Business snídaně #7 – Proč investovat čas a peníze do influencerů

Matouš Soukup 21. 6. 2019
Marketup
Marketup

Influenceři zaujímají ve světě marketingu čím dál významnější roli. Jejich zapojení do reklamních kampaní může být obrovskou výhodou, pokud víte, jak na to. O to víc nás potěšilo, když samotní klienti přišli se zájmem dozvědět se něco nového o oblasti influencer marketingu.

Akce doplněná hvězdami české influencer scény

Důvodem, proč jsme Business snídani na toto téma připravili, byla snaha o předání námi nabytých zkušeností s influencer marketingem směrem k veřejnosti. Těší nás, že jsme mezi námi mohli přivítat současné ikony české influencer scény, konkrétně Alex Sedláčkovou,Terezu Salte, Dominika Porta a Patrika Jareše. 

Hlavní slovo během celé události pak měla naše projektová manažerka Nicola Vavírková. Ta má s influencer marketingem více než tříleté zkušenosti, které čas od času šíří i prostřednictvím našeho blogu. Po vzoru předchozích akcí se v prostorách našich kanceláří začali scházet hosté před devátou hodinou. Čas před začátkem hlavního programu jsme strávili u společné snídaně. Úderem deváté hodiny nadešel čas pro hlavní program.

Marketup

Nicola Vavírková: Kdo jsou influenceři a jak s nimi spolupracovat

Po úvodních slovech zakladatele agentury MarketUP Miroslava Krále se slova jako první vystupující ujala naše kolegyně Nicola Vavírková. Začátek její prezentace patřil především základnímu vymezení pojmů influencer, způsobu jejich práce a sloužil hlavně jako vstupní brána do tématu. Influencery je možné orientačně rozdělit podle velikosti, rozhodně však není možné následující dělení generalizovat:

  • Nano-influencer

     

    – do 10 000 sledujících, především z řad přátel.

  • Micro-influencer

     

    – nad 10 000 sledujících, úzký vztah s publikem, vysoká autenticita.

  • Macro-influencer

     

    – nad 100 000 sledujících, rozmanité publikum a vysoký dosah.

  • Mega-influencer

     

    – nad 1 milion sledujících, obrovský dosah s malou mírou interakce.

Z čeho vycházet při výběru influencera?

Neorientujte se pouze na počet sledujících – ani sebevětší číslo znázorňující počet followers nikdy s jistotou neznamená úspěch kampaně. Velká část z nich totiž nemusí být zrovna pro váš konkrétní cíl kampaně vůbec relevantní. Dalším vhodným krokem je základní research, tedy volba vhodné cílové skupiny a míra její interakce. Důležitá je i revantnost obsahu pro váš produkt či službu.

Pokud jste si vhodného influencera úspěšně vybrali, nezbývá než ho kontaktovat. A právě to bylo dalším tématem prezentace. V zásadě existují čtyři způsoby:

  • Přímý kontakt,

  • Kontaktování přes agenturu nebo zastupujícího managera,

  • Přes agenturu, která vám spravuje marketing,

  • Přes platformy typu

     

    nebo

     

    .

4 rady, na co nezapomenout při vyjednávání podmínek:  

1. Typ výstupu, komunikační platforma – rozmyslete si, kde byste rádi váš produkt chtěli propagovat. Na koho vlastně cílit? Kde se vaši potenciální zákazníci nejčastěji zdržují?

2. Počet výstupů, termíny – doba trvání spolupráce není v tomto případě směrodatným ukazatelem, rozhodující je počet příspěvků. Proto si nezapomeňte přesně stanovit, kolik příspěvků a kde influencer přidá. Zároveň je důležité hlídat i čas přidání jednotlivých příspěvků. Tuto úlohu vám doporučujeme přenechat přímo na influencerech, kteří své publikum dobře znají a ví, kdy interaguje nejlépe.

3. KPI a nastavení vyhodnocení – nezapomínejte na aspekt, že influencer marketing je především záležitost brandingu, tedy budování povědomí o značce. Rozhodně není dobré zvolit propagaci přes influencera jako hlavní strategii vaší výkonnostní kampaně.

4. Finanční odměna, smlouva – jednotné ceny nebo tabulky odměn za propagaci byste hledali jen marně. Proto se držte základního pravidla: Co je psáno, to je dáno.

Kde všude influenceři komunikují?

Způsobů a míst ke komunikaci existuje celá řada. Kromě momentálně nejpoužívanějšího Instagramu a Instagram Stories byste rozhodně neměli opomenout stále stoupající zájem o YouTube, ale také komunikaci přes konkrétní blogy. Jejich pozitiva ve formě dlouhodobosti a o mnoho přesnější relevanci v porovnání s Instagramem vyzdvihla Tereza Salte. Úvodní prezentaci zakončila Nicola zmínkou o takeoveru, tedy převzetí firemního profilu influencerem po určitou dobu, typicky jeden den.

