Optimalizace webu pro GrandOptical
GrandOptical
Jak jsme díky SEO posunuli GrandOptical na vrchol online světa.
ranking klíčových slov (TOP 10)
navýšení organické návštěvnosti
Challenge
Jak si zachovat pozici mezi nejlepšími?
V dubnu 2022 na nás čekala výzva, když jsme přebírali nového a velikého klienta GrandOptical. V portfoliu jsme měli kompletní optimalizaci webu, a to jak v rámci onpage a offpage, tak i UX.
Samotný brand GrandOptical je stálicí v segmentu dioptrických brýlí, zejména díky tomu, že je na českém trhu už 27 let a má přes 60 poboček po celé republice. Jak je na tom ale v online světě? Velmi dobře, značka je všude vidět mezi Top 3. Ovšem konkurence nikdy nespí!
Když jsme tedy nastavovali dlouhodobý plán, určili jsme si vertikály (kategorie aktivit) a stanovili hodnoty, kde máme jaký potenciál a co dokážeme dobře ovlivnit. Zároveň jsme museli počítat s tím, že má firma vlastníka i developery v zahraničí.
Co se týče webu, nebyl vůbec ve špatné kondici – naopak, na straně klienta byl a stále je velice pružný a inovativní kolektiv. Což je vždy dobrý směr, když vám klient věří a nebojí se marketingových kombinací. U silného hráče ve svém segmentu totiž pečlivou pozornost vyžaduje nikoliv jen jedna kategorie, ale několik zároveň.
Jedná se o leadovací web, kde je hlavním cílem dostat zákazníka na prodejnu. Z pohledu byznysu je zcela jasné proč, ale jsou i další možnosti, které web nabízí – jak edukativní (blog), tak e-commerce (e-shop), který se začátkem roku 2023 přesouval ze subdomény na hlavní doménu.
Zkrátka jedna výzva za druhou. Ale zvládli jsme se s nimi popasovat!
How to
Datová analýza, linkbuilding, onpage optimalizace
Datová analýza
Data jsou základ, ovšem záleží, jak s nimi umíte nakládat. My dobře víme, že umíme při strategii efektivně pracovat s různými nástroji naráz. Bohužel neexistuje jeden univerzální nástroj na všechno, a proto je potřeba zvolit kombinaci různých toolů a soustředit se na metriky.
Původně se jednalo o analýzu konkurence (kdy jsme měli kvalitní základ už při samotném tendru). Používali jsme dostupné placené nástroje – Ahrefs, Sitebulb a Screaming Frog. Každý z nástrojů má své přednosti. Ahrefs je dobrý na offpage, Sitebulb se hodí pro onpage a Screaming Frog na technické SEO. Nástroje mají samozřejmě různé přesahy, ale pro důležité měření nám to takto stačilo.
Z analýzy jsme zjistili, které vertikály můžeme posouvat a kde máme naopak limitaci v neustálém sledování časové efektivity a přínosnosti (Paretův princip). Dopředu jsme například od klienta věděli, že UX řešit můžeme, ale ne s velikým zaměřením, protože se chystá během léta 2023 na větší úpravy s externími developery.
Vznikly nám z toho dva hlavní směry, kterými bychom se dlouhodobě měli vydat a které klientovi nejvíce pomůžou:
Onpage (využití contentové sekce na blogu + dobré pozice klíčových slov na odborné dotazy)
Offpage (získávání silných a relevantních odkazů pomocí PR článků + vytipování těch nejsilnějších stránek pro boost či těch s největším potenciálem)
Linkbuilding
Abyste dokázali dobře a správně nastavit dlouhodobou strategii pro offpage, je důležité vycházet z kvalitních podkladů. Tato oblast je nám dobře známá, takže jsme věděli, že nemusíme ihned vypracovávat komplexní SEO audity, ale že pro silnou, dlouhodobou spolupráci je nutné zavést několik pravidel:
Správné sladění interního týmu – SEO specialista, linkbuilder, copywriter, projektový manažer, klient.
Prostředí pro společnou komunikaci – Nejvíce se nám osvědčily online Google tabulky, do kterých měli všichni přístup. Zároveň je potřeba nezapomínat na správné přidělování úkolů konkrétnímu specialistovi.
