Blog

Martina Žilková 24. 10. 2017 Zpět

Průzkumník příspěvků: Hrozí nám konec organického dosahu na Facebooku?

Průzkumník příspěvků: Hrozí nám konec organického dosahu na Facebooku?

Facebook aktuálně testuje novou funkci zobrazování příspěvků stránek, která může zasadit pomyslný hřebík do rakve organickému dosahu. Ze dne na den byl zaznamenán dramatický propad organiky například u našich slovenských sousedů. Co to znamená pro nás?

Znáte vůbec Průzkumník příspěvků? Seznamte se.

Průzkumník příspěvků, neboli Explore Feed, byste teď neměli spouštět z očí. Je totiž docela dobře možné, že se z něj v následujících několika měsících stane váš nejlepší kamarád. Facebook totiž nedávno zavedl tuto funkci jako sekundární feed, jehož cílem je rozdělit soukromý a veřejný obsah a zlepšit tak lidem uživatelský zážitek na síti. Zatímco Hlavní feed, na který jsme zvyklí, bude do budoucna obsahovat pouze příspěvky přátel a sponzorovaný obsah a reklamy, Průzkumník příspěvků (Explore Feed) bude uživatelům nabízet obsah stránek, se kterým uživatelé nějakým způsobem interagují.

Průzkumník příspěvků už existuje. Zatím ho najdete umístěný hodně hluboko v hlavním navigačním menu. A v tuto chvíli v něm u nás najdete jen příspěvky podobných stránek, jichž jste už fanoušky. A slouží právě k tomu účelu – umožňuje uživatelům objevovat obsah, který by se jim mohl líbit, ze stránek, které zatím nesledují. Do budoucna se do něj ale pravděpodobně odfiltruje i obsah stránek, které už uživatelé lajkují.

A nejsou to pouze plané hrozby. Test v tuto chvíli běží už v šesti zemích, kromě Slovenska ještě také na Srí Lance, v Bolívii, Srbsku, Guatemale a Kambodži. Mluvčí Facebooku sice uvedl, že v tuto chvíli není v plánu změnu rozšířit globálně, ale kdo ví, co výsledek tohoto testování přinese. „Cílem testu je zjistit, jestli lidé preferují mít dva oddělené feedy, jeden pro osobní účely a jeden veřejný. A na základě reakcí uživatelů zjistíme, zda tento nápad stojí za to rozšířit ho dál,“ uvedl Adam Mosseri z Facebooku.

 

Jak bude vypadat nový News Feed?

Jak už bylo řečeno, v novém News Feedu zůstanou jen příspěvky přátel, reklamy a sponzorované posty. „Snažíme se propojovat lidi s takovým obsahem, který považují za nejsmysluplnější. Spoustu lidí nám řeklo, že by preferovali jednodušší způsob, jak se dostat k příspěvkům rodiny a přátel. Proto testujeme tyto dva oddělené feedy,“ uvedl mluvčí Facebooku.

 

Co to znamená pro provozovatele Facebook stránek?


Uživatelé si o váš obsah musí sami říct. Odzvonilo tomu, že stačilo nasbírat co nejvíc fanoušků a určitému procentu (závisle na tom, jak moc jste se kamarádili s FB algoritmy) z nich se váš obsah zobrazil. Servírovat obsah lidem teď bude mnohem těžší. Budou se o něj muset sami přihlásit tím, že se přepnou do Průzkumníka.

Průzkumník bude bitevním polem konkurence. V Explore Feedu se budou uživatelům zobrazovat nejen příspěvky stránek, které lajkují, ale také obsah dalších podobných stránek, které algoritmus pro daného uživatele vyhodnotí. Což představuje úplně jinou uživatelskou zkušenost pro běžné uživatele a pro provozovatele stránek. Stránky se totiž budou muset připravit na tvrdý konkurenční boj, zatímco uživatelé se budou moci radovat z toho, že jim Facebook bude na základě jejich oblíbených stránek nabízet další podobný obsah.

