V České republice dosud není online prodej potravin široce využívanou službou. Mezi prvními, kdo u nás tento způsob prodeje ve velkém měřítku testoval a následně spustil v ostrém provozu, byla například firma Tesco. Zahraniční praxe je však mnohem dále.
Například na amerických studentských kolejích je již zcela běžné, že si jejich obyvatelé hromadně objednávají nákupy s dodávkou až před dveře. Reklamy na podobné služby běžně visí na nástěnkách u výtahů a dodavatelské firmy si ostře konkurují. A to zdaleka nehovoříme pouze o jednom zákaznickém segmentu.
Jak ukazují výsledky červnového výzkumu eMarketer.com, elektronizace obchodu s potravinami však neznamená pouze prodej přes „klasický“ e-shop. Již polovina z dotazovaných obchodů totiž nabízí objednávku online a vyzvednutí na pobočce, 37,5 % pak objednávku online a dodávku až domů. Ve hře jsou však i pokročilejší technologie – jako např. sleva přizpůsobená zákazníkovi na míru či dokonce in-store tracking. A ačkoli míra adopce některých níže uvedených technologií dosud není vysoká ani v USA, čísla o jejich zvažovaném nasazení během následujícího roku naznačují velmi zajímavý vývoj.
Otázkou je, jaká bude skutečnost a jaké budou zamýšlené i nezamýšlené důsledky realizovaných kroků jak pro obchodníky, tak pro jejich zákazníky.