Velkou výhodou online marketingu je možnost přesného měření a vyhodnocování aktivit, kampaní a jejich výsledků. Je přesně možné zjistit, jaké konkrétní reklamy generují návštěvnost s nejvyšší mírou konverze. Není problémem zjistit, jak úspěšná byla z pohledu nárůstu tržeb poslední rozesílka e-mailového newsletteru nebo který ze dvou testovacích bannerů má nižší míru opuštění.
Základem je správné nastavení UTM parametrů
Reklamy, které odkazují na cílový web, obsahují hyperlinky. Po kliknutí se tak návštěvník dostává na cílovou stránku. Aby bylo možné provoz kvalitně analyzovat, doporučujeme používat tzv. UTM parametry. Těchto parametrů je možné využít celkem pět.
Source
Source – zdroj je základním parametrem. Převážně jej používáme pro označení serveru/stránky/služby, například Google, Seznam, Mladá fronta, Facebook, MarketUP, Heuréka, Zboží.cz, Newsletter atd.
Medium
Základními médii jsou:
organic
, tj. automatické označení pro odkazy v přirozeném vyhledávání
referral
označuje „klasické“ zpětné odkazy
cpc
pro reklamy, kde se platí za klik, zejména jde o textovou reklamu ve vyhledávání
banner
pro displayovou reklamu
remarketing
pro remarketingové kampaně
email
pro odkazy v e-mailových kampaních
atd. – používáme např. unikátní utm_medium pro reklamy na sociálních médiích
Campaign
Tento parametr používáme pro pojmenování kampaně. Fantazii se meze nekladou, důležité je však vždy zachovávat systém. Nám se osvědčilo pravidlo Rok-Zákazník-Produkt-DalšíParametryNázvuDlePotřeby.
Content
Pomocí parametru content pak odlišujeme obsah jednotlivých reklam – např. jako na následujícím obrázku při posuzování výkonu jednotlivých bannerů.
Zdroj: MarketUP
Term
Tento parametr můžeme použít pro nastavení klíčového slova pro danou reklamu.
Jak se UTM parametry vytvářejí
UTM parametry lze vytvářet ručně, mnohem pohodlnější je však využít některý z existujících automatických nástrojů. Například Google Analytics URL Builder.
Zdroj: MarketUP
Na obrázku je vidět příklad UTM parametrů pro odkaz na článek na náš web, který může být umístěn v patičce newsletteru. V Google Analytics bude možné sledovat chování návštěvníků, kteří na tento odkaz klikli.
Hypertextový odkaz jako takový pak bude vypadat následovně:
Správně nastavené parametry jsou prvním krokem k dobré analýze
Popravdě si nedovedeme představit, že bychom UTM parametry nepoužívali. Analyzovat kampaně bez správně nastavených UTM je jako běžet v noci lesem bez svítilny! Na závěr připomínáme, že v práci s UTM parametry je nutné mít nastaven systém.