RTB kampaně: Jak fungují a proč si je vybrat

Martin Čáp - edit 4. 5. 2020
Marketup
Marketup

Pokud Real-time bidding (RTB) jednoduše popíšeme, jedná se o automatizovaný aukční model prodeje a nákupu bannerové reklamy. Na jedné straně figurují poskytovatelé (publisheři) nabízející reklamní prostor a na straně druhé jsou inzerenti, kteří využívají nabízený reklamní prostor pro svou reklamu.

Inzerenti tak nemusí využívat klasický a zaběhnutý nákup reklamního prostoru napřímo od publisherů, ale mohou prostor nakoupit přes platformu (DSP). V té si mohou sami jednoduše naplánovat harmonogram kampaně, mediaplán, cílovou skupinu, maximální cenu za zobrazení nebo proklik a ihned mohou začít inzerovat. Jaký je rozdíl mezi tradičním nákupem a nákupem přes RTB?

Tradiční nákup display reklamy garantuje realizaci určitého počtu zobrazení za konkrétní období.  Inzerent si zvolí médium, které poskytuje reklamní plochy na serverech, které jsou relevantní jeho cílové skupině. Nemá však příliš dalších možností, jak zlepšit výkonnost kampaně a je vázán na předem uzavřenou nabídku s očekávaným přínosem. Pokud objednaná kampaň nedosahuje požadované výkonnosti, zpravidla je to pro inzerenta špatná investice, na kterou plýtvá své prostředky za nákup neefektivních impresí.

RTB umožňuje nakupování reklamy za využití cílení na určité cookies, tématické weby, geografické nebo časové cílení. Celý systém umožňuje dražit pouze takové imprese, které jsou pro inzerenta opravdu relevantní. Samozřejmostí je průběžná optimalizace kampaně, při které může inzerent celou kampaň řídit tak, aby dosahovala požadované výkonnosti.

Další výhodou je, že inzerent může během kampaně sbírat jednotlivé cookies návštěvníků dle toho, na co se návštěvník na webu zaměřoval a tento potenciál využít pro tzv. retargetingovou kampaň.

Jak vypadá a funguje RTB proces?

Celý proces vyhodnocení probíhá těsně před zobrazením banneru, tedy v reálném čase za konkrétní aukční cenu. Ta je tvořena v rámci nabídky CPM konkurence a trvá cca 100 ms. Proces má následující fáze:

  1. Uživatel navštíví webovou stránku publishera

  2. Nabídka volné imprese pro aukci

  3. Vyhodnocení zacílení jednotlivých inzerentů pro danou reklamní plochu

  4. Vyhodnocení kritérií a aukce dle nabízené CPM

  5. Zobrazení reklamního sdělení inzerenta, který nabídne nejvyšší CPM pro konkrétní reklamní plochu daného publishera

Rychlost a přesnost celého RTB procesu nabízí možnost nejen pro inzerenty, kteří nebyli schopni efektivně využít display reklamu, ale je vhodný také pro inzerenty, kteří nedisponují takovými rozpočty, jaké by jim dávaly možnost dosáhnout na display reklamu za přiměřenou cenu.

Jak by měla vypadat samotná RTB reklama?

Je důležité se před rozhodnutím o pronájmu reklamního prostoru dobře rozmyslet, kde má být vaše reklama vidět. Už dávno nejde jen o klasické bannery, k dispozici je spousta interaktivních formátů. Pokud si chcete fotografie na bannery pořídit sami, vytvořili jsme pro vás průvodce jak fotit na social.

Větší bannery mají zpravidla výraznější efekt ze zcela prostého důvodu – na malých bannerech často není nic vidět. Podstatné je ale najít kompromis ve velikosti. Zkrátka něco mezi „nic nevidím“ a „to je moc otravné a veliké“.

S bannerem se dá navíc vždy pohrát, minimálně ho oživit pohyblivými elementy jako třeba postupně se zobrazujícím textem. Zajímavé formáty jsou například 3D CUBE (3D reklama ve tvaru kostky, kterou otáčíte pomocí kurzoru) nebo CAROUSEL (interaktivní reklama zobrazující více videí a obrázků). V případě těchto dvou typů reklam je obrovskou výhodou, že lze efektivitu jejich jednotlivých segmentů měřit pomoci tzv. heat maps.

Zdroj: Tyinternety.cz, Adform

Odebírat novinky

Přihlašte se k odběru novinek a nic vám neuteče

Váš e-mail

Kliknutím na tlačítko ODESLAT souhlasíte se zpracováním osobních údajů .