Ve čtvrtek 12. září jsme se zúčastnili třetího ročníku Sklik Expert fóra 2019. Konference pro PPC specialisty, která je zaměřená na sdílení informací s experty v oblasti PPC. Jako každý rok na nás čekaly prezentace plné odborného obsahu, ale také představení novinek v Skliku.
Konference se konala v multifunkčním sále DOX+ v Holešovicích. Na zahájení, které bylo naplánováno na 13 hodin, společně s námi čekalo na 400 návštěvníků. Nejpodstatnější body, které jsme si z konferenci odnesli, shrnujeme v krátkosti níže.
Jak se bude nakupovat na Seznamu v roce 2020?: Tomáš Pergler – Ředitel divize Vyhledávání, Seznam.cz
Jako první vystoupil ředitel divize Vyhledávání Tomáš Pergler, který se rozpovídal o tom, jak se vyvíjí vyhledávání na Seznamu, jak na něm lidé nakupují dnes a jak jim chce Seznam pomoci při nakupování v příštím roce. Tomáš uvedl, že se Seznam snaží bojovat s nadvládou Google kvalitními službami jako jsou Firmy.cz, Zboží.cz, nebo např. pomocí chytrých karet, které uživateli přinesou dodatečné informace k dotazu, který zadal. Seznam odhaduje, že v rámci vyhledávání pokrývá 25 % českého trhu.
Seznam si je vědom toho, že čím dál více lidí používá při vyhledávání mobilní telefon (na Seznamu tvoří mobilní vyhledávání cca ⅓ dotazů), proto nabízí vlastní mobilní verzi internetového prohlížeče. Cílem do budoucna je rovněž oslovit více mladých lidí, kteří jsou zvyklí vyhledávat především na Google.
3 tipy, jak elegantně řešíme velké úpravy kampaní: Barbora Váňová – Optimalizátor PPC kampaní senior, Seznam.cz
Barbora nabídla 3 tipy, jak si usnadnit práci a ušetřit čas při práci s obsáhlými kampaněmi. Mezi tipy, které se vždy hodí si připomenout, zařadila Barbora jako první používání aktualizačního režimu importu. Tento režim umožňuje provádět změny v kampaních pomocí menších souborů, které obsahují pouze měněné položky. Díky tomu může být import kampaně rychlejší a spolehlivější. Podrobněji přímo v nápovědě Skliku.
Druhým tipem bylo používání filtrů, díky kterým je možné např. jednoduše objevit a následně více podpořit sestavy s potenciálem, najít nefunkční sestavy, které čerpají zbytečně moc rozpočtu, nebo si vyfiltrovat samotná klíčová slova podle výkonu.
Jako třetí doporučení pro úpravy kampaní uvedla Barbora kopírování entit. Kopírovat lze veškeré cílení nebo remarketingová publika či kopírování rovnou celých sestav i kampaní. S touto novinkou přišel Seznam už během května a nutno dodat, že nám samotným šetří dost práce s exportováním, upravováním a následným nahráváním.
Příběh jednoho scriptu: Karel Rujzl – PPC specialista na volné noze, Rujzl.cz
Vytváření produktových kampaní s tisíci produkty může být běh na dlouhou trať. Skript, pomocí kterého je možné tvořit Sklik produktové kampaně z feedu, představil PPC specialista na volné noze Karel Rujzl.
Uvedený skript umí např. filtrovat produkty, pojmenovávat sestavy na základě daných podmínek, vytvářet segmentaci produktu na základě ceny produktu, kombinovat tagy z feedu či přidat jen produkty skladem.
“Ten skript jsem sice ukradl, ale po mých úpravách se stal lepším! Doufám, že ho někdo ukradne i mně a vylepší ho ještě víc,” uvedl Karel na závěr své prezentace. Karel skript sice sám nenapsal (tyto zásluhy patří Haně Kobzové), ale značně ho s pomocí Standy Jílka upravil. Více informací o tom, jak daný skript funguje si můžete přečíst na Karlově webu.
Diagnostika feedu pro PPC specialisty: Lucie Hvězdová – Specialista Zboží.cz, Seznam.cz
Lucie Hvězdová upozornila návštěvníky fóra na nejčastější chyby, které se stávají během vytvoření feedu pro produktové kampaně v Skliku.
Mezi nejčastější chyby patří:
Duplicitní názvy produktů
Více URL k jednomu produktu
Chyby v samotných URL a URL obrázků
Nevhodné HTML znaky
Neaktuální položky
TIP: Pokud si při tvorbě XML feedu nejste jisti, správnost svého feedu si můžete zkontrolovat přímo ve validátoru od Seznamu.
Proč necílit jako expert?: Martin Jandora – Specialista DMP, Seznam.cz
Sklik postupně přichází s novými možnostmi cílení. Jednou z nich je cílení na tzv. Brandlovers, tedy zákazníky, kteří dávají přednost určité značce před produktem samotným. V účtu je nyní k dispozici 30 značek, další budou přibývat. Pokud si myslíte, že byste mohli mezi Brandlovers patřit, kontaktujte Seznam a možná vám cílení přidají. Samotní uživatelé jsou ke konkrétním značkám přiřazování dle jejich chování na webech Seznamu, jako je např. Zboží.cz nebo Sauto.cz.
Další zmiňovanou možností, která se řadí mezi horké novinky, bylo B2B cílení. Díky databázi z Firmy.cz je možné cílit reklamu podle stejných kategorií jako na Firmy.cz, čímž je zaručena vysoká míra relevantnosti. Aktuálně se dá vybírat až z 12 kategorií. Další informace k dohledání na blogu Seznamu.
