Business snídaně #6 - Digitální marketing jako akcelerátor exportu

Anet Podráská 5. 6. 2019
Marketup
Marketup

Export na zahraniční trhy se zdá na první pohled obtížný. V případě chybného rozhodnutí mohou vzniknout i finanční ztráty. Pokud ale dodržíte určité zásady, fatálního neúspěchu se obávat nemusíte.

Jako digitální agentura máme několikaletou praxi s kampaněmi v zahraničí. A protože víme, že export je téma, které naše klienty zajímá, rozhodli jsme se mu věnovat šestou Business snídani a na reálných příkladech z praxe ukázat, jak úspěšně vstoupit na zahraniční trhy.

Partnery Business snídaně se staly odborníci na slovo vzaté – Google a DHL, kterým tímto ještě jednou děkujeme za pečlivou přípravu a bezproblémovou spolupráci. Ale teď už k samotnému programu. Jak Business snídaně probíhala tentokrát? Po úvodní registraci následovala jako obvykle snídaně a příjemný networking. Obsahově patřila exportní snídaně k těm nabitějším – sešlo se nám 5 prezentací a tak nebyl čas ztrácet čas. S úderem deváté hodiny se účastníci pohodlně usadili v našem “relaxu” a řečníci vystoupili se svými prezentacemi. 

Miroslav Král: Jak na úspěšné kampaně v zahraničí

Jako první se slova ujal Miroslav Král – zakladatel digitální agentury MarketUP. Svou prezentaci začal číslem 10 400 – což je počet českých firem, které operují na zahraničním trhu. Ze společností v ČR s obratem nad 100 milionů korun pak exportuje kolem 70 %. Můžeme tedy říct, že téměř všechny relevantní firmy v ČR exportují.

Marketup

Náročnost vstupu na zahraniční trh Král rozdělil podle typu byznysu a uvedl rozdílné strategie pro každý z nich. Je jasné, že firma s nabídkou spotřebního zboží od známých výrobců např. Notino, Footshop atd., využije pro export jinou strategii než firma / startup s vlastním produktem např. Mana nebo Chiashake. Jinou strategii pak zvolí maloobchodní řetězce, mezinárodní značky nebo firmy ze segmentu B2B.

KEYTAKEAWAYS pro exportní kampaně podle Krále:

  • Nepodceňujte přípravu

     

    – začněte s průzkumem trhu a identifikujte konkurenci.

  • Stanovte si relevantní KPI’s

     

    – stanovte si cíle, rozpočty a podmínky úspěchu kampaně.

  • Nezapomínejte na brand

     

    – nepodceňujte význam a vliv brandových kampaní.

  • Spolupracujte s agenturou

     

    – získáte tak podporu partnerů a užitečné lokální know-how.

Adam Lebeda: Proč exportovat a jak správně zvolit zahraniční trhy

Jako druhý vystoupil Adam Lebeda – Development Manager, Google, který svoji prezentaci zaměřil na problematiku výběru zahraničního trhu a důležitost lokalizace, která je pro 44 % exportérů zásadním faktorem ovlivňujícím růst jejich byznysu.

Marketup

Lebeda účastníky upozornil že překlad není lokalizace aneb pouhý překlad obsahu do angličtiny rozhodně nestačí! Zajímavé je i to, že 56 % Evropanů není nakloněno k používání webů, které jsou psány v cizích jazycích čili pokud vedete uživatele na web, který není v místním jazyce, kampaň nemá šanci na úspěch.

Tuto informaci potvrzuje i fakt, že reklamní inzerenti v rámci Google Ads uvedli, že lokalizace obsahu je pro ně provozní překážkou číslo 1 v jejich úsilí o internacionalizaci.

Miroslav Král: 5 tipů pro digitální komunikaci v zahraničí

Následně se slova ujal opět Miroslav Král z MarketUP a účastníkům představil 5 tipů pro digitální komunikaci v zahraničí.

Marketup

5 tipů pro digitální komunikaci v zahraničí

  1. GO-TO-Market strategie

     

    – pro úspěšný export je třeba znát svůj zahraniční potenciál, chování lokálních spotřebitelů, klíčové online charakteristiky a samozřejmě konkurenci.

  2. Lokalizujte obsah webu a online komunikaci

     

    – lokalizace je přizpůsobení obsahu místním jazykům, nikoliv doslovný překlad.

  3. Nastavte správné logistické metody doručení a plateb

     

    – drtivá většina nakupujících Evropanů očekává doručení své objednávky mezi 3 a 5 následujícími dny od objednání.

