Váš e-mail

Kliknutím na tlačítko ODESLAT souhlasíte se zpracováním osobních údajů .