Blog

Jan Holeček 22. 10. 2015 Zpět

Vlogeři vs. značky: Jak využít youtubery pro propagaci?

Vlogeři vs. značky: Jak využít youtubery pro propagaci?

V říjnu jsme se zúčastnili přínosné konference Marketing Monday na téma Vlogeři vs. značky. Přednášelo zde několik marketingových odborníků, kteří mají s vlogery osobní zkušenost, a to nejen pozitivní. Večer završilo vystoupení jednoho z nejznámějších českých youtuberů Martina Roty. Jak s novým marketingovým fenoménem vlogů pracovat?

Jak youtubeři ovlivňují nákupní rozhodování?


Jako první přednášející se na konferenci chopil slova Tomáš Pflanzer, který vede v Nielsen Admosphere digitální výzkum. Jeho prezentace představila čerstvý výzkum toho, jakým významným marketingovým nástrojem může spolupráce s youtubery být. Vzhledem k počtu odběratelů a zhlédnutí, které youtubeři mají, byl podle Pflanzera začátek partnerství youtuberů se značkami zcela logický a nevyhnutelný. Díky tomu si prý dobří youtubeři začali uvědomovat svoji cenu a již vám neudělají vlog pouze za to, že jim darujete váš produkt. Nejlepší youtubeři se dnes natáčením vlogů již běžně živí! Podle průzkumů by si dnes prý na doporučení youtuberů pořídilo výrobek v průměru 20 až 30 % jejich odběratelů. U české youtuberky GetTheLouk specializující se na vlogy o kosmetice je to pak dokonce neuvěřitelných 87 %! Jak je něco takového možné?

Vliv youtuberů na nákupní rozhodování

Prezentace Tomáše Pflanzera ukazuje vliv některých českých youtuberů na nákupní rozhodování jejich fanoušků.

Hlavní síla je v přirozenosti

 
Každý vloger je vyhraněný – někteří natáčejí vlogy ze života, z výletů atd., jiní hrají počítačové hry, které komentují, youtuberky se zas soustředí především na kosmetiku a módu. Podle toho mají i konkrétní typy fanoušků. Právě s tím souvisela přednáška Petra Michla, šéfredaktora Marketing Journal a projektového manažera Focus Agency. Ten zdůraznil, že youtubeři dělají propagaci formou product placementu. Hlavní síla je přitom v tom, že produkty ve vlogu působí zcela nenásilně a jakoby mimoděk. „Pokud chcete úspěšně podpořit svůj produkt či službu youtuberem, musíte vzít vždy v potaz, aby to bylo v souladu s obsahem, který konkrétní youtuber běžně tvoří,“ uvedl Michl.

Produkt ve vlogu nesmí působit šroubovaně!

 
Nemá tedy žádný smysl nechat podpořit např. sušenku XY youtuberkou, která se například v každém vlogu maluje jinou řasenkou a doporučuje šminky a šampóny na vlasy. Jednak byste nezasáhli cílovou skupinu, kterou chcete. A hlavně by to nepůsobilo ani přirozeně – fanoušci youtuberky (ačkoli by mohla být sebevíc oblíbená) by to moc dobře poznali a tento vlog spíše odsoudili, než aby zvedli palec nahoru a začali se po produktu shánět. Což nechcete ani vy, ani youtubeři.

Od blogů k vlogům

  • Fenoménem minulého tisíciletí bývaly blogy. Doba se však posunula a blogy vstoupily do své další fáze – místo psaní se natáčejí.
  • Z blogů se staly videoblogy (vlogy) a z blogerů vlogeři, kteří si na YouTube založili své osobní videokanály, kam svá videa umisťují (odsud název youtubeři).
  • Vlogy dnes na YouTube zažívají nebývalý boom! Co začalo jako legrace, se rychle a zcela nečekaně stalo velmi efektivním nástrojem, který se dá využít pro propagaci značky, produktu či služby.
  • Nejslavnější světoví youtubeři mají desítky milionů odběratelů, přičemž každý má celkový počet zhlédnutí všech svých natočených vlogů až několik miliard! To je neuvěřitelné číslo.
  • Nejoblíbenější youtubeři v ČR republice mají stovky tisíc až několik milionů odběratelů a celkový počet zhlédnutí videí desítky až stovky milionů.

Když dáte youtuberům křídla…

 
Přednáška s dlouhým názvem Když mu dáte křídla aneb Tuber klidně udělá opak toho, na čem jste se dohodli byla, jak již napovídá její název, o negativní zkušenosti s youtuberem. O tu se podělil Jakub Ditrich, jednatel společnosti ekolo.cz, která prodává elektrická kola. Právě ty byly předmětem propagace. Člověk se pomocí nich může rychle přepravovat a ve městech, kde se tvoří dopravní zácpy, často i rychleji než autem – přesně to Ditrich sdělil na schůzce youtuberovi, jehož mu doporučila jedna z agentur, která youtubery sdružuje. „Šlo o to vymyslet trasu, kde by rychlá přeprava na elektrokole byla dokázána. Jakým způsobem, v tom jsem dal youtuberovi naprostou volnost. Poté jsme se domluvili na konkrétní částce za natočení videa, zaplatili, youtuber si od nás půjčil kolo a do pár dní se ozval, že je video hotové,“ vyprávěl Ditrich. Co na videu bylo?

