Sociální síť pro uši aneb fenomén jménem Clubhouse

Tereza Pánková 4. 2. 2021
Marketup
Marketup

Mluví o ní snad všichni, vyzkoušet by ji chtěl nejeden uživatel mobilních aplikací, ale reálně se řadí mezi exkluzivnější záležitosti. Ano, řeč je o nové sociální síti Clubhouse. Ani nám v Marketupu tento nový fenomén neunikl. O co jde a jak tuto novinku vnímáme?

Audio je jejím hlavním motorem, exkluzivita (umocněná momentální dostupností jen pro iOS) zase zajišťuje stále rostoucí zájem. Sociální síť Clubhouse se od těch dobře známých značně odlišuje. Je minimalistická a obejde se bez fotografií i videí. V podstatě by se dalo říct, že jde o určitou formu podcastů v reálném čase online světa. Lidé se scházejí v místnostech (tzv. rooms, v češtině se používá slovo ,,růmky”), kde speakeři debatují na vybrané téma, sdílejí své zkušenosti, a ostatní poslouchají. Nic víc, nic míň. 

Co na Clubhouse říkají naši kolegové?

,,Umožňuje setkání lidí, které by v reálném světě, ve stejnou chvíli a na stejném místě nebylo pravděpodobně možné realizovat. Načasování releasu, vzhledem k aktuální pandemii, bylo také perfektní. Jak bude ale nastaveno monetizování na platformě je ještě v jednání, nicméně už teď víme, že Silicon Valley aplikace je zhodnocena na 1 miliardu amerických dolarů* a bude pravděpodobně využívat subscription systému, na stejné bázi jako je crowdfunding, kdy bude každý jedinec ,,ohodnocen“ svými posluchači. Jestli si bude Clubhouse brát procento z každé subscription, jestli budou představeny ads na platformě je však ve hvězdách.“             

Hana Tichá (Creative Project Manager)

,,Jsem ráda, že se tu objevila platforma nabízející úplně jiný rozměr komunikace. U méně náročné práce, nebo při jízdě v autě poslouchám většinou podcasty. Dokážu si proto představit, že mezi ně zařadím i diskuze z Clubhousu. Je otázkou, zda si obsah udrží nějakou úroveň kvality a jak do něj začne zasahovat reklama – informování o sponzorech, bannery, případně obdoba reklamních vstupů jako na neplaceném Spotify?“

Martina Machová (Campaign Specialist)

Marketup

,,Clubhouse je atraktivní díky kombinaci audio formátu slibujícího diskusi zajímavých lidí a téměř žádným nárokům na zapojení se do diskuse. Není potřeba nic zásadního nastavovat, stačí zájmy a sledování dalších uživatelů. Vstupní náklady jsou také minimální, pro zúčastnění se diskusí stačí pouze telefon (aktuálně jen s iOS operačním systémem a registrací na základě pozvánky – a s těmi se už dokonce i obchoduje). Aplikace je tak přístupná lidem, které by třeba od přípravy tradičnějších podcastů odradila jistá technická náročnost.”

Jarmila Bambuchová (Social Media Manager)

,,Platforma je unikátní v tom, že audio by podle pravidel nemělo být nahráváno. Co nestihneš tam, nemusíš se (když to přeženu) dozvědět. Baví mě, že můžu vstoupit do ,,růmky”, kde mě zajímají pouze dva speakeři. Jakmile domluví, snadno místnost opustím. Trochu mě mrzí, že zatím není žádný whiteboard nebo chat, kde by byla možnost doptat se, která témata se již probírala, než se člověk připojil. Zamezilo by se opakování otázek.”

Josef Plechatý (Project Manager)

,,Clubhouse je zajímavým fenoménem. Kde jinde dnes můžete slyšet naživo Elona Muska, Marka Zuckerberga, Tomáše Čupra či Václava Dejčmara a z první ruky se seznámit s jejich názory, které diskutují bez přípravy a ještě mít možnost se jich na cokoliv zeptat? Z klidu svého domova se nyní můžete živě připojit na diskuzi, která probíhá v USA nebo Asii a získat aktuální informace a inspiraci, ke kterým se jinak nemáte šanci dostat. Clubhouse může začít konkurovat klasickým konferencím a seminářům, protože je čistě online a díky své formě je mnohem autentičtější. Na rozdíl od podcastů probíhá v reálném čase a umožňuje aktivní zapojení posluchačů. Navíc je zatím zcela zdarma. Otázkou je, zda se zde udrží nastavená laťka inspirativních speakerů a intelektuálních diskuzí, či se s rostoucím počtem uživatelů obsah rozmělní na prázdné klábosení, ve kterém bude velmi obtížné najít ty pravé perly. To teprve uvidíme, bezpochyby je to ale zajímavý počin, který přichází v ten nejvhodnější okamžik.”

Miroslav Král (CEO & Founder)

* zdroj: CNN Business

Odebírat novinky

Přihlašte se k odběru novinek a nic vám neuteče

Váš e-mail

Kliknutím na tlačítko ODESLAT souhlasíte se zpracováním osobních údajů .