Blog

Matouš Ledvina 9. 4. 2014 Zpět

Nákup fanoušků na Facebooku? Známe 5 důvodů, proč se nevyplatí

OBR: Nakupování fanoušků na Facebooku

Možná už jste se setkali s tím, že vás na Facebooku někdo oslovil s nabídkou přivedení fanoušků na vaši stránku. Ačkoliv se zdají ceny výhodné, může se tento obchod opravdu nevyplatit. MarketUP uvádí pět důvodů, proč se tomuto budování fanouškovské základny na Facebooku raději vyvarovat.

„Nabízím Vám To se mi líbí, díky kterému se Vaše stránka posune o krok dál. Díky těmto Líbí se mi Vaše facebook stránka bude výše ve výsledkách vyhledávání. Získáte aktivní fanoušky a ještě se jim Vaše stránka bude sdílet na zdi, tudíž na ni, narazí i jejich přátelé. Moje nabídky tedy zní: 500 To se mi líbí za 400 Kč, 1000 To se mi líbí za 850 Kč, 1500 To se mi líbí za 1250 Kč, 2000 To se mi líbí za 1700 Kč.“ Třeba takto vypadá nabídka na nákup fanoušků na Facebooku, která může přijít i vám. Je skutečně tak výhodná?

Není! Mnohdy jde totiž o profily neexistujcích uživatelů, které zakládají hackeři či jiní lidé zneužívající neznalosti správců některých facebookových stránek. Vydělávají peníze na prodeji liků z těchto profilů nejrůznějším firmám, které chtějí za každou cenu zvýšit počet svých příznivců.

Ale pozor! Facebook maže falešné profily, poprvé to oficiálně potvrdil v září roku 2012, kdy některým stránkám zmizelo i několik tisíc fanoušků. V průměru mělo jít o zrušení zhruba 1 % účtů přihlášených ke každé stránce.

Registraci i stovek účtů může provádět jen několik málo jednotlivců, kteří se s nimi dále živí a prodávají je. V této souvislosti se často hovoří i o spambotech a tzv. klikacích farmách. Tyto ne zcela legální služby (sám Facebook tyto praktiky ve svých pravidlech užívání přímo zakazuje) jsou původem převážně ze zemí jako Indie, Thajsko, Pákistán či Egypt (obchoduje se s nimi například na webech jako boostlikes.com). Objevují se však i u nás.

Koupit fanoušky na Facebooku? Nedoporučujeme, protože:

1. Nakoupení fanoušci jsou mrtvé duše

Pokud zakoupíte fanoušky, jejichž profil je fiktivní, budou pravděpodobně neaktivní, tzv. mrtvé duše. Tím dojde ke zkreslení statistik od skutečných dat a aktivity na Facebooku už budete jen velmi těžko vyhodnocovat.

2. Naředíte si publikum

Velký problém nastane, pokud Facebook mrtvé duše, které jste si nakoupili, nesmaže. Zní to paradoxně, ale jinak se vám budou dále počítat do celkového počtu fanoušků a poměr aktivního a neaktivního publika se tím viditelně zhorší. Kvůli tomu vámi sdílené příspěvky uvidí méně uživatelů než před nákupem fanoušků.

S rozšířením vašeho publika o nakoupené fanoušky dojde k naředění relevantních uživatelů a nastává situace, kdy začnou mít příspěvky zveřejněné příslušnou stránkou menší míru odezvy. Při zveřejnění příspěvku Facebook totiž nejprve pošle obsah zlomku obecenstva, jejichž reakce je následně vyhodnocena. Pokud je u této části publika příspěvek lajknut, komentován a sdílen, Facebook ho následně zveřejní dalším odběratelům a dokonce jejich přátelům.

V případě že stránka obsahuje velké množství falešných To se mi líbí, klesá potenciál každého příspěvku a míry zapojení ze strany obecenstva.

3. Nedostanete informace k zákazníkům

Kvůli snížení dosahu příspěvků, nebudou o vašich novinkách, produktech či službách vědět relevantní fanoušci, kteří vyslovili důvěru vaší značce či produktům na základě normální reklamy nebo dokonce zcela přirozeně pomocí sociálních pluginů na vašem webu, newsletteru nebo na doporučení přátel.

