Nejzajímavější postřehy z Retail Summitu 2018

Kristina Pohlová 9. 2. 2018
Marketup
Marketup

Vrcholné setkání 1111 odborníků z maloobchodu přineslo spoustu zajímavých podnětů z praxe i tipů na technologické vychytávky. Letošním ústředním tématem bylo „hledání rovnováhy na novém trhu“. Sepsali jsme pro vás nejzajímavější informace.

Jak se rozhoduje zákazník

Jan Binar z Asociace komunikačních agentur mluvil o zjednodušování života zákazníka. Přítomným na několika příkladech ilustroval, jak funguje v praxi zákazníkova mysl, přičemž čerpal z teorie Daniela Kahnemana Myšlení rychlé a pomalé o dvou systémech, které řídí to, jak přemýšlíme a jak se rozhodujeme. Například prodejce cereálií Weetabix po odstranění přebytečných informací na obalu a vyčištění designu dosáhl lepších obchodních výsledků. To uvedl jako důkaz, že lidé při nákupech fungují většinou na „autopilota“ a rozhodují se dle systému 1, který je rychlý, emocionální a intuitivní. Systém 2 naproti tomu vyžaduje intelektuální námahu, je pomalý, zato však logický. Značky by proto neměly vymýšlet komplikovaná a nepřirozená řešení ale naopak lidem pomáhat život i volbu zjednodušovat. A analogicky to platí i pro reklamu.

Soutěž Mastercard o obchodníka roku

Obchodníkem roku v kategorii zákaznický zážitek v době digitální se stal e-shop Spokojený pes, který si získal nejvíc sympatií od přítomných účastníků v sále. Tento obchod s psím žrádlem své zákazníky potěšil krabicí, ze které se po vyjmutí zásilky dá postavit pěkná psí bouda. Lidé si tento příjemný bonus tak zamilovali, že se z původně limitované edice krabic stala pevná součást strategie e-shopu. Řeznictví Múúú z jihočeského Písku, které v této anketě získalo druhé místo, staví na osobním přístupu zákazníkům v prodejně. Nejdůležitějším člověkem je podle pana ředitele Pátka prodavač/ka. Maso od Múúú je dostupné na e-shopu Rohlík.cz a tato spolupráce skvěle funguje. Zástupce Datartu, který se v této soutěži umístil jako třetí, mluvil o důležitosti bezchybně fungující logistiky, ale třeba i o tom, jak vůně skořice a jablka pomáhá zákazníkům v předvánočním období více utrácet. Datart se aktuálně chystá testovat menší prodejny v centru, aby byl zákazníkům co nejvíce po ruce.

Marketup

Výzvy pro obchodníky a jak jim čelit

Co trápí nejvíce obchodníků v maloobchodě? Jedná se o evergreeny jako nedostatek pracovníků kvůli rekordně nízké nezaměstnanosti nebo vysoké procento zboží prodávaného v akcích. To u nás dosahuje 50 %, což je největší podíl akčního zboží z celkového prodeje v EU. Dozvěděli jsme se také, že Penny Market loni prodavačkám na výplatách přidal 15 % a letos dalších 7 %. Své zákazníky chce potravinářský řetězec zaujmout například tím, že prodává za zvýhodněných podmínek zeleninu, která neodpovídá běžným standardům „krásy“. Penny měl letos na Štědrý den zavřeno a potěšil tím nejen zaměstnance, ale získal si i pozitivní ohlas od svých zákazníků, kteří pro tento krok měli pochopení. Potěšující informace přišla také od ČSOB, která vlastní portál top-pojisteni.cz. Marek Ditz, člen představenstva  ČSOB říká, že až 75 % zákazníků nevolí nejlevnější pojištění, ale vybírá i dle jiných kritérií. Petr Borkovec, CEO sítě kvalitních potravin Sklizeno, řekl, že na slevy vůbec nesází. Vize Sklizena není být „prodejnou potravin“, nýbrž „místem, kde zákazníci rádi stráví čas, uspokojí svoje různé foodové potřeby, něco se naučí, něco poznají a bude je to bavit“.

Odebírat novinky

Přihlašte se k odběru novinek a nic vám neuteče

Váš e-mail

Kliknutím na tlačítko ODESLAT souhlasíte se zpracováním osobních údajů .