Ve čtvrtek 24. dubna proběhl v Praze další ročník Internet Advertising Conference. I letos jsme se vydali zjistit, co je v oblasti internetu a medií nového a jaké jsou trendy do budoucna.
Organizátoři zajistili mnoho zajímavých prezentujících, mezi nimiž se objevil například Holger Mews (viceprezident Adform), Arjan Roijen (director operations EMEA spol. Quizma) či Vanda Wolfová (Head of Agency Google) a mnoho dalších osobností české a světové internetové scény.
Přednášky probíhaly současně v několika sálech najednou. Ty nejzajímavější jsme navštívili, abychom poodhalili, kam světová a česká internetová média míří.
Z prezentací jasně vyplynulo, že hlavními tahouny internetové reklamy se v následujících letech stanou RTB (Real Time Biding) a mobilní reklama. Oblasti RTB se ostatně věnovala i většina přednášek v jednom z přednášecích sálů a bylo to tedy nejvíce diskutované téma.
Dle odhadů naroste objem displejové reklamy realizovaný prostřednictvím RTB v následujících třech letech čtyřnásobně, výdaje na mobilní reklamu až trojnásobně. V obou těchto oblastech dojde také k velkému boomu v rozšiřování množství formátů reklamy a RTB se rozroste též o tzv. Private marketplaces. Tento druh RTB bude umožňovat aukce pouze omezené skupině inzerentů, pro které budou vyčleněny zajímavá umístění a formáty. Bude to vykoupeno vyšší cenou za tisíc zobrazení (CPM), ale i tak bude cena výhodnější než v případě přímého nákupu plochy.
Jak zaznělo z několika přednášek, dopad online kampaní není možné hodnotit pouze přímými konverzemi po prokliku inzerátu nebo banneru. K vyhodnocení je třeba přistupovat mnohem komplexněji, protože uživatelé používají pro práci s internetem více terminálů (mobil, tablet, notebook, desktop, …) a tudíž měření výsledků prostřednictvím cookies některé konverze nezachytí.
Dobrým příkladem, který tuto situaci ilustroval, byl projekt prezentovaný Vesnou Zacharič ze společnosti Gemius. Cílem projektu bylo zjistit, jak velký dopad na výsledky firmy má kampaň na Facebooku. Analýza přinesla zjištění, že vedle tří procent přímých konverzí po prokliku na reklamu, přinesla kampaň celkem dvanáct procent konverzí právě díky konverzím z jiných kanálů a online zařízení.
Velký rozvoj má v ČR před sebou také reklama v síti YouTube. Síť YouTube je v ČR nyní jednou z nejsledovanějších televizí a oslovuje i specifické publikum, které tradiční televizní kanály neoslovují. Využitím reklamy na této sociální síti je tedy možné vhodně doplnit televizní reklamu a zvýšit tak celkový zásah.
Internet Advertising Conference přinesla letos především vize a trendy v oblasti online medií, které jasně říkají, že digitální marketing a online media budou i v následujících letech na strmém vzestupu.