Business snídaně #6 - Digitální marketing jako akcelerátor exportu
Export na zahraniční trhy se zdá na první pohled obtížný. V případě chybného rozhodnutí mohou vzniknout i finanční ztráty. Pokud ale dodržíte určité zásady, fatálního neúspěchu se obávat nemusíte.
Jako digitální agentura máme několikaletou praxi s kampaněmi v zahraničí. A protože víme, že export je téma, které naše klienty zajímá, rozhodli jsme se mu věnovat šestou Business snídani a na reálných příkladech z praxe ukázat, jak úspěšně vstoupit na zahraniční trhy.
Partnery Business snídaně se staly odborníci na slovo vzaté – Google a DHL, kterým tímto ještě jednou děkujeme za pečlivou přípravu a bezproblémovou spolupráci. Ale teď už k samotnému programu. Jak Business snídaně probíhala tentokrát? Po úvodní registraci následovala jako obvykle snídaně a příjemný networking. Obsahově patřila exportní snídaně k těm nabitějším – sešlo se nám 5 prezentací a tak nebyl čas ztrácet čas. S úderem deváté hodiny se účastníci pohodlně usadili v našem “relaxu” a řečníci vystoupili se svými prezentacemi.
Miroslav Král: Jak na úspěšné kampaně v zahraničí
Jako první se slova ujal Miroslav Král – zakladatel digitální agentury MarketUP. Svou prezentaci začal číslem 10 400 – což je počet českých firem, které operují na zahraničním trhu. Ze společností v ČR s obratem nad 100 milionů korun pak exportuje kolem 70 %. Můžeme tedy říct, že téměř všechny relevantní firmy v ČR exportují.
Náročnost vstupu na zahraniční trh Král rozdělil podle typu byznysu a uvedl rozdílné strategie pro každý z nich. Je jasné, že firma s nabídkou spotřebního zboží od známých výrobců např. Notino, Footshop atd., využije pro export jinou strategii než firma / startup s vlastním produktem např. Mana nebo Chiashake. Jinou strategii pak zvolí maloobchodní řetězce, mezinárodní značky nebo firmy ze segmentu B2B.
KEYTAKEAWAYS pro exportní kampaně podle Krále:
Nepodceňujte přípravu
– začněte s průzkumem trhu a identifikujte konkurenci.
Stanovte si relevantní KPI’s
– stanovte si cíle, rozpočty a podmínky úspěchu kampaně.
Nezapomínejte na brand
– nepodceňujte význam a vliv brandových kampaní.
Spolupracujte s agenturou
– získáte tak podporu partnerů a užitečné lokální know-how.
Adam Lebeda: Proč exportovat a jak správně zvolit zahraniční trhy
Jako druhý vystoupil Adam Lebeda – Development Manager, Google, který svoji prezentaci zaměřil na problematiku výběru zahraničního trhu a důležitost lokalizace, která je pro 44 % exportérů zásadním faktorem ovlivňujícím růst jejich byznysu.
Lebeda účastníky upozornil že překlad není lokalizace aneb pouhý překlad obsahu do angličtiny rozhodně nestačí! Zajímavé je i to, že 56 % Evropanů není nakloněno k používání webů, které jsou psány v cizích jazycích čili pokud vedete uživatele na web, který není v místním jazyce, kampaň nemá šanci na úspěch.
Tuto informaci potvrzuje i fakt, že reklamní inzerenti v rámci Google Ads uvedli, že lokalizace obsahu je pro ně provozní překážkou číslo 1 v jejich úsilí o internacionalizaci.
Miroslav Král: 5 tipů pro digitální komunikaci v zahraničí
Následně se slova ujal opět Miroslav Král z MarketUP a účastníkům představil 5 tipů pro digitální komunikaci v zahraničí.
5 tipů pro digitální komunikaci v zahraničí
GO-TO-Market strategie
– pro úspěšný export je třeba znát svůj zahraniční potenciál, chování lokálních spotřebitelů, klíčové online charakteristiky a samozřejmě konkurenci.
Lokalizujte obsah webu a online komunikaci
– lokalizace je přizpůsobení obsahu místním jazykům, nikoliv doslovný překlad.
