BEST OF CONTENT 2017: 30 Okamžiků, kdy jsme si získali klienta i jeho zákazníka
Rok se nám pomalu chýlí ke konci a tak bychom se s vámi rádi podělili o nejlepší social příspěvky, které se nám ve spolupráci s našimi klienty podařilo vypustit do světa. Nechte se inspirovat!
Vybrat ty nejlepší příspěvky za uplynulý rok pro nás bylo náročné. Museli jsme zohledňovat to, jak na příspěvek reagovali fanoušci, jaký měl příspěvek dosah (ať už se sponzoringem nebo bez něj) a celou řadu dalších metrik, které nám občas trochu zamotaly hlavu. Nakonec se nám ale ty nejlepší posty podařilo vybrat. Je však důležité zmínit to, že různí naši klienti pracují s různými rozpočty a odlišnými cílovými skupinami, výsledky jednotlivých příspěvků mezi sebou proto dost dobře nelze porovnávat. Na úrovni každého jednotlivého klienta MarketUP ale právě tyto příspěvky zaznamenaly největší úspěch.
Fáze SEE: Upoutejte na sebe pozornost
Dostaňte se pod kůži svých zákazníků
1) Občas stačí k velkému úspěchu jen využít souhry okolností. Třeba to, že přichází nejšťastnější období roku a váš klient zrovna prodává limitovanou edici produktu, který lidé milují. Pak už se obsah vymýšlí doslova sám…
2) V okamžiku, kdy máte věc, kterou lidé milují – v našem případě zmrzliny Häagen-Dazs – a skvělou strategii, jak na ni, pak už stačí jen vymýšlet ty nejsladší guilty pleasures. A nechat se přesvědčit, že i ostatní ženy hřeší úplně stejně.
3) To hřešení můžete občas nechat dojít ad absurdum. Občas. Výjimečně. Třeba když si mimořádně dopřejete zmrzlinu i k snídani. Tohle totiž lajkne každý. Ta představa je zkrátka tak sladká… Tímhle způsobem se nejlépe buduje povědomí o značce.
4) a 5) Když znáte svůj produkt i svou cílovou skupinu, dobře také rozumíte tomu jakým způsobem a za jakých okolností tito lidé produkt konzumují. Ukažte, že jim dobře rozumíte a nechte je dát najevo svůj názor. Odměnou vám múže být 75K dosah a 3,2K interakcí za minimální rozpočet do sponzoringu.
6) Hlasování je obecně skvělý formát, jak relativně snadno získat obrovské množství interakcí. Pak stačí položit úplně banální otázku. Nechtít toho po lidech moc. A výsledek…?
Zabavte je
7) I úplně obyčejné věci fungují u některých cílových skupin doslova zázračně. Třeba puzzle. Kdo by to jen řekl, že puzzle s dětskou pohádkou o Měsíci a Sluníčku tak skvěle zabodují i u dospělých lidí. Proto si neustále opakujte online marketingovou mantru: Testujte, testujte, testujte…
8) Což nás přivádí k dalšímu zábavnému formátu, který se vám osvědčí zejména v době, kdy vás samotné nic kreativního nenapadá (a teď si děláme legraci tak napůl :)). Nechte jednou kreativitu na svých fanoušcích. Naservírujte jim produkt a příležitost tvořit. Sami uvidíte, jaké Blakey, Scotty a Byrony mezi svými fanoušky máte.
9) Existuje spoustu dalších způsobů, jak motivovat lidi ke komentování a sdílení (a organickou cestou tak zvyšovat dosah vašich příspěvků). Skvělý způsob je přesvědčit fanoušky, aby pod příspěvkem označovali své známé a kamarády. Třeba tímto způsobem:
Fáze THINK: Nakloňte si zákazníka na svou stranu
Probuďte emoce
10) Máte skvělou kampaň, se kterou můžete pracovat? Skvělé, pak už stačí jen odvyprávět její příběh novými formáty. Třeba takto:
11) Dalším skvělým formátem jsou inspirativní a motivační citáty. Jakmile si jednou nacítíte fanouška, můžete skvěle pracovat s jeho emocemi. Zejména, když u cílové skupiny žen pracujete s dopady společenského konstruktu ženské krásy, o čemž nás už před lety přesvědčila Dove kampaň Real Beauty. Tohle jsou výsledky, kterých jsme dosáhli zcela organickou cestou. Jak? Skvělá grafika + líbivý citát = neuvěřitelný virální potenciál.
