Pomocí jakého programu či služby spravovat stránku na Facebooku, ale i na dalších sociálních sítích, aby měl klient vždy možnost schválit naplánované příspěvky? Tuto a další otázky jsme si položili v MarketUP, než jsme vybrali ten správný nástroj.
V MarketUP se staráme nejen o naše profily na sociálních sítích, ale tvoříme koncepce firemních stránek a staráme se o profily klientů. Proto jsme se rozhodli pro srovnání široké nabídky social media management systemů a výběru toho nejvhodnějšího pro nás a naše klienty.
Naše požadavky
Základní myšlenka byla jasná: potřebujeme nástroj, které nám umožní spravovat různé sociální sítě nás a našich klientů. To zvládá řada nástrojů, my měli tedy konkrétnější požadavky:
Plánování publikování postů na více sociálních sítí, minimálně na Facebook, Twitter a Google+, lépe i YouTube a LinkedIn.
Možnost schvalování příspěvků klientem před zveřejněním.
Upozornění a reagování na komentáře a zprávy od fanoušků.
Analytické nástroje pro vyhodnocování aktivit vlastních i v porovnání s konkurencí.
Sledování zmínek o značce na všech sociálních sítích, diskuzních fórech a případně i jinde.
Proces výběru
V první řadě jsme potřebovali vědět, co vlastně trh nabízí. Ačkoliv jsme již s některými nástroji měli praktické zkušenosti, prošli jsme si i další dostupné služby z celého světa, mimo jiné i několik pocházejících z Česka (Zoomsphere, Socialbakers,…). Některé tipy jsme získali i z konferencí a rozhovorů.
Řada nástrojů neprošla prvním kolem, protože nedokážou přidávat příspěvky na Facebook, Twitter a Google+ zároveň. Především náš požadavek na Google+ byl pro řadu nástrojů příliš velkým oříškem. Pokud chcete tuto sociální síť opomenout, možná vás zaujmou Gremln, Crowdbooster, SocialOomph, Dialogix nebo Postling. Chcete-li pouze plánovat příspěvky na Facebooku a Twitteru, mohla by být dobrá volba Buffer. A budete-li potřebovat spravovat pouze stránky na Facebooku, možností může být třeba český projekt PostHeads. My však Google+ chtěli, proto jsme se zaměřili na jiné nástroje.
Ty se dále lišily v ceně dle počtu spravovaných profilů, možnosti schvalování klientem nebo počtu dostupných analytických reportů. Kritérium počtu uživatelů s přístupem do systému se stalo mnohem problematičtější, než se původně zdálo a nakonec hrálo ve výběru klíčovou roli.
Jelikož chceme našim klientům nabídnout co nejvyšší komfort, chceme nástroj, který umožňuje schvalování definitivní podoby naplánovaných příspěvků zákazníkem. A aby mohl nástroj využívat, potřebuje pochopitelně přístup. Jejich počet je ale u většiny služeb omezený či následně zpoplatněný. V našem případě, kdy se MarketUP stará o několik desítek profilů na sociálních sítích, by se náklady vyšplhali neúměrně vysoko. Poměr cena/výkon v našem případě vyloučil nástroje ViralHeat, SocialBakers, Shoutlet, ExactTarget. Zbylo nám pět systémů, u kterých jsme vyzkoušeli trial verze: Hootsuite, Sendible, SproutSocial, ZoomSphere a Oktopost. Pojďme se tedy na finálovou pětku podívat zblízka!
Hootsuite
Hootsuite je pravděpodobně nejpoužívanější social media management systém. Nabízí velké množství sociálních sítí – vedle Facebooku, Twitteru a Google+ tak podporuje i LinkedIn, Foursquare, Flickr, YouTube nebo třeba WordPress. Můžete jej využívat ke správě až pěti profilů zdarma. To nám nestačí, a proto přicházely do úvahy dvě verze: Pro a Enterprise.
Verze Enterprise má neomezený počet spravovaných profilů a neomezený počet analytických reportů k vygenerování. Zároveň umožňuje schvalování příspěvků. Cena potom záleží na počtu přístupů, při minimálním počtu pěti přístupů je cena 830 €/měsíc (v přepočtu více než 1150 USD – ceny ostatních nástrojů jsou uvedeny v dolarech).
Uvažujeme-li o nižší verzi Pro, cenová politika je nastavena na 9 USD pro jednoho uživatele a 50 profilů. Počty profilů lze dokoupit (10 USD za 10 profilů) i stejně jako počet uživatelů (15 USD/přístup). Maximálně lze však spravovat 100 profilů s 10 přístupy. Zároveň nepodporuje možnost schvalování. A budete-li využívat analytiku v hojné míře, také si připlatíte. Analytické reporty jsou řešeny pomocí bodů (50 bodů na měsíc máte v základu), záleží na metrikách, které chcete hodnotit. Hootsuite uvádí, že průměrný report jedné stránky je právě padesátibodový. A dokoupení dalších pěti desítek bodů vás přijde na 50 USD.
