Chcete u svých zákazníků reagovat na jejich potřebu po blízkosti? Nechte svou značku být jejich archetypálním kamarádem, milencem nebo bavičem. Poradíme vám, jak využít strategii marketingových archetypů.

V několika posledních článcích jsme psali o užitečné strategii používání archetypů při budování konzistentní identity značky.  Doposud jsme jimi řešili potřeby zákazníků dosáhnout vytouženého života a zanechat ve světě svou stopu. Kromě toho, že někam míříme, chceme dosáhnout úspěchu i spokojeného života, což jsou potřeby, které pro nás řeší jiné archetypy, je také důležité mít kolem sebe blízké osoby, rodinu a přátele. Být ve spojení s ostatními lidmi je přirozenou lidskou potřebou, kterou řešíme v každodenním životě.  A ač se to nemusí na první pohled zdát, i s touto potřebou mohou značky pracovat. A pracují – velmi efektivně. 

Jeden z nás: Nikdo není sám

Archetyp Jednoho z nás symbolizuje vlastně takového kamaráda. Kamaráda, kterého pro nás ale zastupuje určitý brand. Pomáhá nám zapadnout do kolektivu a reaguje na lidskou obavu z osamělosti. Jako zákazník požaduje Jeden z nás takové produkty nebo služby, do kterých může vložit naprostou důvěru. Dává přednost známým věcem před novinkami a je obecně konzervativnější.  Pokud se značce podaří získat si tohoto zákazníka, zůstane jí loajální. Se značkami, kterým důvěřuje, si takový zákazník vytvoří silný vztah a jen těžko pak přechází ke konkurenci. Firma profilující se jako Jeden z nás je čestná a ochotná vykročit maximálně vstříc jakýmkoli požadavkům zákazníka. Nikdy nekomunikuje elitářsky a naopak nabízí řadu možností, jak zákazníka do nákupního procesu i samotného dění firmy zapojit ještě víc.

Cíl: Patřit někam a k někomu
Dobré vlastnosti: Podporující, přátelský, věrný a naprosto spolehlivý
Špatné vlastnosti: Může tíhnout ke slabosti a být snadno ovlivnitelný
Značky: Archetypu nejlépe odpovídají firmy s pevnými hodnotami a zásadami
Příklady: V ideálním případě zastupuje Jednoho z nás třeba právě demokracie, čehož ze zřejmých důvodů využívají politici a firmy profilující se svou „lidskou tváří“. Typickým příkladem je v tomto případě eBay, které zákazníci využívají k nákupu, dražbám a interakci. Z našich klientů je to SCONTO Nábytek, pro něhož děláme kompletní online marketing.

 

Milenec: Láska je nejvyšší hodnota

Milenec žije pro lásku. Pomáhá lidem cítit se atraktivní a dosahovat intimního sblížení. Jeho největší obavou je, že se bude cítit nechtěný a nemilovaný. Milenci mezi zákazníky si cení hezkého vzhledu a tíhnou k VIP značkám, které je učiní atraktivnější pro ostatní. Firmy typu Milenec jsou obklopené aurou tajemství a profilují se jako okouzlující a smyslné. Jejich prodejní strategií jsou emoce.

Cíl: Vytvořit milující a intimní prostor
Dobré vlastnosti: Vášnivost, smyslnost, romantika
Špatné vlastnosti: Mohu sklouznout k přílišné závislosti

Značky: Značky typu Milenec budují silné vztahy a pomáhají k vzájemné intimitě a blízkosti

Příklady: V popkultuře tento archetyp nejlépe znázorňovala Marilyn Monore . Z řad současných značek je jeho typickým příkladem Victoria’s Secret. Z našich klientů sem můžeme zařadit kosmetiku Mary Kay

Klaun: Bez legrace to nejde

Klaun žije okamžikem a snaží se užívat si každý okamžik života. Jeho největší obavou je nuda. Učí nás, jak žít odlehčeně, v přítomném okamžiku a s radostí. Zákazníci typu Klaun shledávají většinu reklam nudnou a osloví je proto jen ty opravdu hravé, nápadité a neobvyklé. Pro značky typu Klaun není nic svaté, dokážou si ze všeho udělat legraci a zobrazují život s neuvěřitelnou lehkostí. Jsou to právě značky typu Klaun, o kterých si říkáme, že nás baví.

Cíl: Přinést světu radost
Dobré vlastnosti: Smysl pro humor a zábavu, radost ze života, bezstarostnost
Špatné vlastnosti: Mohou být chápány jako laciné, nerespektující a kruté
Značky: Pomáhají lidem dobře se bavit a užívat si každý den
Příklady: Typickým příkladem v popkultuře je Charlie Chaplin. Z řad značek mu nejlépe odpovídá Pepsi. Z našich klientů to byl třeba BONTONLAND.

 

Další a již poslední díl seriálu bude reagovat na lidskou potřebu dát světu řád. Sledujte tedy náš blog, ať vám nic neunikne.