Pravidelné status updates – Stačí jednou za 14 dní, protože už pracujeme s ověřenými externími kolegy a víme, že máme řešit pouze primární a důležité body. Jedeme na principu scrum statusů, kde si každý hlídá time management.
Scrape konkurence a jejich offpage portfolia – Porovnávali jsme se jen s těmi nejsilnějšími hráči a primárně jsme použili nástroj Ahrefs. Z toho jsme dostali dobrý vzorek domén, kam bychom se mohli snažit získat odkaz a které jsou relevantní. Zde jen upozorníme, že primární je kvalita, nikoli kvantita.
Publikační plán – Na základě vybraných klíčových slov, jejich hledanosti, sezónnosti a konkurenčnosti. Jak klientům rádi říkáme, zaměřme se maximálně na 7–10 slov, protože pokud naháníte příliš zajíců naráz, výsledek je poloviční. Raději úzký segment slov a pořádně. Tato slova vybíráme v kooperaci s klientem, kdy my vybereme a vytipujeme 20–50 slov, která za nás mají smysl, a klient následně vyselektuje ta, která mají na jeho byznys největší dopad.
Pravidelná publikace PR článků – Zde se jedná hlavně o správnou souhru linkbuildera, copywritera a publikačních domů. Důležitá je pravidelnost a správné prolinkování (interní i externí). Články k nám chodily přes klientovu kontrolu, protože se kladl velký důraz na přínosné a kvalitní články. Některá témata jsou velice odborná, proto články chodily přes double check.
Onpage optimalizace
Zde jsme měli dobrý a kvalitní základ, protože klient psal už minimálně dva roky kvalitní copy, zejména pak v rámci odborných pojmů. Proto jsme toho využili v kombinaci s offpage a stránky posílili i přes externí odkazy.
Pro optimalizaci jsme použili nástroj Google Search Console, který dokáže web analyzovat až 16 měsíců zpětně. Zajímala nás klíčová slova, vstupní stránky, imprese i průměrné pozice na Googlu.
Když se správně „prokoušete“ těmito metrikami, dostanete tabulku (sheet) se stránkami, na které se nejvíce zaměřit a přes která klíčová slova. Vytipovali jsme 20 URL adres, které jsou jak na blogu, tak v různých kategoriích.
U stránek jsme optimalizovali metadata, nadpisy, interní prolinkování, obrázkové vyhledávání, UX, rychlost, ale i analytická data (vstupní stránka, počet stránek na relaci, cíle v GA). Kombinace více metodik vždy po čase přinese pozitivní posuny.
Impact
Navýšení trafficu a počtu klíčových slov ve vyhledávání
+ 164 % nárůst viditelnosti klíčových slov na TOP 3 pozici (z 341 na 945)
+ 1 492 nových klíčových slov na Googlu
+ 1 607 nových referenčních domén
+ 150 % blogová návštěvnost
+ 34 % počet prokliků na web z vyhledávání
+ 44 % počet impresí (zobrazení ve vyhledávání)
Pokud se ptáte, jak rychle jsme dosáhli těchto výsledků, tak už po prvním půlroce jsme evidovali znatelné posuny. Ale největší skok nastal přibližně po roce.
Je dobré, když na začátku dobře nastavíte strategii a dokážete pružně reagovat, například na sezónnost a další faktory, využijete co nejefektivněji vynaložené finance do linkbuildingu a zároveň posílíte svůj blog a další důležité stránky (brandové rozcestníky a podkategorie) na webu.
Například v prosinci 2022 proběhl veliký Google Core Update v rámci offpage a ten ukázal, že jsme dělali svou práci skvěle – od března 2023 jsme na dvojnásobných a někde i téměř trojnásobných číslech oproti začátku spolupráce.
Závěrem bychom rádi doplnili, že když máte silný brand, jdou další long-tailové fráze nabalovat daleko lépe, než když budete začínat s úplně novým webem. Pokud se soustředíte na obecnější výrazy, v kombinaci s offpage se dokáže dobře propisovat také na nejvyšší pozice na Googlu.
Základem je zvolit správnou skladbu klíčových slov, vhodné stránky, sledovat a evidovat změny, časový harmonogram a dbát na společnou kooperaci vybraných specialistů.
Máte zájem o naše služby?
Ozveme se Vám, jakmile to bude možné. Můžete nás také kontaktovat telefonicky