TIP: Svěřte svůj profil do rukou influencera – vyzkoušejte takeover!

Panelová diskuze: Alex Sedláčková, Tereza Salte, Dominik Port, Patrik Jareš

Marketup

Po krátké pauze na občerstvení a networking přišla na řadu druhá část hlavního programu. Diskuzí opět provázela Nicola Vavírková. A o jaké čtyři influencery se vlastně jednalo?

Alex Sedláčková

  • Instagramový profil: 

    , 65 000 followers,

     

    ,

  • Blogerka, instagramerka,

  • 3. místo v kategorii Cosmo objev v soutěži Blogerka roku 2016,

  • 3. místo v kategorii Fashion v soutěži Blogerka roku 2017.

Tereza Salte

  • Instagramový profil: @terezainoslo, 41 000 followers, www.terezainoslo.com,

  • Blogerka, máma,

  • Spoluzakladatelka agentury Elite Bloggers,

  • Autorka knihy Šlehačková oblaka.

Dominik Port

  • Instagramový profil: @dominikportofficial, 99 000 followers,

  • YouTube Dominik Port

  • Youtuber, herec, režisér, tanečník, moderátor,

  • Průkopník v propojování YouTube zábavy s hvězdami českého showbusinessu.

Patrik Jareš

  • Instagramový profil: 

    , 149 000 followers,

  • YouTube PJAY

  • Youtuber, producent, písničkář,

  • Autor #1 music videa na Youtube v Čechách roku 2018.

Během diskuze bylo zodpovězeno velké množství dotazů, z nichž vybíráme to nejzajímavější:

Na základě čeho si influenceři vybírají spolupráce?

Jak bylo ze slov celé čtveřice patrné, influenceři ani zdaleka nekývnou na každou nabídku. Tereza dokonce přiznala, že až 90 % nabídek odmítá a spolupracuje pouze na produktech, jaké by s klidem doporučila své nejlepší kamarádce. Patrik s Dominikem pak přidávají, že přijímají pouze na nabídky, které zapadají do jejich life-stylu, čemu sami věří a co jim dává smysl.

Jak měřit výsledky kampaní?

Jako nejlepší nástroj Alex uvedla HypeAuditor a Social Blade. Případně je také dobré požádat influencera o poskytnutí jeho statistik a čísel vycházejících přímo z Instagramu.

5 hlavních tipů, které plynou z panelové diskuze:

1. Využít influencera je možné v každé kampani, záleží pouze na správném plánu a obsahu.

2. Je lepší vybrat pro kampaň raději dva menší influencery než jednoho velkého – větší množství menších influencerů dokáže zasáhnout relevantnější publikum.

3. Kromě tradičních kanálů přichází do popředí i mluvené slovo, tedy podcasty.

4. Při propagaci je důležité dodržovat etické zásady a v příspěvcích zmínit, že se jedná o komerční sdělení.

5. Životní styl influencera by měl korespondovat s vaším produktem nebo službou.

Patrik Jareš: Budoucnost jménem TikTok?

Marketup

Hlavní program akce zakončil svou prezentací Patrik Jareš, který představil novou a rychle se rozvíjející sociální síť TikTok. Jde o  platformu sloužící k tvorbě a šíření krátkých videí. Do čím dál většího povědomí na české scéně se dostává od začátku minulého roku. Ani reklamní strategie zaměřené právě na tuto sociální síť nejsou žádnou novinkou. Své kampaně zde již úspěšně zrealizovaly společnosti Coca-Cola, Philips, Garnier nebo Chupa Chups.

Co dalšího byste o TikToku měli vědět?

  • Uživatelé vystupující ve videích se označují jako “museři”.

  • Hlavní cílovou skupinu tvoří populace

     

    8-15 let

    .

  • TikTok momentálně používá přibližně

     

    700 000 lidí v ČR

    .

Závěrem bychom rádi poděkovali všem, kdo na naši v pořadí sedmou Business snídani dorazili a vytvořili spolu s vystupujícími skvělou a přátelskou atmosféru. Na rozloučenou přidáváme ještě několik fotografií.

Marketup Marketup Marketup Marketup Marketup Marketup

Rádi byste zapojili influencery i do vašich kampaní?

Naše digitální agentura má s influencery několikaleté zkušenosti. V případě zájmu o konzultaci se na nás neváhejte obrátit, náš tým vyhodnotí vaši situaci a připraví to nejvhodnější řešení. 

Odebírat novinky

Přihlašte se k odběru novinek a nic vám neuteče

Váš e-mail

Kliknutím na tlačítko ODESLAT souhlasíte se zpracováním osobních údajů .