Nastavte správné logistické metody doručení a plateb
– drtivá většina nakupujících Evropanů očekává doručení své objednávky mezi 3 a 5 následujícími dny od objednání.
Nezapomínejte na skvělý zákaznický servis
– zákazníci chtějí zákaznickou podporu, která je především rychlá a zdarma. 70 % zákazníků oceňuje rychlou odpověď a 60 % bezplatný kontakt.
Rozvržení investic v poměru 70-20-10
– 70 % investic směřujte do klíčových kampaní, 20 % do nových kampaní a 10 %investujte do experimentů.
Jakub Tomšovský: Mezinárodní e-commerce 21. století
Předposledním řečníkem byl Jakub Tomšovský – Sales and Marketing Director, DHL, který kromě dat z mezinárodního e-commerce uvedl i “Black Friday fun-facts”. Věděli jste například, že až 31 % mileniálů nakupuje online z toalety? Podle průzkumu RetailMeNot také až 12 % všech nakupujících na Black Friday připustilo, že v okamžiku online nákupu bylo pod vlivem alkoholu.
Co víme o mezinárodním e-commerce?
Přes 38 % zákazníků by už nikdy nenakoupilo zboží u online obchodníka po negativní zkušenosti s doručením své objednávky.
Přes 60 % globálních spotřebitelů přestalo nakupovat u prodejce, kvůli špatné zkušenosti se službami zákazníků.
Každá 10. mezinárodní zásilka je doručována expresně.
Až o 60 % zvýší růst e-shopům možnost expresní přepravy.
Průměrná objednávka je vyšší až o 70 % díky nabídce expresní přepravy.
Zákazníci chtějí rychlé, flexibilní doručení a jednoduchý proces vrácení zboží.
Rychlost doručení je pro zákazníky často důležitější než cena.
68 % mileniálů by si vybralo obchodníka kvůli možnostem doručení zboží.
Mileniálové jsou velmi otevření nákupům ze zahraničních eshopů.
A co zákazníci očekávají od doručení?
83 % zákazníků chce u produktu vidět způsob doručení.
86 % zákazníků chce rychlejší způsob doručení zboží.
80 % zákazníků si chce zvolit čas doručení zboží.
83 % zákazníků chce garantovaný čas doručení zboží.
Martin Peška: Jak budovat značku v zahraničí
Na závěr vystoupil Martin Peška – Head of Project Management, MarketUP, který na reálných klientech a case-studies ukázal, jak budovat Brand awareness v zahraničí. Jeho prezentaci doplnili v rámci diskuze přítomní projekt manažeři zmíněných klientů, tak samotní klienti z publika.
4 tipy, jak budovat značku v zahraničí
Kreativa pro online nemusí stát miliony
– někdy stačí jednoduchá úprava (dabing nebo změna titulku). Případně se dá vytvořit i animované či jiné video připravené v ČR na míru online platformám.
Pomocí reklamních platforem Google a FB
lze naplánovat a následně zasáhnout klidně až 85 % cílové skupiny v populaci.
Nezapomínejte na výzkum
–
od FB či Google jdou využít současně.
Pro práci s komunitou není třeba in-house tým
v dané zemi – stačí rodilý mluvčí a připojení k internetu.
A na závěr pár ukázek přímo z dílny MarketUP:
Úprava kreativy pro mobilní zařízení
Využití videoreklamy i pro B2B (například jako remarketing)
Videoreklama na produkt ze studia v Praze
Animované video / motion design
Ještě jednou děkujeme všem účastníkům, díky kterým měla exportní snídaně jedinečnou atmosféru. Podle ohlasů z feedback formulářů byla Business snídaně přínosným setkáním. Děkujeme za podporu a těšíme se na viděnou na některých z dalších plánovaných Business snídaních. A na úplný závěr přikládáme pár fotografií z proběhlé akce.
Chcete podpořit růst vašeho byznysu na zahraničních trzích?
Jako digitální agentura máme bohaté zkušenosti se vstupem značky na zahraniční trhy. Pro konzultaci své digitální komunikace v zahraničí se na nás neváhejte obrátit, náš tým specialistů vyhodnotí vaší situaci a navrhneto nejlepší řešení pro vaši značku.