Investice do RTB za rok 2013 v ČR několikanásobně vzrostla. Spustil ho i Seznam.cz

Martin Čáp 20. 2. 2014
Marketup
Marketup

Ve středu 19. února jsme se s MarketUP účastnili konference na téma Real Time Bidding (dále jen RTB) pořádané společností Adform. Co přinesla nového?

Pro ty z vás, kteří to myslíte s online marketingem vážně, by neměl být RTB neznámý pojem. Jedná se o automatizovaný aukční nákup a umísťování displeyové reklamy. Umožňuje inzerentům proniknout na tisíce obsahových portálů v ČR i ve světě a to včetně prémiových serverů a to vše za bezkonkurenční ceny oproti přímému nákupu od jednotlivých médií.

Konference samotná přinesla mnoho zajímavých informací nejen o vývoji RTB u nás a v zahraničí, ale i o nadcházejících trendech pro rok 2014. Z vystoupení výkonného ředitele marketingu Adform, Martina Larsena vyplynulo, že RTB patří mezi největší fenomény v oblasti internetové reklamy a v ČR i zahraničí získává významný podíl na online mediálním trhu. Tento růst ilustruje níže uvedený graf vývoje výdajů na RTB v Evropě.

Tuto skutečnost potvrdil i Matěj Novák ze sítě CPEx (sdružení předních českých online vydavatelů – Centrum Holdings, Mafra, Mladá fronta, Ringier Axel Springer a Sanoma Media Praha), která inzerentům zpřístupňuje prozatím největší a nejkvalitnější reklamní plochy v ČR pomocí technologie RTB. V USA tento automatizovaný nákup reklamní plochy využívá 85 % největších inzerentů a 72 % největších médií. V ČR je již do tohoto systému zapojeno TOP 10 obsahových sítí včetně  Seznamu, který se nově připojil od 19. února. Podle odhadu Matěje Nováka dosáhly investice do internetové reklamy prostřednictvím RTB v ČR v roce 2013 několik set miliónů korun.

Matěj Novák vidí budoucnost rozvoje RTB trhu v ČR také ve využívání tzv. private market places, kdy inzerenti budou úzce spolupracovat s vybranými publishery, v rámci předem nasmlouvaných podmínek inzerce na konkrétních plochách. Reklamu pak inzerenti budou moci spravovat a optimalizovat prostřednictvím platformy Adform a dojde k celkovému zjednodušení a automatizaci celého procesu zadávání a umísťování inzerce.

Mezi top domény v ČR, na kterých je prodaných nejvíce impresí v rámci RTB, patří Facebook, CPEx, YouTube, Mimibazar.cz, Centrum.cz, ČSFD.cz, iDNES.cz, Deník.cz a iPRIMA.cz.

Mezi největší hráče na českém trhu v investicích do online reklamy, kteří již RTB využívají, patří Mall.cz, Vodafone, Invia, Allegro Group a Allianz pojišťovna. 

Mezi očekávané novinky, které chce Adform představit tento rok patří zejména 15 nových rich media formátů, které jsou stále oblíbenější a dokážou lépe oslovit uživatele internetu. Zlepšit se má také prostředí Adformu a má umožnit lepší cílení reklamy včetně nových reportovacích možností.

RTB v ČR je využíváno zejména pro výkonnostní marketing

E-shopy tvoří 46 % z celkového počtu inzerentů. Zbývající část využívají různí inzerenti (banky, pojišťovny, cestovní agentury, telekomunikační operátoři aj.) zejména pro účely lead generation. Dle Matěje Nováka je u nás RTB využíváno zejména pro výkonnostní marketing a roste jeho využití i mezi středními a malými inzerenty, pro které je RTB zajímavé i s malými rozpočty.

Pokud se vrátíme k projektu pěti předních online vydavatelství sdružených v CPEx, inzerenti mohou na jejich reklamních plochách využívat 6 základních formátů displeyové reklamy, kde se měsíčně uskuteční stovky milionů impresí, tzn. dostupnost zhruba 15.000 impresí/minutu. Z celkového počtu impresí má jen 5 % CPM vyšší než 25 Kč. 

Dalším z prezentujících na konferenci byl Filip Hromek, který vystoupil jako zástupce agentur. Sdílel zkušenosti s tvorbou strategie RTB kampaně a zdůraznil, že jednou z nejdůležitějších činností je správný sběr dat pro následný retargeting a segmentace cílových skupin. Zmínil také několik optimalizačních technik, které RTB umožňuje a které v MarketUP rovněž využíváme. Jedná se o frequency capping, domain black list, A/B testing, campaign timing a výběr rentabilních segmentů. RTB dává několikrát lepší výsledky v konverzi než běžné online kampaně a při použití v multikanálovém mixu výrazně zlepšuje celkové výsledky.

Posledním vystupujícím byl Michal Míka ze společnosti Vodafone, který prezentoval případovou studii využití RTB. Sdělil, že nasadili Adform za účelem lepšího řízení a vyhodnocování kampaní. Vodafone využívá Adform již od konce roku 2012, a to nejvíce pro retargetingové kampaně komunikující přímý prodej, kde dosahují mnohem vyšší konverzní míry a návratnosti investic než dosahovali dříve u Google Adwords.

Novinku ohlásil i Seznam.cz

Na závěr jsme se od samotných účastníků zastupujících Seznam.cz dozvěděli dlouho očekávanou zprávu o tom, že Seznam.cz spustil v průběhu konference testovací fázi RTB na svých reklamních pozicích. RTB inzerce je tak dnes dostupná na i reklamních plochách Seznamu, které zasáhnou až 90 % české internetové populace.

Inzerenti mohou na Seznam.cz vybírat RTB ve formátech 300×250, 160×600 a 300×600 pixelů na všech službách z portfolia Seznam.cz. V následujících dnech budou postupně přidávány další bannerové plochy v rozměrech 970×100, 970×210, 970×310, 900×400 a 467×120 pixelů. Nestandardní formáty, rich media, mobilní a video reklamu Seznam prozatím v RTB nabízet nebude.

RTB nejlépe od zkušené online agentury

Všichni prezentující se shodli na tom, že RTB se v ČR bude nadále rozvíjet minimálně dvouciferným tempem a jeho nasazení by měla zvážit každá společnost, která chce naplno využívat online marketingové nástroje. Zároveň doporučili inzerentům pro tyto účely využít služeb online agentur. Nástroje RTB, tedy i Adform jsou natolik komplexní, že nastavení a účinné řízení kampaní vyžaduje zkušenosti z realizace mnoha RTB projektů, což pro většinu inzerentů není reálné.

Pokud máte zájem o využití RTB technologie, rádi vám pomůžeme.

Zdroj: Adformblog Seznam.cz

Odebírat novinky

Přihlašte se k odběru novinek a nic vám neuteče

Váš e-mail

Kliknutím na tlačítko ODESLAT souhlasíte se zpracováním osobních údajů .