12) Citáty fungují opravdu skvěle. Dá se jejich prostřednictvím nabudit neuvěřitelné spektrum emocí. V případě A3 Sportu jsme pracovali se zcela odlišnou cílovou skupinou než u výše uvedeného Esthé. Na A3 vlnách nic není nemožné a každý svého štěstí strůjcem. Stačí se prostě jen kousnout…
13) No a pak jsou dny, kdy se kousnout jednoduše nechcete. Ve skutečnosti jediné, co chcete, je dát si pořádnou porci zmrzliny. Ten zbytek je starost vašeho budoucího já… I tohle se dá skvěle promítnout do facebookového příspěvku.
Vzdělávejte
14) Vzdělávejte své fanoušky. Nabídněte jim něco zadarmo. Sdílení vlastního know-how přináší výhody, které se mohou obrátit ve vysoký nárůst organického dosahu.
Ukažte tvář
15-16) Pokud víte, že vás má komunita vašich fanoušků skutečně ráda, není snad vděčnějšího obsahu. Ukazujte lidem skutečné tváře, které se za prací skrývají a vyzvěte své fanoušky k tomu, aby s vámi interagovali.
17) Odvádíte práci, se kterou se můžete pochlubit? Tak do toho! Neváhejte jít s kůží na trh – v tomto případě doslova. Neexistuje lepší reklama než skutečná reference. Tu pak už můžete ošperkovat jen pěkným grafickým zpracováním a výsledek na sebe nenechá dlouho čekat. A to i bez sponzoringu!
18) Podílíte se na CSR projektu, pomáháte charitě nebo jste partnerem nějaké známé neziskové události? Ukažte lidem, že vám na naší společnosti záleží. Dejte tomu pěkný kabátek a vyzvěte fanoušky k interakcím. Úspěch zaručen.
Fáze DO: Přimějte zákazníky k nákupu
Prodávejte zábavně
19) Máte nový produkt, který chcete fanouškům ukázat? Vymyslete, jak to udělat zábavně. Zaujměte je – třeba nějakým zajímavým efektem. A pak už jen sklízejte všechny ty liky a komentáře.
20) Pracujete s tonalitou, která vám umožňuje trochu laškovat s jazykem? Nebojte se to rozparádit a pracovat s dvojsmysly. A uvidíte.
21) Připomeňte fanouškům pestrost vašeho sortimentu. A vyzvěte je k interakcím. Jednoduchá hlasovačka – a jaké dokáže udělat divy.
22) Pokud uvádíte na trh novinku, o které už dopředu víte, že to bude hit, nestyďte se to oznámit. Protože když se objeví v chlaďácích Häagen-Dazs na špejlích, je jasné, že nikdy nezůstane u jednoho.
23) Jak jsme dosáhli na 33K uživatelů, z nichž celé 2/3 byly zasaženy organicky? Jednoduše. Namíchejte léto, šortky, letní hit a sladkou klasiku. Moodovka jako vyšitá.
24) A po prázdninách nažeňte mlaďochy zase do škol. A přibalte jim dobrou svačinu. Opět mood, který nám skvěle zafungoval.
25) Pokud má váš produkt nějakou nostalgickou hodnotu, vytváří se mu obsah skoro sám. A pak ani nevadí, že komunikujeme k dospělým poněkud dětinskou formou. Vyvoláváme v nich vzpomínky na dětství, které s naším pamlskem strávili. A to funguje!
26) A samozřejmě osvědčený trik – propojovat produkt s událostmi konkrétní sezóny. A s vhodnou kreativou pak fantazie prakticky nemá meze. Viděli jste, jak aku stěrka Kärcher umí z čertíka udělat anděla?
Fáze CARE: Udržujte kontakt
User-generated content
27) Pro obě strany může být občas zábavné nechat pro jednou vytvářet obsah přímo fanoušky. Schválně je zkuste vyzvat k tvorbě vlastního obsahu spojeného s vaším produktem.
28) Nebo vytvořte klasickou soutěž, ve které necháte fanoušky fotit se na nějaké konkrétní téma. Účast bývá skvělá! Nejen že vyburcujete fanoušky k aktivitě, ale také získáte spoustu cenného materiálu, který pak můžete v propagaci dál používat. A to se vyplatí!
29-30) Další variace tohotéž, které jsem aplikovali u Horalek a Vitany. A fanoušci se o naše odměny mohli roztrhat. :)
Závěrem…
Při vytváření obsahu je asi nejdůležitější rada ze všeho: testovat. Zejména na začátku, kdy potřebujete zjistit, co vlastně na vaše fanoušky funguje nejlépe. Pak stačí jen vybrat si ten správný formát, pracovat s vhodným konceptem, správným přístupem a dobře zvolenou cílovou skupinou… a obsahový plán se pak tvoří jedna radost.