Klára Kolouchová: Marketup a já razíme stejnou filozofii

Anton Zelenko 14. 12. 2022
Marketup
Marketup

V prosinci jsme přivítali vzácnou návštěvu. Klára Kolouchová se u nás zastavila, aby podepsala své nové knihy a přidala do nich osobní věnování jako dárek pro naše klienty. V rozhovoru pak prozradila, jak vzniklo její pouto s Marketupem, odkud čerpá inspiraci nebo jaká jsou pojítka mezi horami a byznysem.

Jako jediná Češka zdolala tři nejvyšší vrcholy světa. Přesto nemá Klára Kolouchová v oblibě, když se o ní mluví jako o horolezkyni. „Pokaždé trochu prskám, protože hory představují jen malou výseč mé osobnosti,“ uvádí na pravou míru. 

Moc dobře si uvědomuje, že mezi její další a neméně důležité role patří ta mateřská, manažerská a poslední dobou také spisovatelská. Na svět totiž nedávno přišla její nová kniha Nahoře fouká, v níž mimo jiné popisuje, jak je důležité si v životě vybírat těžší cestu.

Nejen pro tento přístup je Marketup už několik let hrdým partnerem Kláry, ostatně na tematiku hor u nás v kancelářích narazíte na více místech. A rozhovor s Klárou probíhal shodou okolností v zasedačce K2, pojmenované po posledním zářezu na její horolezecké pažbě. „To je boží!“ oceňuje tuto milou náhodu.

Povězte, jak vlastně spojení vás s Marketupem vzniklo?

Neuvěřitelnou náhodou, asi jako všechny věci v mém životě. Někdy vám zkrátka něco přijde do cesty, zajiskří to a cítíte, že to dává to smysl. Když jsem se kdysi chystala na svůj první pokus o výstup na K2, jeden můj známý řekl: „Hele, vím o jedné firmě, která by mohla společně s tebou vytvořit zajímavé spojení“. A když jsem se s Mirkem Králem zanedlouho potkala, byla tam patrná synergie a sympatie pro to, co dělám. 

To nebývá u všech potenciálních partnerů tak nějak automatické?

Popravdě, často se omezí jen na ploché „Aha, ženská leze na kopce, proč to vlastně dělá?“ Ale jiná věc je si to poslechnout a spatřit v tom příběh, který rezonuje třeba s hodnotami té firmy. A pokud tam tohle souznění je, je pak úplně jedno, jestli na ten kopec vylezu, nebo ne. Jsem poměrně riziková investice s nejasným výsledkem. (směje se) Ale všichni mí dlouholetí partneři se mnou nějakým způsobem souzní a vědí, co pro mě lezení na hory znamená. Dovedou si najít přesmyčku do svého byznysu, který je postavený na stejné nebo podobné filozofii. 

Marketup
Tak jako Marketup?

Musím říct, že u vás to je obzvlášť úžasné. Zejména mě baví to, jakým způsobem se tu k sobě lidé chovají, což jsem měla možnost vidět na mnoha setkáních, ať už s klienty, nebo v rámci firmy. Jaká je tady energie, jak spolupracujete a komunikujete, to je prostě radost. A z mých zkušeností vím, že to není samozřejmé pro každou firmu.

Děkujeme za vlídná slova a pro čtenáře zdůrazníme, že jste je vyřkla bez jakéhokoliv našeho pokynu či nátlaku. Asi se shodneme na tom, že příběhy podobné tomu vašemu dokážou inspirovat řadu lidí. Kdo je ale inspirací pro vás?

Baví mě výjimečné příběhy. Jednou z oblastí, kde hledám zdroje na dobíjení energie, je samozřejmě svět hor. A jednou z nejvíce inspirativních osobností je Dina Štěrbová, která je pro mě ženskou ikonou nejen lezeckou, ale i s přesahem do života. Nyní je to dáma v horolezeckém důchodu, ale jinak bych si slovo důchod ve spojení s ní vůbec netroufla vyslovit. Napsala spoustu krásných knížek a dokázala své zkušenosti přetavit přes profesní rovinu až do aktuální fáze humanitárních projektů. Vrací totiž horám zpátky, to, co jí daly – například pomáhá budovat nemocnice a školy v Pákistánu. Zkrátka krásný a ucelený příběh neuvěřitelně pestré osobnosti, překračující pole sportu i byznysu a propojující všechny ženské role.

A jsme zase u těch rolí. Byly i pro vás hlavní motivací pro napsání čerstvě vydané knihy.

Od mé první knížky uběhlo 14 let, byl to tehdy můj deníkový přepis o zdolání Everestu. Ale  před i po se odehrálo tolik věcí. Zlomové pak bylo uvedení mého filmu K2 vlastní cestou, který  zarámoval mou pětiletou cestu na vrchol nejobávanější osmitisícovky světa. Začala přicházet úžasná zpětná vazba od široké veřejnosti o tom, jak jim můj příběh otevřel dveře k hledání jejich vlastních životních vrcholů. A odtud byl už jen krůček ke spřádání osnovy k nové knize s mým nakladatelem. Od začátku bylo jasné, že nebude jen o horách. Mám radost, že se povedlo přivést na svět knihu, která může být průvodcem pro ty, kteří se nebojí jít v životě vlastní cestou.

Marketup
Šlo psaní knihy hladce?

Musím přiznat, že jsem neuvěřitelný detailista, ať už jde o prezentace, nebo o krátký článek. Natož o knihu! Snažím se mít vše perfektně pod kontrolou. Pro mě vypustit do světa text a říct, že je to hotové, bylo úplně nejtěžší. Protože to za mě prostě nikdy nebylo dost dobrý. I když to četlo několik lidí a všichni byli spokojení, já měla pořád vnitřní sevření, že to ještě nemůžu pustit.

Tak to se máme při autorizaci tohoto rozhovoru na co těšit. Otázka na závěr: kdybyste měla jmenovat jednu vlastnost, kterou jste si z hor přenesla do života, co by to bylo?

Paralel mezi horami a byznysem bychom našli celou řadu. Ale co jsem se v horách naučila především, tak je výběr těch správných lidí a týmu kolem sebe, se kterým se vrhám do dalších dobrodružství. A je jedno jestli na kopcích, nebo v podnikání. Jde o to nastavit si vlastní limity a nedělat kompromisy. Protože to hezké kolem sobe si musíme vybojovat sami.

Odebírat novinky

Přihlašte se k odběru novinek a nic vám neuteče

Váš e-mail

Kliknutím na tlačítko ODESLAT souhlasíte se zpracováním osobních údajů .