Petr Michl a Jakub Ditrich

Šéfredaktor Marketing Journal Petr Michl (velvo) a Jakub Ditrich, jednatel ekolo.cz, odpovídají na dotazy účastníků konference.

Závod kola s autem

 
Na videu byl závod elektrokola proti autu. Youtuber jel na kole po pražské cyklotrase, zatímco jeho přátelé v autě podobně dlouhou trasu po silnici. Natáčení vlogu však proběhlo o víkendu, kdy v Praze nebyl žádný provoz. Výsledkem samozřejmě bylo, že auto bylo v cíli mnohem rychleji než elektrokolo. „Z toho jsme samozřejmě příliš nadšeni nebyli. Youtuberovi jsme to sdělili, a ten následně video ze svého kanálu stáhnul. Tím naše spolupráce skončila. Z toho plyne ponaučení, že pokud youtuberům dáte volná křídla, může udělat úplně něco jiného, než na čem jste se domluvili,“ uzavřel Ditrich svou přednášku.

MarketUP radí:

  • Z našeho pohledu je nutné dodat, že video pro ekolo.cz bylo youtuberem natočeno velmi kvalitně, a to dokonce i několika kamerami. Jde však o to, že představa firmy byla jiná.
  • Rozhodně není vhodné dávat youtuberům do rukou vaše předem napsané scénáře, kterých se mají striktně držet a kterými nasadíte pouta jejich vlastní kreativitě. Nemají to rádi.
  • V některých případech je však třeba se s youtubery jasně domluvit na konkrétní představě vlogu, či s nimi pro případ nespokojenosti přímo uzavřít smlouvu.

Rozhovor s Martinem Rotou

 
Konferenci Marketing Monday završil rozhovor s jedním z nejznámějších českých youtuberů Martinem Rotou, který má na YouTube několik kanálů (Naprosto Retardovaný, Vědecké kladivo, Ztráta Času, Lepší než pracovat) a celkem ho sleduje víc jak 200 000 odběratelů. Podle Roty je u nás publikum na YouTube v současnosti tvořeno především z dětí a mladých lidí především proto, že se tato sociální síť stala v ČR populární hlavně kvůli počítačovým hrám. „Na mém kanálu Naprosto Retardovaný můžu například dát jakýkoli product placement. Ale dělám to vždy tak, aby bylo přímo vidět, že se jedná o reklamu, což mé publikum oceňuje,“ prozradil Rota.

Diskuze s Martinem Rotou

Po skončení konference jsme měli možnost popovídat si se známým českým youtuberem Martinem Rotou.

Zodpovědnost youtuberů vůči fanouškům

 
Rota se zároveň zmínil i tom, že většina lepších českých youtuberů preferuje získat nějakou poptávku od firem přes agenturu, která youtubery sdružuje. Problém je však prý v tom, že agentura kolikrát nemá cit pro to, co se k jakému youtuberovi hodí – což se podle Roty stalo právě v případě společnosti ekolo.cz. „Youtubeři mají vůči svým fanoušků zodpovědnost a znají je. Ne každý tak podpoří produkt, o kterém ví, že by se jeho publiku nelíbil,“ řekl dále Rota.  

Z konference jasně vyplynulo, že mezi youtubery (vlogery) je dobré pečlivě vybírat, jaký z nich je pro propagaci zrovna vašeho produktu či služby vhodný. Pokud zvolíte toho správného, věřte, že kýžený efekt bude enormní.

Foto: tuesday.cz, prezentace Tomáše Pflanzera

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

MarketUP produkuje velmi úspěšná videa pro YouTube kampaně

Po několika letech zkušeností s návrhem a realizací mnoha Youtube kampaní, zejména pro velké TV inzerenty, jsme letos přistoupili k produkci animov...

30. 11. 2016

Co chystá Google pro rok 2017? Více, než si umíte představit

Druhý týden v listopadu se konal v legendárním hotelu Westin St. Francis v centru San Francisca globální Google Partner Summit. Významné události s...

30. 11. 2016

Jak navrhnout nejproklikávanější CTA tlačítko? Máme 6 tipů

Nefungují vám tlačítka s výzvou k akci? Vyzkoušejte 6 tipů z portálu Really Good Emails, které vám mohou pomoci zvýšit traffic z newsletteru.

28. 11. 2016