V České republice se v posledních dvou měsících na poli online marketingu konal dosud nevídaný pokus, který vyšel na jedničku. Česká basketbalová federace ve spolupráci s předním českým youtuberem Pedrem připravila pod vedením agentury MarketUP unikátní digitální video kampaň. Jejím cílem bylo oslovit děti ve věku 7–12 let a vzbudit v nich zájem o basketbal. V České republice šlo o historicky první online kampaň tohoto typu.
Jak v České republice přimět děti k tomu, aby spustily oči z počítačových monitorů, nazuly si kotníkové boty a šly si zkusit zahrát basketbal?
To byla první otázka, kterou si Česká basketbalová federace (ČBF) položila, když se rozhodla pro propagaci basketbalu v Česku mezi dětmi ve věku 7-12 let. A kde jinde je oslovit než na internetu, kterému dnes děti dávají přednost před televizí a tráví na něm většinu svého volného času.
Pro odpověď se ČBF, kterou předchází motivační slogan „Rvi se jako lev!“, na základě dřívější několikaleté úspěšné spolupráce obrátila na naši online marketingovou agenturu MarketUP.
„Od kampaně jsme si v zásadě slibovali dvě věci. Za prvé představit dětem basketbal jako atraktivní dynamický sport, kterému stojí za to věnovat pozornost. Sekundární cíl pak byl přivést děti k basketbalu aktivně, ukázat jim možnosti zapojení se do některého ze stovek klubů po celé ČR,” říká marketingový manažer ČBF Martin Drábek.
Odpovědí je po dvouměsíční práci 340 000 zhlédnutých videí s basketbalovou tématikou na YouTube, desetitisíce liků a tisíce pozitivních komentářů dětí, účast více jak 200 dětí na náborových akcích a naděje na vychování desítek nových profesionálních basketbalistů.
Basketbalový seriál na YouTube
„Děti dnes tráví spoustu času na internetu online hrami a sledováním obsahu na sociálních sítích, hlavně na YouTube. Na YouTube jsou nyní obrovským fenoménem youtubeři, které statisíce dětí u nás sledují, berou je velmi vážně a často jsou pro ně tzv. opinion leadery. Mám děti v tomto věku, znám jejich vrstevníky a vím, že rodiče musí často jejich čas na internetu regulovat a motivovat je, aby trávili čas i venku, sportem a pohybem. Proto, když nás oslovil marketingový manažer ČBF Martin Drábek s plánem oslovit tak mladé publikum, doporučil jsem postavit kampaň právě na youtuberech. Myšlenka využít jejich vlivu k tomu, aby děti podpořili v pohybu a přivedli ke sportu, mne nadchla,“ říká Miroslav Král, Managing Partner MarketUP.
Poté, co jsme se sešli s ČBF, jsme během několika následujících dní připravili koncepci kampaně. Po konzultaci s cílovým publikem – dětmi, sledujícími youtubery – jsme navrhli vytvořit seriál čtyř vlogů, z nichž by jedním byla samostatná video pozvánka na basketbalovou náborovou akci v Praze a v Pardubicích. Zde by si děti za účasti profesionálních hráčů, basketbalových trenérů a samotného youtubera vyzkoušely různé basketbalové techniky a mohly se zapsat do basketbalových klubů.
V prvním díle vlogového seriálu Pedro (vlevo) navštívil zápas Národní basketbalové ligy a zážitek zaznamenal z pohledu běžného fanouška.
Představení sportu zábavnou formou
Realizovat takto rozsáhlou online kampaň pomocí vybraného youtubera bylo tak trochu krokem do neznáma. A to v tom smyslu, že se jednalo o kampaň na basketbal, nikoli na určitý produkt, který si lidé mohou snadno koupit.
„Český basketbal jsme dětem chtěli představit nenásilnou, netradiční, a hlavně vtipnou a zábavnou formou,“ vysvětluje Project Manager Michal Vrtiška.
