Influencer marketing - co to je a jak s ním pracovat

Tomáš Vejsada 8. 8. 2017
Marketup
Marketup

Díky fenoménu sociálních sítí vznikají nové hvězdy, které budují blízké vztahy se svými fanoušky. Řeč je o influencerech, o lidech, kteří sdílí svůj život na sociálních sítích a denně jsou na očích stovkám tisícům lidí. Těchto nových trendů ve společnosti se nebojí využít čím dál více firem. Čtěte dál a zjistěte o influencerech a práci s nimi víc.

Kdo jsou to influenceři?

Ze všeho nejdříve se podívejme na to, kdo vlastně influenceři jsou. Influencer je člověk, který má okolo sebe vybudovanou početnou komunitu lidí na sociálních sítích, kde se vyjadřuje k různým tématům. Pokud se na věc podíváme obecně, tak influenceři na sociálních sítích sdílí zážitky ze svého života. Dovolují lidem nahlížet do jejich soukromí. Existují ale také influenceři, kteří se specializují na jedno vybrané téma. Na sociálních sítích tak najdeme hráče videoher, odbornici na zdravou výživu nebo sportovce motivující ostatní ke zdravému životnímu stylu. Jejich obrovskou výhodou je, že jim lidé věří. Kolik lidí jim může věřit? Velké množství! Nejúspěšnější čeští influenceři okolo sebe mají komunitu několika stovek tisíců lidí. Při spolupráci s takto velkými influencery je ale třeba počítat s vysokými náklady. Proto se zejména mezi menšími firmami stali oblíbení takzvaní mikroinfluenceři, kteří mají například okolo 10 000 sledujících, ale jejich cílové publikum je vysoce relevantní.

Jak využít influencery pro business?

Rok 2016 se zapsal do historie marketingu jako rok influencer marketingu. Na stejné vlně se odvětví marketingu veze i v letošním roce. Důvod? 90 % zákazníků věří svým influencerům, kdežto klasické reklamě věří pouze 33 % zákazníků. Nedává vám spojení reklama – influencer smysl? Jak je možné využít influencery v marketingu? Influenceři jsou velmi dobří v tom, že umí nenásilným způsobem zakomponovat produkt do svého obsahu na sociálních sítích. Reklama firmy tak nemá pouze podobu bannerů na internetu, reklamních spotů v televizi nebo billboardů okolo silnic, ale je také umístěna například na instagramovém profilu influecera ve formě product placementu. Bohatou zkušenost s využitím influencerů v kampaních pro klienty má i společnost MarketUP. MarketUP využil influencery například při natáčení videa „Nepřeskakuj snídani“ pro klienta Bonavitu. „Pro natáčení videa jsme oslovili influencerku a youtuberku Annu Šulcovou, která na sociálních sítích vystupuje jako anasulcova. Spolupráce s influencery je pokaždé velmi zábavná, i když někdy poněkud živelná a nepředvídatelná“, říká Martin Peška, projektový manager MarketUP. „Je potřeba počítat s tím, že se výstup nemusí povést hned na první pokus a ponechat si určitou časovou rezervu. Na druhou stranu spolupráce je velmi přínosná a zapojení lidí, kteří okolo sebe mají statisíce fanoušků zajistí, že se kampaň úspěšně dostane mezi lidi“, dodává Martin Peška.

Jaké jsou trendy v influencer marketingu?

Ve světě je influencer marketing neustále na vzestupu. Stále více firem spojuje své jméno s influencery. Obsah na sociálních sítích se tak stává čím dál více „obrandovaný“. Nabízí se otázka, zda to komunita sledujících okolo hvězdy internetu bude akceptovat. Odpověď? Pokud budou influenceři dále tvořit kvalitní obsah a budou produkt vhodně zakomponovávat do svých příspěvků, tak zabudování brandu do profilu influencera bude pro followery přijatelné. Dalším trendem, kam se bude influencer marketing ubírat je live video. Nejvíce s ním prozatím pracuje Facebook, podobný vývoj lze ale očekávat i na ostatních sociálních sítích. Dále lze očekávat nástup nových nástrojů, které pomohou marketérům měřit úspěšnost kampaní na sociálních sítích ve spolupráci s influencery. Engagement modely zajistí vyšší návratnost investic ze spoluprací v influencer marketingu.

