Emotikony: Fenomén online marketingové komunikace roku 2015

Jan Holeček 19. 1. 2016
Marketup
Marketup

Slovem roku 2015 podle uznávaného Oxfordského slovníku není slovo, ale emotikon! Konkrétně se jedná o smějícího se emotikona se slzami štěstí, který je zároveň nejpoužívanějším emotikonem v digitální komunikaci. Proč poprvé v historii zvítězil znak? A jak se dá tohoto fenoménu využít v online marketingu?

Jedním z hlavním důvodů, proč poprvé v historii nevyhrálo slovo, ale konkrétní emotikon je prostý – prudký nárůst používaní emotikonů v roce 2015. A bylo by s podivem, kdyby si tohoto fenoménu nevšimly značky, marketingové firmy a digitální agentury, díky kterým tak emotikony pronikly do světa reklamy a online marketingové komunikace.

Slova místo činů? Znaky místo slov!

Emotikony jsou obrázkové znaky (piktogramy), které představují emoce, zvířata, objekty, vlajky, místa a nejrůznější další symboly. Využívají se hlavně při komunikaci na mobilních zařízeních, kde je často snazší a o hodně rychlejší vyjádřit emoci, čin, postoj či náladu obrázkovým znakem než pomocí několika slov. 

Marketup

Celosvětově jsou nejpoužívanější emotikony s veselými tvářemi.

Nejoblíbenější emotikony světa

  • Celosvětově nejpoužívanější piktogramy jsou emotikony s veselými tvářemi, které tvoří téměř 50 % používaných znaků.

  • Na druhém místě jsou emotikony, které mají naopak smutný výraz. Ty tvoří zhruba 14 % používaných piktogramů.

  • Je zajímavé sledovat, jak se oblíbenost emotikonů často liší podle země.

  • Například ve Francii jsou nejoblíbenějšími emotikony srdíčka, v arabských zemích zase rostliny.

  • Kanadě překvapivě suverénně dominují emotikony v podobě hovínka.   

Emotikony vám mohou získat fanoušky

Emotikony začaly hrát významnou roli na sociálních sítích, jako je Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest a další. Zde jsou často používány v kombinaci se zveřejněným textem nebo nad textem ve statusech.

Podle průzkumů může používání emotikonů v příspěvcích a statusech výrazně zvýšit engagement postů (zaujetí), který se počítá na interakce, tedy lajky, sdílení, komentáře a kliknutí na příspěvek.

Podle další studie, která si všímá používání emotikonů na Twitteru, zde mají prokazatelně více followerů ty účty, které ve svých tweetech používají emotikony.

Nechte si vytvořit emotikony na míru

Vlastní emotikony si již pro online komunikaci od reklamních a digitálních agentur nechala vytvořit řada známých firem, jako je Coca-Cola, GE, ale také finské ministerstvo zahraničí. Jeho emotikony symbolizují objekty, které tuto zemi dokonale vystihují – tedy například finská vlajka, sob, člověk v sauně nebo mobilní telefon Nokia 3310.

Vlastní emotikony si již nechali vytvořit i některé světové celebrity i kandidáti na budoucího amerického prezidenta, jako například Donald Trump.

Marketup

Emotikony s podobou svých tváří si nechali vytvořit i někteří kandidáti na amerického prezidenta, jako například Donald Trump. 

IKEA a její vlastní piktogramy

Ukázkovým příkladem skvělého reklamního tahu s emotikony je také švédský nábytkový gigant IKEA. Ten v online marketingu není žádným nováčkem a do světa nedávno vypustil mobilní aplikaci, která se u zákazníků IKEA stala ihned velkým hitem. Aplikace má klávesnici s vlastními IKEA emotikony, takže se díky ní se svými přáteli či partnery můžete dorozumívat nejen slovy, ale „ikeáckými“ piktogramy typu postele, židle, lampičky, pohovky nebo třeba masových koulí.

Marketup

IKEA pro své zákazníky dokonce vyvinula úspěšnou aplikaci s vlastními emotikony, které symbolizují hlavně její produkty.   

Emotikony v předmětech newsletteru

Používat emotikony se může vyplácet i v email marketingu. Jejich vkládání do předmětů newsletteru a dalších emailových zpráv je velmi praktické především při otvírání newsletteru z mobilních telefonů, které většinou z předmětu emailu zobrazí pouze 30–40 znaků.

Nejenže tak použitím emotikonů ušetříte znaky, ale zároveň jimi můžete upoutat větší pozornost příjemců, což vede ke zvýšení počtu otevřených newsletterů. Nebojte se tedy váš email marketing emotikony okořenit a změřit, jaký to má na vaše zákazníky či klienty efekt.  

Foto: eonline.comikea.comtelegraph.co.uk

Odebírat novinky

Přihlašte se k odběru novinek a nic vám neuteče

Váš e-mail

Kliknutím na tlačítko ODESLAT souhlasíte se zpracováním osobních údajů .