Nejdřív byl zápas a potom trénink a šou
Seriál vlogů, který jsme navrhli, měl následující podobu.
V prvním videu youtuber navštíví pražskou halu Folimanku, aby se stal svědkem utkání Kooperativy Národní basketbalové ligy (NBL) mezi USK Praha a týmem Armex Děčín, který vede ligovou tabulku. Zápas zaznamená z pohledu běžného návštěvníka.
V druhém vlogu povedou youtuberovy basketbalové kroky na palubovku Děčína, kde si vyzkouší trénink s opravdovými basketbalovými profíky. Na závěr videa poprvé informuje o plánovaných náborech a odkáže na web rvisejakolev.cz. Na něm již budou připraveny detailní informace o chystaných akcích pro děti.
Třetí vlog bude přímou video pozvánkou na náborové akce v Praze a v Pardubicích.
A čtvrté video dokumentuje náborovou akci, kde si děti nejen vyzkoušejí basketbal, ale zároveň se zde také setkají se svým oblíbeným youtuberem.
Video z tréninku s děčínskými basketbalisty má 144 000 zhlédnutí a jeho sledovanost stále roste.
Jednání s youtubery
Po odsouhlasení koncepce série vlogů jsme začali oslovovat přední české youtubery a jednat s nimi. Díky svým originálním nápadům na detailní podobu vlogů a také nadšením pro tuto akci vyšel z jednání vítězně youtuber Pedro, který má na YouTube téměř půl milionu odběratelů.
„Dělat tuhle kampaň byla radost. Už od první schůzky se mně zamlouval celý koncept toho, že budu propagovat basketbal jako takový. I proto se to, jak doufám, odrazilo na videích a také na míře propagace, které bylo nakonec ještě více, než bylo v plánu stanoveno. Děkuji ČBF za příležitost. Byla to skvělá zkušenost a dalo by se říct, že také většinu času i zábava! Zároveň bych chtěl ocenit práci agentury MarketUP, protože jsem se zatím nikdy s takto přátelským, ochotným, a hlavně profesionálním jednáním a vedením celé kampaně nesetkal,“ vyjadřuje se ke kampani Pedro.
V závěru náborové akce v pražské sportovní hale Královka to Pedro od některých budoucích baskeťáků pořádně schytal.
První online kampaň svého druhu
Spolupráce značek s youtubery se dnes rychle rozšiřuje i v ČR. Hlavním konceptem je obvykle product placement. Tedy podnítit zájem cílové skupiny o daný produkt nebo službu, který youtuber ve svém videu propaguje, a zvýšit jeho prodeje na webu, e-shopu či v prodejní síti.
„V tomto případě to bylo jiné, podporován byl sport – basketbal. Chtěli jsme v dětech vzbudit zájem, aby se zvedly od počítačů a vydaly se, ti nejmenší i s rodiči, na basketbalový nábor. To je diametrálně odlišné od toho přivést lidi na web, kde si pohodlně z domova pomocí pár kliků produkt či službu objednají. Takový druh kampaně s youtubery v Česku pravděpodobně ještě nikdo neudělal,“ přibližuje jedinečnost kampaně Jan Holeček, Copywriter & PR Online Specialist.
Akci v Pardubicích si užili všichni včetně lvího maskota České basketbalové federace.
Rozšíření zásahu pomocí dalších sociálních sítí
Aby kampaň měla co největší zásah, Pedro po dohodě s agenturou MarketUP a ČBF sdílel všechna videa, fotografie a informace o připravovaných akcích i na svých dalších profilech na sociálních sítích – Facebooku, Twitteru a Instagramu. Na nich Pedra dohromady sleduje 165 000 fanoušků.
„Celkově kampaň vnímám pozitivně, jsem přesvědčený, že žádným jiným způsobem by se basketbal k tolika dětem do tabletu či mobilu aktivně nedostal,” hodnotí kampaň Martin Drábek.