Blog

Miroslav Král 20. 10. 2017 Zpět

Zásadní změny v marketingu: Perspektiva se obrací přímo k zákazníkovi

Zásadní změny v marketingu: Perspektiva se obrací přímo k zákazníkovi

Podzimní konference Advertising Week a Google Partner Summit přinesly zcela zásadní novinky, které změní další směrování marketingu a reklamy. Jedním z hlavních argumentů, které z řad předních marketingových leaderů zazněly, je marketing orientovaný přímo na zákazníka. Co si pod tím lze představit?

V posledním týdnu v září jsem se zúčastnil dvou významných akcí z oboru marketingu a reklamy v New Yorku. Prvním z nich byl čtyřdenní Advertising Week určený pro mediální, marketingové a reklamní profesionály s více než 250 přednáškami a workshopy. Druhým konaným byl globální Google Partner Summit uspořádaný výhradně pro nejlepší partnery Google z celého světa. Z vystoupení nejvyšších zástupců globálních značek jako jsou Unilever, Walmart, Mastercard, L'Oréal nebo Starbucks a od leaderů v oboru Google, Facebook, Instagram, WPP, R/GA a řady dalších je zřejmé, že marketingové a reklamní odvětví prochází zásadní změnou. Jak by na tyto změny měli marketingoví ředitelé (CMO) a agentury reagovat, aby v dalších letech prosperovali?

 

1.     Pravidla definují spotřebitelé, ne značky

Spotřebitel je informovanější, náročnější a netrpělivější než kdykoliv předtím. S rostoucím objemem informací se zkrátila naše schopnost koncentrace z 12 sekund v roce 2000 na dnešních 2,8 sekundy u generace Z. Spotřebitelé v současnosti očekávají, že jim reklama bude nápomocná. Zároveň se domnívají, že by neměla být pouze přizpůsobena jejich potřebám, ale měla by jim pomoci vyřešit naléhavé problémy během několika sekund. A to na jakémkoliv zařízení připojeném k internetu.

Naplnění těchto očekávání vyžaduje kratší, rychlejší a relevantnější formáty reklam umožňující volbu uživatele, kterého by reklama neměla obtěžovat. Respektování těchto změn v preferencích spotřebitelů představuje nové výzvy a příležitosti jak pro inzerenty, tak pro agentury. Značky, které realizují nejúspěšnější kampaně jsou podle Googlu a Facebooku ty, které jsou nejvíce ochotné experimentovat.


2.     Zaměření na zákazníka neboli Customer-centric approach

Moc je dnes v rukou spotřebitele. Aby jej značka získala, musí stát zákazník v centru dění. V takovém případě značka uplatňuje tzv. Customer-centric přístup.

Podle šéfů globálního marketingu společností Unilever a Mastercard jsou dnešní média extrémně roztříštěná. Masivní kampaně se stejným obsahem v televizi, off-line a on-line médiích již nefungují. Spotřebitel je frustrovaný tím, že jej obtěžuje nerelevantní reklama. V důsledku toho má 615 mil. zařízení celosvětově nainstalován Adblock. Prodejní trychtýř, tzv. sales funnel, je mrtvý, komunikace je mnohem složitější a probíhá na mnoha místech najednou.

Marketéři musí vnímat spotřebitele jako lidské bytosti, nejen jako homogenní cílové skupiny, a odpovídajícím způsobem s nimi komunikovat. Digitální kanály vyžadují odlišný obsah, který musí být extrémně relevantní, podle jejich povahy a fáze zákaznické cesty. Značky potřebují experimentovat, měnit obsah a akceptovat chyby. Marketing je v dnešní době mnohem náročnější ať už z hlediska kreativity, tak tvorby obsahu nebo řízení komunikace.

Společnost Google nazývá dnešní marketing dobou asistence. Je nutné, aby marketing reagoval na potřeby spotřebitele ve všech styčných bodech se značkou (resp. v jednotlivých situacích na zákaznické cestě) hladce a bez jakýchkoli problémů.

Advertising Week se konal v několika sálech rozmístěných v blízkém sousedství Time Square

Podle globálního strategického ředitele R/GA pracuje tato významná americká agentura ne s tím, co chce říci jejich klient, ale co chce slyšet jeho publikum.

Nový Customer-centric přístup skvěle shrnula výzkumná agentura Forrester Research na zářijové akci Google Premier Awards pro nejlepší EMEA partnery Google v Dublinu. Dle jejích závěrů by marketéři měli nahradit kreativní strategii (Creative strategy) pro jednu kampaň celkovou zákaznickou strategií (Customer strategy); tzv. Media planning vyměnit za Experience delivery (tedy užitkem řízený obsah, zážitky a služby ve všech bodech dotyku) a v neposlední řadě namísto měření použít tzv. Marketing performance, kde pohled zpět na výsledky nahrazuje průběžná kontrola výkonu, interakce a statistiky napříč kanály s cílem zlepšit rozhodování.

Téměř 90 % předních marketérů uvádí, že buduje týmy, které řeší zákaznické zkušenosti od začátku až do konce ve všech kanálech a na všech zařízeních.

A jaké budou trendy v oblasti technologií? Přečtěte si pokračování článku.

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Naše nejúspěšnější kampaně roku 2018 I.

Je prosinec, měsíc, kdy vrcholí kampaně před Vánocemi. O těch vám ale povíme jindy. Dnes se vrátíme na začátek roku 2018 a řekneme si, j…

17. 12. 2018

Nové posily z letních prázdnin: Soňa, Nicola a Kristýna. Co všechno na sebe prozradily?

Soňa Babánková, Nicola Vavírková a Kristýna Zbíralová. Trio, které se už od léta pohybuje v kancelářích MarketUP. Co všechno mají za s…

11. 12. 2018

14 tisíc gamerů rozhodlo, jaký sendvič Simply Fresh vyrobí

Překvapili jsme všechny fanoušky videoher! Společně se Simply Fresh, značkou sendvičů a baget, pro kterou již rok spravujeme profil na Facebo…

3. 12. 2018

Předáváme své zkušenosti: Přednáška pro studenty ČZU v Praze

Jsme přesvědčeni o tom, že je velmi důležité vychovávat budoucí talenty. Proto jsme byli rádi, když přišla žádost od České zeměděls…

28. 11. 2018

MarketUP testuje: Programatická obdoba Instastories od CPEx

Práce se zasaženým publikem v rámci storytellingu. V tom vidíme hlavní výhodu formátu Interscroller od CPEx. Jde v podstatě o obrázek s pom…

22. 11. 2018

Příležitosti a výzvy vertikálního videa

Ačkoliv je lidský zrak z podstaty horizontální a oči máme vedle sebe, za aktuálním boomem vertikálního videa stojí ještě silnější lids…

13. 11. 2018