4. Poškozujete si reputaci

Pokud někdo zjistí, že si kupujete fanoušky na Facebooku, můžete si uříznout pořádnou ostudu. Žijeme v internetovém věku, kdy vás kvůli tomuto prohřešku můžou začít na blogu či nějaké internetové diskuzi za tento krok kritizovat i samotní zákazníci, kteří se mohou cítit degradováni.

5. Riskujete smazání stránky

V případě, že se nakupování fanoušků uskuteční ve větší než malé míře, riskujete, že Facebook vaši stránku zcela diskvalifikuje.

Jak poznáte, že jste nakoupili falešné profily?

Že jste neudělali dobrou věc, poznáte obvykle podle toho, že se fanoušci k vaší stránce přihlásí během velmi krátkého okamžiku, většinou v řádu několika minut. Jména fanoušků už na první pohled nejsou typickými českými jmény a falešné profily vám budou zřejmě postupně mizet. Jak Facebook odhaluje fiktivní účty, dochází k jejich mazání. Počet fanoušků vám tak bude pravděpodobně opět klesat.

Rada MarketUP

Vyvarujte se nákupu fiktivních fanoušků. Vkládejte své investice a energii raději do budování relevantního publika a potenciálních zákazníků. Z mrtvých duší jej nevybudujete.

V některých případech je úplně jedno, kolik máte fanoušků. Mnohem důležitější je počet zasažených uživatelů vašimi příspěvky. Snažte se tedy věnovat důsledně obsahu spravované stránky. Jestliže máte 100 fanoušků na Facebooku neznamená to, že se příspěvky (pokud budou dobře zvolené a připravené) nedostanou třeba i k tisícům lidí. Pokud raději zvolíte oficiální cestu propagace vaší stránky na Facebooku, mějte současně i plán, jak budete se získanými fanoušky dále pracovat a jak je udržet aktivní.

Na závěr dodejme, že s podobnými nabídkami se můžete setkat i na Twitteru a jinde. Pokud chcete pomoci se získáváním relevantních fanoušků, kteří budou mít k vaší značce či produktům vztah, neváhejte nás kontaktovat. Dokážeme poradit s koncepcí vedení stránky, profesionálně ji vést či sestavit a optimalizovat reklamní kampaň, která splní vámi stanovené cíle.

Zdroj foto v perexu: koláž MarketUP

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Až 10 fotek v 1 postu. Čtěte i o dalších novinkách na Instagramu

Instagram v březnu přinesl hned dvě velké novinky. Odteď můžete vyprávět svůj příběh prostřednictvím slideshow a reklamu cílit ve Stor…

20. 3. 2017

Nečekaná čísla od Googlu: 76 % lidí zamíří po průzkumu na mobilu rovnou do obchodu

Důležitost mobilních telefonů v nákupním procesu je v marketingových kruzích už nějakou dobu diskutovaným tématem. Google však nyní pře…

15. 3. 2017

Online marketing: Jak pomáhá maloobchodním řetězcům zvýšit prodeje?

Online marketing už dávno není efektivním prodejním kanálem pouze pro zboží dlouhodobé spotřeby. Nejnovější studie maloobchodních sítí…

14. 3. 2017

Youtube startuje vlastní televizi. Jaké možnosti inzerce nabídne?

Před nedávnem představil YouTube novou sociální síť „Backstage“, nyní chystá další velký projekt. Jedná se o streamovací službu You…

7. 3. 2017

První teambuilding v roce 2017: Jeli jsme si zalyžovat a zdolali Velkou Deštnou

Každý tým potřebuje dobít baterky, stmelit kolektiv díky všedním i nevšedním zážitkům a načerpat novou energii, která se promění v da…

1. 3. 2017

Chystáme MarketUP Academy, sérii vzdělávacích workshopů

V MarketUP jsme se rozhodli uspořádat vlastní studijní program, díky němuž bychom rádi získali do svých řad nové online marketingové nad…

26. 2. 2017