Bez peněz už to nepůjde. Minimálně ze začátku, než si lidé na dva separované feedy zvyknou. Nelze se spolehnout na to, že ze začátku budou lidi váš obsah sami aktivně vyhledávat. A jak je to s tou horou a Mohamedem? Na provozovatelích stránek teď bude, aby svůj obsah do lidí dostávali formou sponzorovaných postů.


Jak z toho ven?

Pro provozovatele stránek tohle rozhodně není snadná situace. I tak se ale nabízí několik řešení:

Tip 1: Přihoďte pár korun

Jako nejjednodušší se nabízí sponzoring příspěvků a placené FB kampaně. Neznamená to nutně hned horentní sumy. Příspěvek je nutné zasponzorovat – ale do jaké míry, to už je na vás a na vašich KPIs. Pak už se to od dosavadní praxe neliší. Ale s alespoň pár stovkami korun se můžete dostat třeba na nějaká ty dvě procenta fanouškovské základny, na která jste se doposud dostávali neplaceným obsahem.

Tip 2: Motivujte uživatele ke sdílení vašich postů

Nabízí se malý trik, jak sponzoring postů obejít. Účelem těchto dvou feedů totiž je dát větší prostor příspěvkům přátel. Ale co když tito přátelé budou obsah stránek sami sdílet? Použijte vhodnou kreativu k tomu, aby lidi váš obsah sami sdíleli. Tady se můžete inspirovat, co funguje třeba u nás. Na začátku budete muset možná pár korun zainvestovat, abyste svůj příspěvek dostali alespoň k někomu. Ale pak už to bude čistě na vaší kreativě, zda propad v organice dokážete vynahradit virálem.

Tip 3: Naučte uživatele chodit do Průzkumníka

Naposledy když Facebook zavedl změny v News Feedu, které zvýhodnily obsah přátel na úkor stránek, stránky obratem trefně zareagovaly. Provozovatelé sami vyzývali uživatele, aby si v nastavení svého feedu označovali preferované zobrazování stránky („Zobrazit jako první“). Podobným způsobem můžete lidi naučit, aby vyhledávali vás obsah v Průzkumníkovi.

Jak to všechno bude je v tuhle chvíli ještě velká neznámá. Rozhodně ale není na škodu se na možné změny začít připravovat.

 

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Naše první zkušenosti s Discovery Campaigns

Discovery Campaigns v beta verzi byly představeny na konferenci Google Marketing Live v květnu. Nelenili jsme a pustili jsme se do testování novin…

15. 10. 2019

Jsme mediálním partnerem českého basketbalu

Spolupráci s Českou basketbalovou federací jsme odstartovali roku 2013. Za 6 let spolupráce jsme pro klienta zajistili propagaci desítek reprezen…

27. 9. 2019

Zásilkovna si na kreativu online kampaně služby Mezi Námi vybrala agenturu MarketUP

Zásilkovna, přední česká technologicko-logistická společnost, si na kreativní část reklamní kampaně nové služby Mezi Námi vybrala agent…

24. 9. 2019

Brand Safety I. – Myslete na reputaci značky

Přes 10 % digitálních kampaní se zobrazuje u nevhodného obsahu. Na viditelných pozicích se pak zobrazuje necelých 50 % digitálních reklam a …

19. 9. 2019

Reportáž: Sklik Expert fórum 2019

Ve čtvrtek 12. září jsme se zúčastnili třetího ročníku Sklik Expert fóra 2019. Konference pro PPC specialisty, která je zaměřená na sd…

17. 9. 2019

Jsme realizák – dohromady nám to klape. Mrkni, jak fungujeme

Přibývají nám noví klienti a rozrůstá se spolupráce s těmi současnými – to je důvod, proč do našeho MarketUP týmu neustále hledáme …

9. 8. 2019