Instagram pro firmy: Nevyužitý potenciál obrázkové sítě

Martina Žilková 21. 8. 2017
Marketup
Marketup

Instagram je extrémně populární obrázková sociální síť. Pohybuje se na něm přes 700 milionů uživatelů (v Česku více než 1,5 miliónu) a právě proto nabízí veliký potenciál také pro značky. Mnoho firem ale Instagram stále podceňuje. Zjistěte, jak ho využít k budování vztahu se zákazníky a předběhněte svou konkurenci.

Potenciál digitálu: Příběh servírovaný na stříbrném podnosu

 

Lidé milují příběhy. A jak všichni víme, příběh je alfa omega dobré reklamy. A sociální sítě umožňují firmám prostřednictvím obrázků a videí vyprávět jedinečný příběh značky.

Je proto velká škoda, že firmy tento potenciál zatím stále ještě nedoceňují. Bohužel pořád ještě platí, že digitál vnímají pouze jako podpůrný prostředek ke svým televizním a jiným ATL kampaním. Přitom je zcela zřejmé, že digitál nabízí mnohem více možností personalizovat obsah a optimalizovat ho pro co nejrelevantnější publika.

I v rámci marketingu na sociálních sítích je pořád jen velmi málo firem, které kromě Facebooku investují i jinam. U Instagramu je to vyloženě škoda. Ten totiž v poslední době nabírá na obrátkách. Není ale vhodné používat Instagram pouze k zrcadlení facebookových postů. Nedávné studie poukázaly na skutečnost, že na Instagramu lidé očekávají tak trochu jiný obsah než na Facebooku. A že Instagram je pro firmy v mnoha případech mocnější nástroj než Facebook. Jak je to možné?

 

Facebook vs. Instagram: Hvězdné války o obsah

 

Facebook i Instagram jsou obě ve své podstatě obrázkové sítě. A to mnoho lidí svádí k tomu, že na obě sítě zrcadlí stejný obsah. Taková strategie ale není z dlouhodobého hlediska výhodná. Pokud si chcete vybudovat na sociálních sítích značku, která lidi bude bavit, rozhodně byste měli vycházet vstříc jejich potřebám.

Facebook: Komunikace a získávání novinek

Facebook je nástroj, který jeho uživatelé využívají k sebeprezentaci, sdílení a kontaktu. Lidé tu komunikují s rodinou a přáteli a sdílí tu společné zážitky. Není to nic neobvyklého. K tomu byl koneckonců Facebook založen. Je o komunitě lidí, kteří jsou ve vzájemném každodenním kontaktu. Pokud vzájemných interakcí ubývá, ubývá i zobrazovaných příspěvků ve feedu. Facebook chce, aby se uživatelům na zdi zobrazoval přesně ten obsah, nad kterým tráví čas a který je opravdu zajímá. Tak to zkrátka je. A co uživatelé tedy od obsahu očekávají? Hledají tu zajímavé informace, nové nápady a zábavu.

Instagram: Inspirace a objevování

Instagram oproti tomu plní pro lidi trochu jiný účel. Na rozdíl od Facebooku není založen na reciprocitě, můžete si sledovat koho chcete a nejste vázáni tím, aby i on sledoval vás. A stejně tak pokud chcete získat vy nějaké followery, neočekává se, že je na oplátku budete sledovat i vy. Na Instagram totiž nechodíme komunikovat. Hledáme tu spíš inspiraci a dobrodružství. Emoce, které od dobrého feedu očekáváme, jsou zábava, relaxace a pocit objevování. Na Instagramu zkrátka cestujeme časem a prostorem. Objevujeme nová místa, sledujeme insta-friendly životy lidí, které často ani neznáme. A tohle všechno v nás vyvolává pocit štěstí.

Jak je tedy vidět, na každé síti uživatelé hledají tak trochu něco jiného. Vyjděme jim tedy trošku naproti, servírujme jim obsah, který vidět chtějí a s jehož pomocí se nám může podařit vybudovat pod jménem své firmy lovebrand.

Marketup

Jak na dobrý Insta feed?

 

Jak vypadá skvělý Instagramový feed uživatelů? Snadno si to dovedeme představit, přeci jenom každý nějaké své oblíbené profily sledujeme. Ale jak vypadá skvělý Instagramový feed firem? Ve skutečnosti podobně, jako ten uživatelský. Aby Instagramový profil zaujal, musí být vizuálně atraktivní, originální, musí vyvolávat emoce. Měl by působit co nejpřirozeněji, co nejautentičtěji a proto by měl být co nejméně brandovaný. A pokud tohle všechno splňuje, má o followery postaráno. Na co všechno je teda zapotřebí dát si pozor?

Téma a grafika

Celý feed by měl držet jednotnou strukturu. Nemusí to být nic velkého, ale kreativitě se v tomto případě nestaví hranice. Dobrý feed by měl mít nějaký společný prvek – můžete si hrát s nějakým předmětem (jako to dělá Starbucks), který bude na obrázku vždy přítomný, můžete používat na všechny příspěvky jeden filtr, stejný rámeček nebo stejné pozadí (jako Edeka), můžete si hrát s barvami a ladit příspěvky do jedné nebo postupně do více barev (jako třeba kosmetika MAC). Je na vás, co půjde dohromady s vaší značkou.

Copy

Texty u příspěvků by měly být inspirující, motivační, zkrátka takové, kterým neodoláte a musíte jim dát srdíčko. Na rozdíl od Facebooku na Instagramu neinformujeme o novinkách, ale šíříme tu pozitivní vibrace. Texty by proto měly být chytlavé a emotivně podbarvené. A nejlépe doplněné emotikony. S délkou textu si můžete pohrávat. Krátké motivační příspěvky uživatele pozvednou na duchu, dlouhé texty se zase hodí pro foodie odvětví. Jelikož Instagram neumožňuje vkládat odkazy přímo do příspěvků, foodblogeři to obešli tak, že recepty přidávají přímo do copy. A na followerech jim to rozhodně neubírá, ba naopak. A když už jsme u foodblogerů, rozhodně neváhejte využívat nejrůznějších influencerů vašeho odvětví. Spoluprací s blogery můžete na svou stránku přivést hromadu nových followerů a potenciálních zákazníků.

Další tipy, jak budovat značku na Instagramu, jsme pro vás sepsali již dříve.

 

ZdrojA Tale of Two Feeds, facebook Blueprint

Odebírat novinky

Přihlašte se k odběru novinek a nic vám neuteče

Váš e-mail

Kliknutím na tlačítko ODESLAT souhlasíte se zpracováním osobních údajů .