Community management: Jak na to a na co si dát pozor

Radka Vaňková - edit 16. 8. 2021
Marketup
Marketup

Komunikovat se svou oblíbenou značkou přes sociální sítě je zejména pro introverty pohodlnější a samozřejmější, než si zavolat na infolinku. I když každodenní starost o zákazníky a odpovídání na desítky často podobných dotazů nemusí být zrovna zábava, věřte, že čas, který věnujete kvalitnímu community managementu, se vám vždy vrátí. Díky včasnému zásahu můžete předejít krizovým situacím a v některých případech doslova zachránit dobré jméno své značky.

Ať už řešíte pár dotazů týdně nebo se community managementu věnujete několik hodin denně, neměli byste zapomínat na několik důležitých věcí.

1. Nastavte správný „tone of voice“

Tón, jakým budete komunikovat se zákazníky, vychází z charakteristiky vašeho produktu a hodnot vaší firmy. „Tone of voice“ na sociálních sítích by měl být v souladu s tím, jak komunikujete v rámci celé své značky.

Pro správu sociálních sítí je důležité rozhodnout si zejména to, zda budete svým fanouškům tykat, nebo vykat. Nezapomeňte se zamyslet také nad tím, zda budete odpovídat v množném čísle jako značka, nebo v jednotném jako konkrétní osoba.

Pokud bude váš profil spravovat více lidí, je o to důležitější sjednotit výsledný tón komunikace a také stanovit způsob, jakým se budete pod jednotlivé příspěvky podepisovat.  Ať už zvolíte tykání nebo vykání, myslete na to, že když svého fanouška oslovíte křestním jménem, navodíte vždy lepší a přátelštější atmosféru.

2. Vytvořte plán komunikace (SLA)

Máte jasno v tom, v jakém denním čase budete svým zákazníkům k dispozici? Budete odpovídat i o víkendech? Jaká bude lhůta k zodpovězení všech dotazů? Kdo a kdy bude jednotlivé profily spravovat? Zvládnete správu svých sociálních profilů v rámci firmy nebo jej delegujete? Kdo zaskočí v případě nemoci?

Mnoho firem má takzvaný SLA (Service Level Agreement), který přesně stanovuje, na jaký servis má zákazník v rámci podpory nárok a kdy bude podpora k dispozici.

3. Sestavte si FAQ

Dejte si dohromady tabulku nejčastěji kladených dotazů, kterou budete pravidelně doplňovat. Svým zákazníkům však odpovídejte jako člověk, ne jako robot. Každou odpověď vždy upravte na základě konkrétního dotazu. Do tabulky si uložte také odkazy na důležité části webu, telefonní čísla a kontakty.

4. Vytvářejte na svém profilu příjemné prostředí

I když jste seriózní firma, na sociálních sítích se snažte působit co nejvíce lidsky. Nezapomínejte, že vaši zákazníci sem nechodí jen pro řešení svých problémů. Tím, že se připojí k vaší stránce, se stávají automaticky její součástí.

Pečujte o své fanoušky a dbejte o to, aby se na vašem profilu cítili dobře. Občas neuškodí k odpovědi přidat osobní radu nebo pochválit spontánně zaslanou fotku. Když už příspěvek nevybízí k odpovědi, alespoň ho „olajkujte“. A nebuďte příliš vážní, vaši fanoušci to ocení. V novodobém social media managementu se také hodí sdílet cizí content, který se vám líbí nebo reprezentuje vaše hodnoty.

5. Veďte si tabulku aktivních diskutérů

Je to sice práce navíc, ale vyplatí se vám vytvořit si tabulku s těmi nejaktivnějšími diskutéry. Evidujte si, o koho se jedná, jaký je jeho vztah k vaší značce a co všechno vám na sebe už prozradil. Pokud bude mít takový diskutér pocit, že si ho pamatujete, lehce ho získáte na svou stranu. Mít za sebou „pár nejvěrnějších“ se vyplatí zejména tehdy, když musíte čelit nepříjemným situacím a haterům. Takový diskutér se za vás v podobné situaci většinou rád postaví. Na Facebooku existuje možnost udělovat odznaky neboli „badges“ předním fanouškům stránky.

6. Nikdy nic nemažte

Pravidlo číslo jedna při řešení komunikace s nepříjemným uživatelem: přesuňte celou konverzaci do zpráv. Pokud je však uživatel opravdu rozhořčen, možná se vám to nepovede. Takový „hater“ chce svůj problém řešit většinou veřejně. I přesto jeho komentáře nikdy nemažte! Chytrý uživatel si totiž neváhá udělat screenshot celé konverzace a ten na vás následně vytáhnout.

Pravidlo číslo dvě tak zní: buďte slušní, asertivní, ale stůjte si za svým. Možná zjistíte, že i taková kritika může být přínosná. Vaši zákazníci uvidí, že se nebojíte nepříjemnou situaci řešit, a pokud máte kvalitní fanouškovskou základnu, podpoří vás. Další tipy, jak zvládnout komunikaci s hatery, najdete na našem blogu.

7. Komunikujte mezi sebou

Nikdo nezná odpověď na všechny záludné dotazy, kterými vás nejspíš budou vaši zákazníci zásobovat. Obzvlášť pokud jste velká značka, budete se muset často obracet na své kolegy. Mějte po ruce všechny potřebné kontakty a stejně, jako se snažíte být milí a vstřícní na své zákazníky, buďte takoví i na své kolegy. Dobrý community management vychází z pevného základu kvalitní firemní komunikace.

8. Předcházejte krizím

Obecně platí, že čím naštvanějšímu pisateli čelíte, tím bleskovější by měla být vaše odpověď. I když máte na správu stránky stanovenou pevně danou dobu, vyplatí se mít na pozadí zapnuté notifikace. Kritický příspěvek tak odhalíte okamžitě. Pokud vaše odpověď vyžaduje delegaci na druhou osobu nebo zjišťování dalších informací, mějte připravenou univerzální odpověď. Získáte tak drahocenný čas. Naštvaného diskutéra uklidní už jen vědomí toho, že se jeho dotazu začal někdo věnovat.

9. Zkracujte

Ryze praktická rada na závěr. Dlouhé odkazy nevypadají hezky a zaberou spoustu místa. Pokud svým zákazníkům posíláte odkazy, používejte vždy zkracovač linků (např. bit.ly)

image: pxhere.com

Odebírat novinky

Přihlašte se k odběru novinek a nic vám neuteče

Váš e-mail

Kliknutím na tlačítko ODESLAT souhlasíte se zpracováním osobních údajů .