Nový rok s sebou přinesl také velkou facebookovou novinku, kterou sice ocení uživatelé, správci Stránek ale zřejmě zapláčou. Jak se připravit na jednu z největších výzev, kterou Facebook firmám připravil?
Chystají se totiž nové změny ve facebookovém algoritmu, který nyní nově začne uživatelům zobrazovat mnohem víc příspěvků rodiny, přátel a facebookových skupin. Veřejný obsah, který každodenně produkují facebookové stránky, čeká dramatický propad. Dokonce i u tolik populárních videí dojde k zásadnímu snížení dosahu.
Mark Zuckerberg ostatně k těmto změnám sám nedávno prohlásil: „One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent. We built Facebook to help people stay connected and bring us closer together with the people that matter to us. That’s why we’ve always put friends and family at the core of the experience. But recently we’ve gotten feedback from our community that public content — posts from businesses, brands and media — is crowding out the personal moments that lead us to connect more with each other.“
Znamená to tedy definitivní konec firem a značek na Facebooku? Nemusí nutně… Pokud chcete, aby se uživatelé k vašemu obsahu dostali snáze než pomocí Explore Feedu, je zapotřebí zvážit některou z následujících možností.
Sponzorujte příspěvky… ještě víc
Když mluvíme o propadu dosahu veřejného obsahu, mluvíme o tom organickém. Chystané změny se netýkají sponzorovaných příspěvků, které se i nadále v News Feedu zobrazovat budou. Můžeme ale očekávat výrazný nárůst ceny za jednotlivá KPIs. Stránky, které budou chtít prostřednictvím Facebooku i nadále produkovat obsah, budou muset přejít na placené kampaně a sponzoring. Lze také očekávat, že v duchu chystaných změn a za účelem zpříjemnění uživatelského zážitku na Facebooku se zmenší i reklamní prostor. Množství sponzorovaného obsahu se tedy zvýší, prostor pro reklamu se ale zmenší. A tahle nepřímá úměra značí jediné – rapidní nárůst ceny reklamy.
Firmy, které budou chtít Facebook i nadále v rámci svých online strategií používat, tedy budou muset sáhnout mnohem hlouběji do kapsy. Anebo zvážit některou z dalších možností.
Budujte přirozený engagement
Jedna z věcí, kterých si Facebook i nadále cení, je obsah, na který lidé reagují. Proto je engagement dneska ještě mnohem důležitější než kdykoli předtím. Pozor ale! Mluvíme zde o přirozeném engagementu, příspěvky explicitně vyzývající k likování, komentování a hlasování pomocí reakcí bude Facebook postupně mnohem více znevýhodňovat. Naopak příspěvky, které podněcují lidi k diskuzi jsou ty, které v novém uspořádání získají výhodu. Ale i zde platí, že příspěvky stránek zdaleka nebudou dosahovat takového počtu zobrazení, jako příspěvky Přátel a rodiny.
Na množství příspěvků Stránek už tedy prakticky nezáleží. Jediným relevantním ukazatelem zůstane pro Facebook kvalita příspěvků, jejímž ukazatelem bude zapojení uživatelů. Jak ale na to? Kvalitní engagement vyžaduje mnohem více času a úsilí. Velký potenciál tedy i nadále zůstává ve videu, zejména v živých vysíláních. Z jednoho prostého důvodu – jedná se obsah, se kterým lidé skutečně aktivně interagují. I proto by provozovatelé Stránek měli zásadně přehodnotit svou strategii na Facebooku a věnovat se neustálému zlepšování kvality na úkor kvantity.
Vyzvěte fanoušky k odebírání vaší stránky
Pokud máte kolem své značky vybudovanou věrnou komunitu fanoušků, kteří se stránkou interagují často a rádi, a nechcete o ně přijít, pomůže vám jednoduchá taktika. Vyzvěte fanoušky k tomu, aby sami odebírali váš obsah pomocí tlačítka „Zobrazovat jako první“.
Ale pozor! Tento trik může fungovat opravdu jen u lidí, kteří sami aktivně chtějí váš obsah odebírat. Podněcovat k tomu jiné fanoušky stránky, nedej bože lidi mimo komunitu zasažené reklamou, může být naopak velmi kontraproduktivní.
Založte si Skupinu
Mnoho lidí doposud nedoceňovalo potenciál Skupin, což se možná právě teď změní. Skupiny jsou tu od toho, aby vytvářely komunitu. Čím se ještě od stránek nově odlišují, je jejich preferovanost – nový algoritmus si obsahu ve Skupinách bude cenit podobně jako příspěvku rodiny a přátel. Tedy hodně, na rozdíl od Stránek! Příspěvky Skupin se mohou zobrazit až 50 % jejích členů, což je v porovnání se současným zhruba 1 % u Stránek nesrovnatelné. Lze proto očekávat, že v důsledku nových změn se budu Stránky čím dál aktivněji snažit budovat kolem své značky komunitu a tu sdružovat právě ve FB Skupinách.
Pozor ale! Ne ke každé Stránce se hodí zakládat Skupinu. Je zapotřebí, abyste komunitě jejích členů byli schopni nabídnout obsah, který od Skupiny očekávají. Tedy takový, který jim bude přínosem, který bude rozvíjet diskuze a který uživatelé shledají užitečným. Skupina se hodí pouze těm značkám, jejíž fanoušci mají skutečně co říci a aktivně se značkou komunikují. Pokud ale založíte Skupinu jen proto, abyste měli prostor pro další publikaci příspěvků nereflektujících aktuální změny, bude vaše Skupina pravděpodobně velmi brzy mrtvá.
Skupinu pod vaší Stránkou založíte snadno pomocí následujícího tlačítka a pak postupujete standardně jednotlivými kroky, ke kterým vás Facebook vybízí.
V okamžiku, kdy máte Skupinu založenou, je potřeba do ní dostat vaše fanoušky. Sdílejte svou Skupinu na Stránce a vyzvěte své fanoušky, aby odebírali váš obsah ve Skupině. Myslete na to, že musíte fanouškům nabídnout důvod, proč by měli do Skupiny vstoupit. Váš návrh musí být dostatečně atraktivní, jinak málokoho přesvědčíte.
V nastavení Skupiny můžete také do Skupiny přidat jednotlivé Přátele vašeho soukromého profilu. Se zvaním ale opatrně, mnoho lidí byste mohli naopak odradit, pokud se jich dopředu nezeptáte, zda chtějí být součástí vaší Skupiny. Ujistěte se tedy, že přidáváte skutečně pouze ty lidi, kteří chtějí být členy vaší komunity.
Jiné cesty…?
Pokud žádná z uvedených cest zcela nevyhovuje vašim možnostem, pořád ještě je zde možnost udělat velký krok do neznáma a současnou strategii na sociálních sítích přehodnotit.
Doposud firmy skákaly podle facebookových pravidel a bez zaváhání investovaly do sponzorování příspěvků. Investovaly do fanoušků, do tvorby kreativních příspěvků, do jejich sponzorování.
Pokud Facebook zjevně znevýhodňuje veřejné příspěvky, dá se očekávat, že podobné praktiky budou do budoucna jen přibývat. Pokud vám tedy rozpočet nebo možnosti neumožňují s aktuálními změnami držet krok, možná je ten pravý čas podstoupit odvážný krok. Existují další sociální sítě, na kterých svou cílovou skupinu můžete zasáhnout mnohem snáz. Jako nejefektivnější se aktuálně jeví Instagram.