Pohled MarketUP: Verzi Pro jsme nevybrali ze tří důvodů. Prvním a hlavním je absence schvalování příspěvků. Druhým je omezení maximálního počtu profilů, které je možné spravovat. A posledním je analytika. Analyzujeme každou stránku z různých úhlůa cena produktu by se v tomto případě vyšplhala zbytečně vysoko. Verze Enterprise splňuje naše požadavky, ale jiné programy nabízejí příznivější ceny. Pokud však hledáte nástroj pouze pro svůj podnik a neřešíte ve velké míře analytiku, Hootsuite je jistě dobrá volba.
Sendible
Jedná se o systém na správu sociálních sítí a e-mailových kampaní, který spolu s Hootsuite podporuje nejvyšší počet sociálních sítí od Facebooku přes Twitter, Google+, LinkedIn, Foursquere, Instagram, YouTube až po Flickr. Potěší monitoring klíčových slov, díky kterému víte, kde se o vás nebo jiném brandu mluví. Uživatelské prostředí je však několik kroků za konkurencí. Sendible nabízí velké množství verzí s různými kombinacemi počtu přístupů stránek či vyexportovaných analytických reportů. Nejlevnější verzi můžete využít již za 10 USD.
Pohled MarketUP: Pokud budete vybírat verzi vhodnou pro vás, dejte si pozor na počet služeb (v systému nazývaných services), který nahrazuje počet spravovaných stránek/profilů. Pod pojmem service není myšlena jedna stránka či profil, nýbrž jedna služba v rámci stránky. Pokud tak budete chtít spravovat kompletně facebookovou stránku, jedna služba bude využita na publikování příspěvků, druhá na čtení dotazů od uživatelů a odpovídání, další na přidávání obrázků do alb… Avizovaných 200 services, které vás budou stát 160 USD, tak nakonec využijete pouze pro několik desítek stránek, navíc s omezeným počtem analytických reportů a uživatelských přístupů. Existuje i nejvyšší verze s neomezeným počtem reportů a spravovaných služeb, ta je však omezena na 20 uživatelských přístupů s příplatkem za každý další.
SproutSocial
SpoutSocial je dalším z nástrojů nabízejících správu komunikace na sociálních sítích i s analytikou, navíc ve velice jednoduchém a příjemném prostředí. Především na analytické reporty je radost se dívat. Spravovat můžete Facebook, Twitter, Google+ a LinkedIn. SproutSocial lze využívat již za 39 USD, musí vám však stačit 10 profilů. Nejvyšší verze obsahuje 50 profilů za 99 USD, další lze dokoupit. Veškeré ceny jsou však pro jednoho uživatele a za každého dalšího uživatele je nutné připlatit plnou cenu.
Pohled MarketUP: Velice schopný nástroj v pěkném prostředí. Pokud trváte jako my na tom, aby měl každý klient přístup do nástroje, kvůli současné cenové politice se pravděpodobně porozhlédnete jinde. Stačí-li vám jeden (nebo jen pár) přístupů, rozhodně stojí za vyzkoušení.
ZoomSphere
Neomezený počet spravovaných profilů, uživatelských přístupů a podrobná analytika, to vše za 400 USD měsíčně. V analytice lze zkoumat nejen vlastní profily, ale i konkurenci a následně metriky porovnávat. Monitoring zmínek zase vyhledá, kde se o vašem brandu (nebo čemkoliv jiném) mluví. Navíc se připravuje spuštění nové verze, která přinese další zlepšení a přidá podporu LinkedIn a YouTube.
Pohled MarketUP: Neomezené využití za přijatelnou cenu, tím nás český ZoomSphere rozhodně zaujal. Reporting by si jistě zasloužil lepší grafické provedení a věříme, že v rámci nové připravované verze zdokonalí i tuto funkcionalitu. Monitorování zmínek o značkách nejen na sociálních sítích, ale i v článcích, komentářích a diskuzních fórech se velmi hodí pro sledování pozice vašeho brandu. Jelikož se jedná o český produkt, české internetové servery jsou monitorovány podrobně. Propracovaná analytika a osobní doporučení, které jsme získali od spokojených zákazníků, nás přivedlo k rozhodnutí využívat právě tento produkt. Tvůrci projektu, s nimiž jsme se setkali, jsou otevření zpětné vazbě od uživatelů a jsou ochotni tento systém dále rozšiřovat.
Oktopost
Oktopost se od výše uvedených nástrojů trochu liší. Rozdíl je především v tom, že díky němu dokážete změřit skutečné konverze z příspěvku nebo počet kliknutí na příspěvek. Založte si kampaň, naplánujte příspěvky a sledujte, jestli na sociálních sítích skutečně vedou ke konverzím.
Pohled MarketUP: Chcete-li sledovat sociální sítě z pohledu konečných konverzí, Oktopost je zajímavou volbou. Nicméně schvalování příspěvků klientem je možné až u verze za 119 USD měsíčně, kterou je nutné objednat pro každého zvlášť. A především, řada stránek na sociálních sítích nemusí být zaměřena na konverze, nýbrž na posílení brandu. V takovém případě lépe využijete spíše dříve zmíněné programy.
Z výše uvedeného je jasné, že MarketUP bude nyní využívat služeb ZoomSphere. Využíváte i vy nějaký social media management systém? Které to je a jaké funkce jsou pro vás důležité? Sdílejte vaše zkušenosti v diskuzi pod článkem!
Zdroj obrázků: loga společností a koláž MarketUP