Blog

Martina Žilková 24. 10. 2017 Zpět

Průzkumník příspěvků: Hrozí nám konec organického dosahu na Facebooku?

Průzkumník příspěvků: Hrozí nám konec organického dosahu na Facebooku?

Facebook aktuálně testuje novou funkci zobrazování příspěvků stránek, která může zasadit pomyslný hřebík do rakve organickému dosahu. Ze dne na den byl zaznamenán dramatický propad organiky například u našich slovenských sousedů. Co to znamená pro nás?

Znáte vůbec Průzkumník příspěvků? Seznamte se.

Průzkumník příspěvků, neboli Explore Feed, byste teď neměli spouštět z očí. Je totiž docela dobře možné, že se z něj v následujících několika měsících stane váš nejlepší kamarád. Facebook totiž nedávno zavedl tuto funkci jako sekundární feed, jehož cílem je rozdělit soukromý a veřejný obsah a zlepšit tak lidem uživatelský zážitek na síti. Zatímco Hlavní feed, na který jsme zvyklí, bude do budoucna obsahovat pouze příspěvky přátel a sponzorovaný obsah a reklamy, Průzkumník příspěvků (Explore Feed) bude uživatelům nabízet obsah stránek, se kterým uživatelé nějakým způsobem interagují.

Průzkumník příspěvků už existuje. Zatím ho najdete umístěný hodně hluboko v hlavním navigačním menu. A v tuto chvíli v něm u nás najdete jen příspěvky podobných stránek, jichž jste už fanoušky. A slouží právě k tomu účelu – umožňuje uživatelům objevovat obsah, který by se jim mohl líbit, ze stránek, které zatím nesledují. Do budoucna se do něj ale pravděpodobně odfiltruje i obsah stránek, které už uživatelé lajkují.

A nejsou to pouze plané hrozby. Test v tuto chvíli běží už v šesti zemích, kromě Slovenska ještě také na Srí Lance, v Bolívii, Srbsku, Guatemale a Kambodži. Mluvčí Facebooku sice uvedl, že v tuto chvíli není v plánu změnu rozšířit globálně, ale kdo ví, co výsledek tohoto testování přinese. „Cílem testu je zjistit, jestli lidé preferují mít dva oddělené feedy, jeden pro osobní účely a jeden veřejný. A na základě reakcí uživatelů zjistíme, zda tento nápad stojí za to rozšířit ho dál,“ uvedl Adam Mosseri z Facebooku.

 

Jak bude vypadat nový News Feed?

Jak už bylo řečeno, v novém News Feedu zůstanou jen příspěvky přátel, reklamy a sponzorované posty. „Snažíme se propojovat lidi s takovým obsahem, který považují za nejsmysluplnější. Spoustu lidí nám řeklo, že by preferovali jednodušší způsob, jak se dostat k příspěvkům rodiny a přátel. Proto testujeme tyto dva oddělené feedy,“ uvedl mluvčí Facebooku.

 

Co to znamená pro provozovatele Facebook stránek?


Uživatelé si o váš obsah musí sami říct. Odzvonilo tomu, že stačilo nasbírat co nejvíc fanoušků a určitému procentu (závisle na tom, jak moc jste se kamarádili s FB algoritmy) z nich se váš obsah zobrazil. Servírovat obsah lidem teď bude mnohem těžší. Budou se o něj muset sami přihlásit tím, že se přepnou do Průzkumníka.

Průzkumník bude bitevním polem konkurence. V Explore Feedu se budou uživatelům zobrazovat nejen příspěvky stránek, které lajkují, ale také obsah dalších podobných stránek, které algoritmus pro daného uživatele vyhodnotí. Což představuje úplně jinou uživatelskou zkušenost pro běžné uživatele a pro provozovatele stránek. Stránky se totiž budou muset připravit na tvrdý konkurenční boj, zatímco uživatelé se budou moci radovat z toho, že jim Facebook bude na základě jejich oblíbených stránek nabízet další podobný obsah.