  4. Nezapomínejte na skvělý zákaznický servis

     

    – zákazníci chtějí zákaznickou podporu, která je především rychlá a zdarma. 70 % zákazníků oceňuje rychlou odpověď a 60 % bezplatný kontakt.

  5. Rozvržení investic v poměru 70-20-10

     

    – 70 % investic směřujte do klíčových kampaní, 20 % do nových kampaní a 10 %investujte do experimentů.

Jakub Tomšovský: Mezinárodní e-commerce 21. století

Předposledním řečníkem byl Jakub Tomšovský – Sales and Marketing Director, DHL, který kromě dat z mezinárodního e-commerce uvedl i “Black Friday fun-facts”. Věděli jste například, že až 31 % mileniálů nakupuje online z toalety? Podle průzkumu RetailMeNot také až 12 % všech nakupujících na Black Friday připustilo, že v okamžiku online nákupu bylo pod vlivem alkoholu.

Marketup

Co víme o mezinárodním e-commerce?

  • Přes 38 % zákazníků by už nikdy nenakoupilo zboží u online obchodníka po negativní zkušenosti s doručením své objednávky.

  • Přes 60 % globálních spotřebitelů přestalo nakupovat u prodejce, kvůli špatné zkušenosti se službami zákazníků.

  • Každá 10. mezinárodní zásilka je doručována expresně.

  • Až o 60 % zvýší růst e-shopům možnost expresní přepravy.

  • Průměrná objednávka je vyšší až o 70 % díky nabídce expresní přepravy.

  • Zákazníci chtějí rychlé, flexibilní doručení a jednoduchý proces vrácení zboží.

  • Rychlost doručení je pro zákazníky často důležitější než cena.

  • 68 % mileniálů by si vybralo obchodníka kvůli možnostem doručení zboží.

  • Mileniálové jsou velmi otevření nákupům ze zahraničních eshopů.

A co zákazníci očekávají od doručení?

  • 83 % zákazníků chce u produktu vidět způsob doručení.

  • 86 % zákazníků chce rychlejší způsob doručení zboží.

  • 80 % zákazníků si chce zvolit čas doručení zboží.

  • 83 % zákazníků chce garantovaný čas doručení zboží.

Martin Peška: Jak budovat značku v zahraničí

Na závěr vystoupil Martin Peška – Head of Project Management, MarketUP, který na reálných klientech a case-studies ukázal, jak budovat Brand awareness v zahraničí. Jeho prezentaci doplnili v rámci diskuze přítomní projekt manažeři zmíněných klientů, tak samotní klienti z publika.

Marketup

4 tipy, jak budovat značku v zahraničí

  1. Kreativa pro online nemusí stát miliony

     

    – někdy stačí jednoduchá úprava (dabing nebo změna titulku). Případně se dá vytvořit i animované či jiné video připravené v ČR na míru online platformám.

  2. Pomocí reklamních platforem Google a FB

     

    lze naplánovat a následně zasáhnout klidně až 85 % cílové skupiny v populaci.

  3. Nezapomínejte na výzkum

     

     

     

    od FB či Google jdou využít současně.

  4. Pro práci s komunitou není třeba in-house tým

     

    v dané zemi – stačí rodilý mluvčí a připojení k internetu.

A na závěr pár ukázek přímo z dílny MarketUP:

Úprava kreativy pro mobilní zařízení

Využití videoreklamy i pro B2B (například jako remarketing)

Videoreklama na produkt ze studia v Praze

Animované video / motion design

Ještě jednou děkujeme všem účastníkům, díky kterým měla exportní snídaně jedinečnou atmosféru. Podle ohlasů z feedback formulářů byla Business snídaně přínosným setkáním. Děkujeme za podporu a těšíme se na viděnou na některých z dalších plánovaných Business snídaních. A na úplný závěr přikládáme pár fotografií z proběhlé akce. 

Marketup Marketup Marketup Marketup Marketup Marketup Marketup Marketup Marketup

Chcete podpořit růst vašeho byznysu na zahraničních trzích?

Jako digitální agentura máme bohaté zkušenosti se vstupem značky na zahraniční trhy. Pro konzultaci své digitální komunikace v zahraničí se na nás neváhejte obrátit, náš tým specialistů vyhodnotí vaší situaci a navrhneto nejlepší řešení pro vaši značku.

Odebírat novinky

Přihlašte se k odběru novinek a nic vám neuteče

Váš e-mail

Kliknutím na tlačítko ODESLAT souhlasíte se zpracováním osobních údajů .