Jak dělat online marketing? Inspirujte se u světového guru online marketérů!
Avinash Kaushik je skutečným mistrem ve světě online marketingu. Jeden z nejvlivnějších lidí v Google vystoupil velmi energicky na posledním Marketing Festivalu, kde v úvodu svého vystoupení zkritizoval online marketingové strategie spousty velkých českých společností. Jak dělat online marketing lépe? Podle Kaushika je třeba pohlížet na strategii sofistikovaně a s větší odvahou.
Přednáška Avinashe Kaushika na Marketing Festivalu v Brně měla velký ohlas. Spousta velkých českých firem se musela chytit za nos. Podle poradce největších světových firem jsou jejich online strategie málo sofistikované a hráči, jako například Seznam nebo Aukro, často chybují. Přednáška byla velice inspirativní i pro specialisty MarketUP, jejich názory si můžete přečíst v tomto článku.
Více financí, lepší marketing? Není to pravidlem
Avinash Kaushik prozradil v rozhovoru pro Marketing Sales Media, že problém většiny velkých společností není v samotných marketérech. Ti mají vůli dělat věci jinak. Často však narážejí u svých šéfů, které je složitější přesvědčit o změně strategie. Především v případě velkých firem.
Kaushik má zkušenosti jak se světovými giganty, jako je například Volkswagen, tak i s malými společnostmi. Proto může srovnávat. Větší rozpočet podle něj neznamená automaticky lepší výsledky. Velké společnosti s miliardovými rozpočty se naopak často špatně přizpůsobují novým strategiím, menší firmy reagují pružněji, v čemž je jejich výhoda. Větší hráči mají na druhou stranu lepší možnosti péče o zákazníky, které si mohou dovolit více hýčkat.
V marketingové strategii jde především o zákazníky
Při budování marketingové strategie se musí podle Kaushika postupovat vždy individuálně. Neexistuje univerzální návod, jak dosáhnout nejlepších výsledků. Firmy mají nedostatky v analýze dat i při využití různých způsobů jejich měření. Důležité je budování kvalitního obsahu webu, ale také správa sociálních sítí. Je třeba vždy postupovat s ohledem na cílové zákazníky.
Základní otázkou všech marketingových specialistů by tedy mělo být to, čí problém řeší. V online marketingu jde především o budování vztahů s jednotlivými skupinami lidí. Nemůžeme tedy řesně říct, zdali se zaměřit více na SEO, e-mailing nebo sociální sítě. Na základě důkladné analýzy je třeba zjistit, co je nejlepší právě pro vaše klienty.
See-Think-Do-Care a komplexní pohled na marketing
Podle Avinashe Kaushika by se měly všechny marketingové aktivity odvíjet od toho, v jaké fázi uvažování se nacházejí potencionální zákazníci. Podle jeho frameworku See-Think-Do-Care mohou být pro každého klienta důležité jiné on-line i off-line kanály v závislosti na jeho publiku.
Hlavním cílem každé firmy by přitom nemělo být pouze přilákání nového zákazníka. Je důležité působit na něj ve všech fázích procesu. Musíte ho pobavit, přimět ke koupi a zároveň se o něj starat poté, co nákup dokončí. Nejlepší zákazník je totiž stálý zákazník, který u vás nenakoupí jen jednou, ale bude se k vašim službám vracet.