Marketup

Kde najít influencera?

Nejúspěšnější influenceři se postupně dostávají do povědomí širší veřejnosti a není tak těžké si některého z nich vytipovat a pokusit se s ním navázat kontakt. Těžší je to v případě mikroinfluencerů. Kde takového člověka mám hledat? Ne každý se pohybuje na Instagramu nebo na Youtube. Pokud ale svůj profil například na Instagramu už založený máte, tak jako první zamiřte mezi své followery a lidi, které již sledujete. Může se stát, že narazíte na někoho z vašeho okolí, kdo disponuje vybudovanou komunitou okolo sebe. Další možností je hledat mikroinfluencery na profilech jejich úspěšnějších kolegů. Mikroinfluenceři jsou s influencery a blogery často v kontaktu, ukazují se s nimi a reagují na jejich příspěvky. Pro ušetření práce vám pomohou nástroje na vyhledávání influencerů. Oblíbeným nástrojem pro menší firmy je aplikace Agorapulse, která zachycuje aktivitu na vašich firemních sociálních sítích. Vidíte, kdo je na vašem profilu aktivní, kdo komentuje a má o značku zájem. Mikroinfluencer se zde najde vždy. Dalším nástrojem na vyhledávání influencerů je aplikace Buzzsumo, která umožňuje hledat influencery přes klíčová slova. Buzzsumo má výhodu, že je možné filtrovat výběr podle zadaných kritérií, kterým může být například země, věk nebo dokonce město.

Jak vybrat správného influencera?

Už víme, kdo influencer (mikroinfluencer) je. Víme, kde takového člověka hledat, a dokonce i proč ho v kampani využít. Jak ale vybereme toho správného? Nejdříve je dobré zamyslet se, kolik peněz do kampaně s influencery chceme vložit. Velký budget umožní spolupráci s velkým influencerem, naproti tomu omezený rozpočet nás přinutí hledat mezi mikroinfluencery. Právě v případě mikroinfluencerů je potřeba se pečlivěji podívat na informace, které z jejich profilů můžeme zjistit. Pravidlo číslo jedna zní: „Nedívat se pouze na číslo followerů, ale na schovaná čísla, která nejsou vidět na první pohled.“ Influencer s 10 000 followery může mít mnohem lepší efekt na cílové publikum než influencer se 100 000 followerů. Svou pozornost upřete na engagement. Sledujte, jak aktivní komunikace na profilu mezi lidmi probíhá. Dalším důležitým kritériem při výběru influencera je typ postů, které se objevují na jeho sociálních sítích. Sledujte jeho publikum. Je vaše cílová skupina shodná s jeho followery? Zaměřte se na publikum. Jsou to muži nebo ženy a jakého věku? Jaké jsou jejich zájmy, odkud jsou? Hledejte influencera, který se věnuje stejnému nebo alespoň podobnému tématu jako vaše firma.

Influencer marketing se pomalu, ale jistě stává jednou z nejefektivnějších forem online reklamy. Práce s influencery není vždy jednoduchá, ale nakonec může být velmi úspěšná. Uvědomme si, že do ekonomicky aktivního věku se dostává stále více mileniálů, kteří již na sociálních sítích vyrostli a ve světě influencerů se vyznají. Zahrnutí influencerů do kampaní na internetu se proto vyplatí. Nebojte se novinek a zkuste s influencery spolupracovat. Výsledek pak může vypadat třeba takhle.

Odebírat novinky

Přihlašte se k odběru novinek a nic vám neuteče

Váš e-mail

Kliknutím na tlačítko ODESLAT souhlasíte se zpracováním osobních údajů .