V červnu jsme jako jedna z pěti českých agentur dostali v rámci úzké spolupráce a podpory ze strany Facebooku pozvánku na workshop Blueprint Live! v Dublinu. Facebook Blueprint je globální školící a certifikační program, jehož e-learningová část je dostupná všem. Kromě online kurzů pořádá Facebook rovněž Blueprint Live akce, na které jsou zváni vybraní partneři. Volba padla na mne a já vyrazil.
Soutěž marketingových týmů
Tématem workshopu bylo plánování kampaní na Facebooku. Ráno u kávy se nás potkalo asi 20. Byla to opravdu pestrá směsice markeťáků z České republiky, Itálie, Německa a Anglie. Hned na úvod jsme všichni odložili notebooky pod stůl – celý workshop byl offline, jaké překvapení. V průběhu akce jsme si v týmech prošli plánováním kampaně od porozumění úvodnímu briefu (každý z týmů pracoval na smyšleném klientovi), stanovení KPI´s, návrhu strategie kampaně, definice cílových skupin, volbě vhodných reklamních formátů až po návrh konkrétních reklam. Každý z bloků obsahoval nejprve nutnou teorii, ale pak především praktickou část, v rámci které jsme v týmu pracovali s velkými kartonovými šablonami.
Na konci nemohla chybět závěrečná prezentace každého z týmů klientovi, který byl zastoupen account managery z Facebooku. Třešničkou na dortu celého dne bylo vítězství našeho týmu, které bylo odměněno drobnými cenami.
Důležitý poznatek: Pracujte s různými reklamními formáty
Co jsem si z celého dne odnesl? Zaprvé ujištění, že v MarketUP děláme naše kampaně dobře a přemýšlíme nad nimi tak, jak samotný Facebook doporučuje.
Mám-li vypíchnout inspiraci, pak především doporučení k práci s různými reklamními formáty na Facebooku, kdy je v kampani důležité kromě klasických formátů (banner 1200×628, carousel, video) doplnit komunikaci o méně tradiční (kolekce, canvas, lead ads), díky kterým se stane komunikace rozmanitější. Uživatel v průměru navštíví Facebook 14x za den. Určitě tedy ocení a lépe si zapamatuje, zasáhne-li ho sdělení v různých podobách. Na začátku všeho je samozřejmě samotná strategie, která určí, jak s jednotlivými formáty pracovat.
Tyto méně časté formáty jsme hned vyzkoušeli u Oriflame (Lead Ads) či A3 Sportu (Kolekce) s velmi dobrými výsledky.
Co ještě zaznělo?
1) Využívejte další Facebook nástroje.
Audience Insight vám umožní lépe poznat vaší cílovou skupinu. Ať již definovat uživatele, na které chcete cílit, nebo vaše stávající zákazníky. Jaké jsou jejich nejčastější zájmy? Jaká je jejich demografie? Nahrajte jejich databázi a FB vám dá odpověď. A inspiraci.
Díky Creative Hub se můžete inspirovat úspěšnými vizuály napříč jednotlivými reklamní formáty. Zároveň můžete přímo v Creative Hub tvořit návrhy reklam a jednoduše je pak nasdílet klientovi k odsouhlasení.
Další užitečné know-how týkající se chování uživatelů i vyhodnocování kampaní získáte prostřednictvím Facebook IQ.
2) U Facebooké reklamy šetřete textem. Buďte struční, bez zbytečné omáčky. Uživatelé nečtou.
3) Volte správný formát kampaně – z promovaných příspěvků opravdu mnoho návštěv ani konverzí nebude.
4) V rámci cílení využívejte vedle zájmů i lookalike publika na základě vaší databáze zákazníků či návštěvníků webu. Z praxe víme, že velmi často dosahují ještě lepších výsledků.
Jak to vypadá na centrále Facebooku?
Workshop skončil a začala další příjemná část. Naše česká skupinka se sebrala a vyrazila k centrále Facebooku, kde už na nás čekal náš FB account manager Pavel Tekel. Ten nás nejprve provedl jídelnou a následně celou centrálou Facebooku. Nejvíce jsme si užili v interaktivním posledním patře, které na návštěvníky skutečně udělá dojem.
Tohle jistě znáte z vlastních kampaní. Na centrále Facebooku si to můžete vyzkoušet i v offline podobě. Tabule ukazují velikosti cílovky podle geografie, demografie a zájmů. To naklikáte a na stěnu se vám promítne aktuální číslo.
Tato síť zobrazuje propojení uživatelů jednotlivých zemí prostřednictvím Facebooku. Počítají se jejich přátelství, like, sdílení a další interakce.
Facebooková zeď, tentokrát v offline provedení. I my jsme se podepsali :-)
Toto je dron Aquila s rozpětím křídel větším než má Boeing 757. Vydrží létat 90 dní ve výšce 18–27 km nad rozvojovými oblastmi a zprostředkovat jejich obyvatelům internetové pokrytí.
Po prohlídce Facebooku následovala prohlídka večerního Dublinu, včetně návštěvy známého Temple Baru.