Influenceři: Jak na spolupráci přes Instagram a jiné sociální sítě

Nicola Vavírková - edit 15. 2. 2022
Marketup
Marketup

Dříve jsme byli zvyklí, že naše produkty a značky propagují celebrity, které jsme vídali hlavně v televizních obrazovkách. Dnes ale čím dál častěji známe influencery. Kdo jsou a jak s nimi pracovat?

Kdo je influencer?

Influencer je part-time nebo i full-time job, díky kterému se populární osobnosti s velkým počtem sledujících dostávají ke spolupráci s firmami, jejichž produkty propagují. Éra influencerů začala zhruba v době, kdy si youtubeři založili své první profily na Instagramu, na němž se začalo objevovat čím dál více tváří – instagramerů.

Jak vám může pomoci?

Influencer je part-time nebo i full-time job, díky kterému se populární osobnosti s velkým počtem sledujících dostávají ke spolupráci s firmami, jejichž produkty propagují. Éra influencerů začala zhruba v době, kdy si youtubeři založili své první profily na Instagramu, na němž se začalo objevovat čím dál více tváří – instagramerů.

V engagementu je síla

První věc, na kterou je třeba hledět, je počet followerů. Samozřejmě, že budete chtít zasáhnout co největší část cílové skupiny, nicméně to není vše. Mnohem důležitější je zapojení publika, tzv. engagement rate influencera. Tedy to, jak jeho fanoušci interagují (lajkují, označují, komentují) a především šíří sdělení dál.

Aby vám fanoušci věřili

Nejdříve si od influencera vyžádejte statistiky o publiku. Jsou jeho fanoušci z České republiky nebo ze zahraničí? Jde spíše o ženy či muže? Sledují ho děti či dospělí? Pokud má váš influencer vlastní web, Marketup vám poradí, jak zjistit návštěvnost webových stránek

Nikdy spolupráci nechtějte za každou cenu. Vždy vybírejte podle toho, aby odpromování bylo přirozené a uvěřitelné. Například beauty profil vám může hezky odprezentovat oblečení, šperky či kosmetiku, méně vhodné by bylo, aby propagoval vlastnoručně uvařené recepty, když sám vůbec nevaří.

Tip Marketup: Vybírejte si profily, které mají i jiné aktivity než pouhé sdílení krásných fotek z kaváren. Jsou to například profesionální sportovci, hudebníci, umělci, cestovatelé a další.

Máte vybráno. Jak dotyčného oslovit?

Mnoho profilů má na svých sociálních sítích přímý kontakt, většinou e-mail, můžete ale poslat i přímou zprávu na Instagramu či Facebooku. Další možností je buď jeho zastupující agentura nebo manažer (většinou jsou označeny na profilu) či agentura, která se stará o váš marketing.

Výběr je možné i obrátit. Přes platformu Lafluence zveřejníte vaši představu spolupráce a influenceři vás mohou oslovit sami, napřímo. Nicméně i tady je potřeba pořádně vyhodnotit, s kým spolupracovat a s kým ne. Je zde totiž přihlášena řada uživatelů, kteří nedělají nic jiného, než odpovídají na všechny nabídky.

Plácli jste si. Co teď?

V první řadě je důležité nastavit si podmínky spolupráce. O jaký výstup se přesně bude jednat – fotka do stories nebo do hlavního feedu? Chcete označit firemní profil nebo připojit speciální hashtag kampaně? To vše si ujasněte předem, nejlépe ve smlouvě či objednávce.

Další věc je finanční odměna. Doba barteru je už dávno pryč. Produkty, které influenceři propagují, už běžně dostávají ke spolupráci zadarmo, především ty méně hodnotné. Pokud potřebujete odpromovat například fén na vlasy za 10 tisíc korun, šlo by spíše o zapůjčení produktu nebo doplnění k finanční odměně. Nicméně veškeré podmínky spolupráce jsou na domluvě, a proto výše zmíněné berte pouze jako příklad.

Do kampaně se Simply Fresh jsme zapojili herní ikonu Pedra

Netlačte na pilu

Influenceři jsou dost často mladí lidé, kteří nejsou moc businessově znalí nebo jsou velmi vytížení. Proto je oslovte včas a nenechte se rozhodit, pokud odpověď nedostanete do druhého dne.

Tip Marketup: Často se stává, že pokud je influencer zapojený do kampaně už při jejím plánování, sám vymyslí i koncept spolupráce, navíc s větším nadšením. Výstupy pak budou pravděpodobně i mnohem přirozenější a na vyšší úrovni – tudíž nebude potřeba vynakládat další finance na produkci či postprodukci. Nepište influencerům scénáře. Tuto činnost by měli ze své praxe zvládat dobře, proto ji nechte na nich.

Neomezte se jen na Instagram

Ano, Instagram je aktuálně na vzestupu a veškeré dění se odehrává hlavně tam. Nicméně je třeba nezapomínat ani na ostatní platformy, jako je například YouTube, blog nebo eventy.

  • YouTube i bez youtubera. Nespolupracujete s youtuberem a přesto chcete mít video? Nevadí! Natočte ho spolu s influencerem a umístěte na svůj firemní kanál. Poté ho můžete využít i na další sociální sítě.

  • Nezapomeňte na blogy. Psanou verzi propagace nabídněte blogerkám a blogerům, kteří váš produkt pořádně otestují a napíší detailní recenzi. Tu pak můžete sdílet na své sociální sítě. V Marketup máme řadu odborníků kteří vědí vaše blogy optimalizovat tak, aby byli snadněji nalezené na Google. 

Eventy jsou pořád v kurzu. Influenceři i jejich fanoušci je milují a vaši značku mohou značně podpořit. A pokud akci dostatečně vyšperkujete, aby se o ní mluvilo několik dní, je to trefa do černého.

Magická síla instastories

Divíte se, proč si influenceři účtují za video, které za 24 hodin zmizí? Stories v současnosti sleduje mnohem větší procentu followerů než příspěvky ve feedu. Kvůli nově nastaveným algoritmům se totiž příspěvky nezobrazují všem, kdežto u Stories algoritmy neplatí. I tady ale myslete na to, jak bude výstup vypadat a kdy je ten správný čas ho publikovat. Všechny tyto informace by s vámi měl influencer sdílet.

Práce s vlivnými, mladými lidmi je v dnešní době už zcela běžná věc, a to nejen pro velké firmy. Nebojte se spolupráci zahájit i na dlouhodobější bázi, která bude výhodná jak pro vás, tak i pro influencera a jeho fanoušky. Ti totiž uvidí, že se nejedná o kampaň čistě pro peníze, ale proto, že za produktem či brandem opravdu stojí.

V Marketupu pracujeme s řadou influencerů a disponujeme velkým týmem specialistů na sociální sítě. Kontaktovat nás můžete zde.

Foto: egitimkutusu.com

Odebírat novinky

Přihlašte se k odběru novinek a nic vám neuteče

Váš e-mail

Kliknutím na tlačítko ODESLAT souhlasíte se zpracováním osobních údajů .