K dalším možnostem cílení patří targetování publika utvořeného na základě sledování pořadů na Televize Seznam (dříve Stream.cz). V možnostech cílení v Skliku tak máme možnost cílit na diváky 400+ pořadů rozdělených do 35 kategorií, případně přímo na diváky konkrétních pořadů.
Seznam se dostává i na rádiový trh po akvizici rádiostanic ExpressFM a Classic Praha. Inzerentům se tak v budoucnu otevírají pomyslné dveře v cílení reklam i na online posluchače těchto rádií, které jsou přístupné rovnou na homepage Seznam.cz.
Branding Sklik + RTB = ♡: Taste
Agentura Taste představila na fóru case-study, kde porovnala možnosti 2 taktik pro propagaci e-shopu Harfasport.cz: PPC a RTB. Agentura použila obě taktiky pro akviziční i remarketingové kampaně. Poměr rozpočtu na média byl 60 % na RTB reklamu a 40 % na Sklik CPC.
Při porovnávání výsledků se nahlíželo především na rozdíly v chování uživatelů (míra okamžitého opuštění, počet stránek na návštěvu) a zároveň se sledovaly i klasické výkonnostní metriky (míra prokliku, konverzní poměr a hodnota konverze). A výsledek? V akvizičních kampaních byly úspěšnější RTB kampaně, které přivedly více kvalitních návštěv a zaznamenaly tedy lepší výkon ve všech měřených KPI. V remarketingu bodovaly Sklik CPC kampaně.
Boostujeme nativní reklamu v Skliku: Jakub Loula – Konzultant výkonnostní reklamy senior, Seznam.cz
Dalším přednášejícím byl Jakub Loula, který uvedl několik tipů na zlepšení výkonu nativní reklamy. Jakub doporučuje cílit nejen na homepage Seznamu, díky čemuž dojde ke zvýšení zásahu reklamy a zároveň ke snížení CPC. Důležitá je také správně zvolená cílová stránka, která je relevantní k informacím v nativní reklamě.
A v neposlední řadě je zapotřebí, aby i samotná reklama byla poutavá jak textem, tak grafikou. Také Jakub doporučuje segmentaci cílového publika s tím, že pro každou skupinu je ideální vytvořit jedinečné reklamní sdělení a podle toho zvolit i landing page, která by měla být v ideálním případě článek.
Strážci inzerce v Skliku: Veronika Janušková – Teamleader PPC systému Sklik, Seznam.cz
Dalším hostem byla strážkyně inzerce Veronika Janušková, která nás nejdříve informovala, že jejímu administrátorskému týmu projdou denně pod rukama tisíce reklam, z nichž část zkontroluje automat a zbytek je třeba kontrolovat ručně (cca 15 %). Ruční kontroly se týkají především grafických reklam, kde je zapotřebí lidského úsudku. Dále nám Veronika objasnila, proč je vůbec důležité reklamy kontrolovat aneb Kontrolou Seznam chrání nejen sebe, ale také samotné inzerenty.
Veronika se s námi dále podělila o to, jaké chyby v reklamách lze nejčastěji vidět a také přidala pár tipů, jak těmto chybám předcházet. Mezi tipy např. patřilo, že u nativní reklamy může být logo pouze výrobce, nikoliv e-shopu. Více informací o tom, kdy inzerát neodpovídá pravidlům inzerce, najdete v nápovědě Skliku.
Na čem pro vás pracujeme: David Velechovský – Manažer Sklik, Seznam.cz
Na závěr vystoupil David Velechovský se Zdeňkem Líbalem, kteří představili jak novinky, které je možné v Skliku aktuálně využívat, tak vylepšení, na která se můžeme těšit v budoucnu. V rámci novinek byl zmíněn dynamický banner, HTML5 banner, zrychlení webové aplikace, nový importér (rychlejší, stabilnější) nebo nová metrika win-rate. Win-rate ukáže podíl vítězných aukcí na celkovém počtu aukcí, do kterých inzerent vstoupil.
Dynamický banner
Jednou z nedávno uvedených novinek, kterou David se Zdeňkem zmínili, byla možnost vytvoření Dynamického banneru. Název je lehce zavádějící – jedná se o formát, který stejně jako dynamický remarketing pracuje s XML feedem a dynamicky zobrazuje jednotlivé položky, narozdíl od remarketingu ale pracuje s novými uživateli podle našeho cílení. Výstižnější název by tedy byl Dynamický prospecting, který známe z Google Ads a Facebooku.Jsme rádi, že jsme měli možnost Dynamický banner v rámci beta testu v předstihu vyzkoušet. Nutno říci, že v porovnání s Dynamickým prospectingem na Facebooku byl tento formát u našich klientů prozatím výrazně méně konverzní.
Ukázka Dynamického banneru pro klienta A3 CoOol.
Milovníky animací určitě potěší, že se v budoucnu objeví i HTML5 banner. Podrobnější informace jsou opět k nalezení v nápovědě Skliku.Dále David a Zdeněk zodpověděli nespočet dotazů, níže jsou uvedeny ty, které nás zaujaly.
S čím se v budoucnu počítá?
Cílení podle věku
Meziroční porovnání (zatím se pracuje na filtrování v grafu)
Zachování průměrné pozice
Na co se naopak těšit nemůžeme?
DSA kampaně (ne v dohledné době)
Vlastní editor
Historie záznamů (v případě potřeby je však možné kontaktovat podporu Skliku)