Online marketing je se během uplynulých let stal klíčovou součástí marketingu všech firem, které chtějí uspět na lokálních i globálních trzích. V některých vyspělých zemích, například ve Velké Británii nebo USA, dosáhnou letos online média 40 až 50 % všech mediálních výdajů. V ČR jejich podíl roste každoročně dvouciferným tempem a v roce 2013 dosáhl podle předběžných odhadů 20 %. Prostor pro další růst online marketingu je tedy v ČR stále obrovský, a pokud berete svůj byznys vážně, neměl by ve vaší strategii na rok 2014 plán pro online marketing chybět.
Proč internet, který nedávno dosáhl 25let své existence, tak zásadně ovlivnil životy nás všech a tedy i podnikání většiny firem? Stačí se podívat na nejnovější světové statistiky a je zřejmé, že počet lidí, kteří jsou online a využívají internet několik hodin denně, závratně roste.
Obr. 1 v záhlaví článku: Téměř 3 mld. lidí jsou dnes online.
Obr. 2. Desktopy a notebooky dnes tvoří jen 40% podíl ze všech přístrojů připojených k internetu, podíl tabletů a smartphonů strmě roste.
Mění se také způsob konzumace online médií a dvojciferně roste obrat v e-commerce:
V ČR se počet uživatelů mobilního internetu během roku 2013 zvýšil o 50 % a dosáhl 2,2 mil. reálných uživatelů.
Sociální sítě, v ČR zejména Facebook a YouTube, figurují na předních místech v počtech návštěv a strávených minut a čím dál více konkurují v reklamních výdajích nejen tradičním médiím, ale i zavedeným obsahovým portálům.
Uživatelé stále častěji používají mobilní zařízení a notebooky během sledování televize. V ČR je to až 44 % uživatelů.
Obrat e-shopů v ČR dosáhl v roce 58 mld. Kč a jejich počet přesáhl 35.000.
Všechny tyto faktory byste měli brát v úvahu při tvorbě vaší online marketingové strategie a posoudit, jakou hrají úlohu ve vašem byznysu a jak mění nákupní chování vašich potenciálních zákazníků.
Online marketing již není disciplínou, kterou je schopen obsáhnout jeden marketingový pracovník nebo externí spolupracovník. Během několika let se jeho záběr významně rozšířil a dnes sahá od webových technologií, uživatelských scénářů, konverzních architektur a tvorbu obsahu, přes marketing ve vyhledávačích, zbožových vyhledávačích, displayové kampaně a retargeting, k sociálním sítím, pokročilým email-marketingovým technikám a lead generation modelům.
Zároveň rychle roste význam mobilního a video marketingu a nových RTB technologií pro bannerovou reklamu. Kdysi hojně využívané techniky SEO již nestačí a nově se ujímá pojem inbound marketing, který má za cíl vytvářet a rozšiřovat veškeré neplacené zdroje návštěvnosti.
Posledním, ale neméně důležitým faktorem, který vytváří z online marketingu sofistikovaný obor, je neustálé zlepšování a rozšiřování funkcionalit nástrojů pro online reklamu. Týká se to zejména nástrojů Google Adwords, Google Analytics, Sklik od Seznamu a Facebook Ads a Insights, ale i mnoha dalších, které jejich poskytovatelé mění a vyvíjejí prakticky každý týden nebo měsíc. To na jednu stranu zlepšuje jejich výkon a cílení, ale na druhou stranu činí jejich využití stále komplikovanější a klade vysoké nároky na uživatele.
Často nás oslovují klienti, kteří dosud realizovali online marketing vlastními silami. Cítí, že na to již nestačí a chtějí se poradit, jak dále postupovat, případně svěřit tyto aktivity profesionálům. Pokud se dostanete do podobné situace, potřebujete, aby vaše reklamní investice byly návratné, jsme vám připraveni pomoci. Můžete se také zúčastnit našeho semináře, který pořádáme 27. února.
Zdroj grafů v textu: Business Insider, Future of digital: 2013