Mobilní telefon, lépe řečeno smartphone, se stává celosvětově nejsilnějším marketingovým kanálem. Jak mají značky na tuto situaci reagovat? Tomu se věnovala letošní konference Mobile Marketing 2015, která se konala 25. 11. v Národní technické knihovně v Praze. Miroslav Král na ní představil koncept Micro-Moments, exkluzivní novinku od Googlu, která pomáhá firmám oslovit zákazníky v pravou chvíli prostřednictvím mobilního telefonu.
Mobilní doba: Jak se změní marketing značek?
80 % dospělé populace vlastní smartphone a 70 % mediálních výdajů na digitální marketing směřuje do mobilní reklamy. Taková je predikce pro lidstvo v roce 2020. Už dnes kontrolujeme mobil 150krát denně a celých 82 % uživatelů se obrací na svůj smartphone v obchodě před tím, než udělá nákupní rozhodnutí. Těmito statistikami zahájil Miroslav Král svou přednášku, zaměřenou na mobilní marketing a především na koncept mikromomentů, který představil Google na All Stars Summitu v Kalifornii.
Miroslav Král představuje koncept Mikro-Moment Marketing na konferenci Mobile Marketing 2015.
Mobilní telefony roztříštily zákaznickou cestu k nákupu do stovek aktuálních momentů, z nichž každý je kritickou příležitostí pro značky formovat nákupní rozhodnutí spotřebitelů. Google nazval tyto okamžiky „Micro-Moments“.
Smartphony dnes umožňují uživatelům reagovat na jakýkoliv impulz kdykoliv. Lidé se obracejí ke svému telefonu vždy, když se chtějí něco naučit, najít nebo koupit. Veškeré preference a nákupy jsou formovány v těchto mikromomentech, v konečném výsledku proto vyhrají v boji o zákazníka firmy, které dělají nejlepší práci v oslovování lidí v daný okamžik.
Smartphony umožňují reagovat na jakýkoliv impuls kdykoliv. Značky tomu musí uzpůsobit své marketingové aktivity.
4 klíčové mikromomenty, na kterých záleží
Značky, které chtějí oslovit zákazníky v pravou chvíli, se musejí snažit získat pro sebe momenty, na kterých jim opravdu záleží. Google rozdělil tyto klíčové okamžiky v rozhodovacím procesu člověka do 4 kategorií:
I want-to-know (Chci vědět)
Spotřebitel si dělá průzkum nebo zjišťuje informace ze zvědavosti, ještě není v nákupním módu. Dle Google 66 % uživatelů sáhne po smartphonu, aby se dozvěděli něco o tom, co zhlédli v televizní reklamě. Nabídněte jim inspiraci.
I want-to-go (Chci jít)
Lidé hledají lokální business, restauraci či hotel nebo zvažují nákup v lokálním obchodě. Je to okamžik, kdy nás propojuje náš digitální svět do světa fyzického. Např. lokální vyhledávání „poblíž“ vzrostlo dvakrát oproti loňsku. Ukažte spotřebitelům možnost nakoupit u vás a nezapomeňte uvést otevírací dobu vašeho obchodu.
I want-to-do (Chci dělat)
V této fázi hledá spotřebitel návody „jak na to“ před vlastním nákupem nebo po něm. Potřebuje pomoci s něčím novým nebo zjišťuje, jak něco opravit, uvařit či dokončit. Dle Google roste vyhledávání „How to“ na Youtube meziročně o 70 %. Být tu pro něj se správným obsahem je velice důležité.
I want-to-buy (Chci koupit)
To je moment, který představuje největší příležitost pro značky. Člověk je konečně připraven k nákupu a potřebuje jen lehce popostrčit. Mobily například asistují při všech nákupech různými kanály (82 % uživatelů využívá smartphone při nákupu v obchodě). Nabídněte mu návod, jak nákup uskutečnit. Buďte k dispozici se správnými informacemi, abyste si pojistili nákup u uživatele.
Všechny mikromomenty vytvářejí relevantní signály a podle nich mohou firmy posoudit, kdy je na zákazníka nejlepší bezprostředně působit.
Jak aplikovat mikromomenty v praxi?
Kromě 4 klíčových mikromomentů představil Miroslav Král také způsob, jakým je mohou firmy aplikovat v praxi.
Miroslav Král popisuje, jak postupovat, aby firmy využily všechny možnosti.
1. Buďte tu pro zákazníka
Myslete na nejčastěji hledaná témata v souvislosti s vaším businessem. Spolu s týmem si naplánujte, jak často chcete být zobrazováni na mobilních telefonech a přizpůsobte tomu své reklamy. Buďte tu pro zákazníka nejen v nákupním momentu, ale i ve všech ostatních.
2. Buďte užiteční
Ujistěte se, že ve všech mikromomentech dodáváte uživateli relevantní obsah. Ukažte mu užitečné informace, dejte na vědomí, kde se nacházejí vaše pobočky, vytvářejte takzvaná „jak na to“ videa. Nakonec mu umožněte snadný nákup, ať už chce nakoupit prostřednictvím aplikace, v obchodě nebo na mobilu.
3. Buďte rychlí
Eliminujte veškeré nepotřebné kroky. Spotřebitelé dnes vyžadují především rychlost. Musíte vědět, co zákazník chce, dříve, než to ví on sám a zajistit, aby to velice rychle dostal.
TIP: Rychlost načítání vašich stránek můžete zjistit pomocí PageSpeed Insights Tool, který vám poradí, jak aplikovat případná zlepšení.
4. Propojte zařízení
Uvědomte si, že nemáte mobilní a počítačové zákazníky, ale pouze zákazníky. Lidé jsou zvyklí volně přecházet nejen mezi obrazovkami, ale také mezi jednotlivými kanály. Buďte tedy všude tam, kde vás spotřebitel může hledat, a tento proces se mu snažte co nejvíce usnadnit.
Prohlédněte si celou prezentaci Miroslava Krále včetně konkrétních příkladů klíčových mikromomentů:
Mobile Marketing 2015: Oslovte zákazníky v mikromomentech od marketupcz
MarketUP rozdával ceny na stánku
Na konci přednášky otestoval Miroslav Král pozornost přítomných soutěží o ceny. Ten, kdo znal správné odpovědi na obě otázky, které zazněly v prezentaci, mohl odevzdat svůj tip na stánku MarketUP, kde naši Account Manageři Kristina a Radek vylosovali deset vítězů. Výherci si odnesli powerbanky pro jejich mobilní telefony.
Kristina s Radkem komunikují s návštěvníky na stánku MarketUP.
Jak byste dopadli v testu MarketUP vy? Pokud jste četli článek pozorně, odpovědět pro vás bude hračka. :-)
Mezi 4 klíčové mikromomenty nepatří:
a) Chci vědět
b) Chci jít
c) Chci jíst
Kolik % digitálního spendu půjde do mobilní reklamy v roce 2020?
a) 50 %
b) 60 %
c) 70 %
Odpovědi nám neváhejte napsat do komentářů.