Bez peněz už to nepůjde. Minimálně ze začátku, než si lidé na dva separované feedy zvyknou. Nelze se spolehnout na to, že ze začátku budou lidi váš obsah sami aktivně vyhledávat. A jak je to s tou horou a Mohamedem? Na provozovatelích stránek teď bude, aby svůj obsah do lidí dostávali formou sponzorovaných postů.


Jak z toho ven?

Pro provozovatele stránek tohle rozhodně není snadná situace. I tak se ale nabízí několik řešení:

Tip 1: Přihoďte pár korun

Jako nejjednodušší se nabízí sponzoring příspěvků a placené FB kampaně. Neznamená to nutně hned horentní sumy. Příspěvek je nutné zasponzorovat – ale do jaké míry, to už je na vás a na vašich KPIs. Pak už se to od dosavadní praxe neliší. Ale s alespoň pár stovkami korun se můžete dostat třeba na nějaká ty dvě procenta fanouškovské základny, na která jste se doposud dostávali neplaceným obsahem.

Tip 2: Motivujte uživatele ke sdílení vašich postů

Nabízí se malý trik, jak sponzoring postů obejít. Účelem těchto dvou feedů totiž je dát větší prostor příspěvkům přátel. Ale co když tito přátelé budou obsah stránek sami sdílet? Použijte vhodnou kreativu k tomu, aby lidi váš obsah sami sdíleli. Tady se můžete inspirovat, co funguje třeba u nás. Na začátku budete muset možná pár korun zainvestovat, abyste svůj příspěvek dostali alespoň k někomu. Ale pak už to bude čistě na vaší kreativě, zda propad v organice dokážete vynahradit virálem.

Tip 3: Naučte uživatele chodit do Průzkumníka

Naposledy když Facebook zavedl změny v News Feedu, které zvýhodnily obsah přátel na úkor stránek, stránky obratem trefně zareagovaly. Provozovatelé sami vyzývali uživatele, aby si v nastavení svého feedu označovali preferované zobrazování stránky („Zobrazit jako první“). Podobným způsobem můžete lidi naučit, aby vyhledávali vás obsah v Průzkumníkovi.

Jak to všechno bude je v tuhle chvíli ještě velká neznámá. Rozhodně ale není na škodu se na možné změny začít připravovat.

 

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Návod: Jak na strukturu PPC kampaní jednoduše v BigQuery

Hledáte jednoduchý nástroj pro automatizaci správy kampaní nebo zpracování dat? A slyšeli jste už o BigQuery? V tomto článku se podíváme …

12. 5. 2019

Vyzkoušeli jsme Brand Lift 2.0 – jaké jsou jeho (ne)výhody?

Jako jedna z prvních agentur jsme vyzkoušeli Brand Lift 2.0 – jednu z produktových Google novinek (2018). Jak Brand Lift 2.0 hodnotíme? A jaké …

3. 5. 2019

Reportáž: Newsfeed DAY 2019

Online marketing sa rýchlo mení a aby sme boli stále v obraze, musíme sa aj my pravidelne vzdelávať. Preto sme sa na čele s našou špecialistk…

23. 4. 2019

11 důvodů, proč používat Google Tag Manager

Pokud se už nějakou dobu v digitálu pohybujete, jistě jste se setkali či alespoň slyšeli o nástroji Google Tag Manager. Práce s GTM je pro we…

25. 3. 2019

PPC offline #10 očima našeho specialisty Romana

Minulý týden jsme se zúčastnili obsahově nabité akce pro PPC specialisty. Načerpali jsme novou inspiraci, kterou můžeme aplikovat rovnou v pr…

15. 3. 2019

Bumper ads pro Oriflame: Video z vizuálu za pár hodin

Oriflame je značka, která patří mezi největší hráče na trhu v segmentu kosmetiky distribuované kosmetickými poradkyněmi. A také náš obl…

23. 1. 2019